Socijalna kompetencija učenika sa lakom intelektualnom ometenošću u školskom okruženju
Social competence of students with mild intellectual disabilities in the school environment
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Razvoj socijalne kompetencije zasniva se na usvajanju socijalnih veština putem ostvarivanja
interakcija u užoj i široj društvenoj zajednici. Nivo razvijenosti tih sposobnosti manifestuje
se inicijacijom odgovora, kojima se ostvaruju pozitivne socijalne interakcije i inhibicijom društveno
neprihvatljivih formi ponašanja. Socijalna neprilagoenost, kao posledica nedovoljno
usvojenih socijalnih sposobnosti ili problema u primeni stečenog znanja, može se označiti kao
jedan od faktora akademskog neuspeha učenika sa lakom intelektualnom ometenošću.
Cilj ovog istraživanja je procena odnosa socijalne kompetencije i antisocijalnog
ponašanja učenika sa lakom intelektualnom ometenošću i učenika tipične populacije u
školskom okruženju. Uzorkom je obuhvaćeno 87 ispitanika, koji su za potrebe istraživanja
razvrstani u dve grupe. Eksperimentalnu grupu je činilo 57 ispitanika iz dve osnovne škole
za učenike sa intelektualnom ometenošću. Kontrolnom grupom je obuhvaćeno 30 učenika
tipične po...pulacije osnovnoškolskog uzrasta.
Podaci o ponašanju učenika dobijeni su od razrednih starešina popunjavanjem Skale
za procenu socijalnog ponašanja u školi (School Social Behavior Scales – SBSS, Marrell K.
W. 1993).
Analizom rezultata Skale za procenu ponašanja u školi utvreno je da kontrolna grupa
ostvaruje više skorove na proceni socijalnog ponašanja i niže skorove na proceni
antisocijalnog ponašanja u odnosu na učenike koji su pripadali eksperimentalnoj grupi
The development of social competence is based on the adoption of social skills through
establish interactions in closer and general community. The level of development of these
abilities, are manifested by initiation of answeres, which are achieved positive social
interactions, and by inhibition of socially unacceptable forms of behavior. Social
maladjustment, adopted as a result of lack of social skills or problems in the application of
knowledge, can bi indicated as one on the factors of academic failure of students with mild
intellectual disabilities.
The goal of this research is assesment relationships between social competence and
antisocial behavior of stdents with mild intellectual disabilities and students of typical
population. The sample included 87 participants, respondents for the research, are
classified into two groups. Experimental group was consisted of 57 participants from two
schools for pupils with intellectual disabilities. The control group included 30 s...tudents of a
typical population of primary school age.
Datas on student behavior were obtained by applying School Social Behavior Scales –
SBSS (Marrell K. W. 1993) of class officers.
Scale analysis of the results to assess behavior in school was found to control group is
realized the higer scores on the assessment of social behavior and lower scores on the
assessment of antisocial behavior in relation to the students belonging to the experimental
group.
Ključne reči:
socijalna kompetencija / antisocijalno ponašanje / vršnjački odnosi / intelektualna ometenost / social competence / antisocial behavior / peer relationships / intellectual disabilityIzvor:
Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011., 2011, 236-241Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Finansiranje / projekti:
- Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Kaljača, Svetlana AU - Dučić, Bojan PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1967 AB - Razvoj socijalne kompetencije zasniva se na usvajanju socijalnih veština putem ostvarivanja interakcija u užoj i široj društvenoj zajednici. Nivo razvijenosti tih sposobnosti manifestuje se inicijacijom odgovora, kojima se ostvaruju pozitivne socijalne interakcije i inhibicijom društveno neprihvatljivih formi ponašanja. Socijalna neprilagoenost, kao posledica nedovoljno usvojenih socijalnih sposobnosti ili problema u primeni stečenog znanja, može se označiti kao jedan od faktora akademskog neuspeha učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. Cilj ovog istraživanja je procena odnosa socijalne kompetencije i antisocijalnog ponašanja učenika sa lakom intelektualnom ometenošću i učenika tipične populacije u školskom okruženju. Uzorkom je obuhvaćeno 87 ispitanika, koji su za potrebe istraživanja razvrstani u dve grupe. Eksperimentalnu grupu je činilo 57 ispitanika iz dve osnovne škole za učenike sa intelektualnom ometenošću. Kontrolnom grupom je obuhvaćeno 30 učenika tipične populacije osnovnoškolskog uzrasta. Podaci o ponašanju učenika dobijeni su od razrednih starešina popunjavanjem Skale za procenu socijalnog ponašanja u školi (School Social Behavior Scales – SBSS, Marrell K. W. 1993). Analizom rezultata Skale za procenu ponašanja u školi utvreno je da kontrolna grupa ostvaruje više skorove na proceni socijalnog ponašanja i niže skorove na proceni antisocijalnog ponašanja u odnosu na učenike koji su pripadali eksperimentalnoj grupi AB - The development of social competence is based on the adoption of social skills through establish interactions in closer and general community. The level of development of these abilities, are manifested by initiation of answeres, which are achieved positive social interactions, and by inhibition of socially unacceptable forms of behavior. Social maladjustment, adopted as a result of lack of social skills or problems in the application of knowledge, can bi indicated as one on the factors of academic failure of students with mild intellectual disabilities. The goal of this research is assesment relationships between social competence and antisocial behavior of stdents with mild intellectual disabilities and students of typical population. The sample included 87 participants, respondents for the research, are classified into two groups. Experimental group was consisted of 57 participants from two schools for pupils with intellectual disabilities. The control group included 30 students of a typical population of primary school age. Datas on student behavior were obtained by applying School Social Behavior Scales – SBSS (Marrell K. W. 1993) of class officers. Scale analysis of the results to assess behavior in school was found to control group is realized the higer scores on the assessment of social behavior and lower scores on the assessment of antisocial behavior in relation to the students belonging to the experimental group. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. T1 - Socijalna kompetencija učenika sa lakom intelektualnom ometenošću u školskom okruženju T1 - Social competence of students with mild intellectual disabilities in the school environment EP - 241 SP - 236 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1967 ER -
@conference{ author = "Kaljača, Svetlana and Dučić, Bojan", year = "2011", abstract = "Razvoj socijalne kompetencije zasniva se na usvajanju socijalnih veština putem ostvarivanja interakcija u užoj i široj društvenoj zajednici. Nivo razvijenosti tih sposobnosti manifestuje se inicijacijom odgovora, kojima se ostvaruju pozitivne socijalne interakcije i inhibicijom društveno neprihvatljivih formi ponašanja. Socijalna neprilagoenost, kao posledica nedovoljno usvojenih socijalnih sposobnosti ili problema u primeni stečenog znanja, može se označiti kao jedan od faktora akademskog neuspeha učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. Cilj ovog istraživanja je procena odnosa socijalne kompetencije i antisocijalnog ponašanja učenika sa lakom intelektualnom ometenošću i učenika tipične populacije u školskom okruženju. Uzorkom je obuhvaćeno 87 ispitanika, koji su za potrebe istraživanja razvrstani u dve grupe. Eksperimentalnu grupu je činilo 57 ispitanika iz dve osnovne škole za učenike sa intelektualnom ometenošću. Kontrolnom grupom je obuhvaćeno 30 učenika tipične populacije osnovnoškolskog uzrasta. Podaci o ponašanju učenika dobijeni su od razrednih starešina popunjavanjem Skale za procenu socijalnog ponašanja u školi (School Social Behavior Scales – SBSS, Marrell K. W. 1993). Analizom rezultata Skale za procenu ponašanja u školi utvreno je da kontrolna grupa ostvaruje više skorove na proceni socijalnog ponašanja i niže skorove na proceni antisocijalnog ponašanja u odnosu na učenike koji su pripadali eksperimentalnoj grupi, The development of social competence is based on the adoption of social skills through establish interactions in closer and general community. The level of development of these abilities, are manifested by initiation of answeres, which are achieved positive social interactions, and by inhibition of socially unacceptable forms of behavior. Social maladjustment, adopted as a result of lack of social skills or problems in the application of knowledge, can bi indicated as one on the factors of academic failure of students with mild intellectual disabilities. The goal of this research is assesment relationships between social competence and antisocial behavior of stdents with mild intellectual disabilities and students of typical population. The sample included 87 participants, respondents for the research, are classified into two groups. Experimental group was consisted of 57 participants from two schools for pupils with intellectual disabilities. The control group included 30 students of a typical population of primary school age. Datas on student behavior were obtained by applying School Social Behavior Scales – SBSS (Marrell K. W. 1993) of class officers. Scale analysis of the results to assess behavior in school was found to control group is realized the higer scores on the assessment of social behavior and lower scores on the assessment of antisocial behavior in relation to the students belonging to the experimental group.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.", title = "Socijalna kompetencija učenika sa lakom intelektualnom ometenošću u školskom okruženju, Social competence of students with mild intellectual disabilities in the school environment", pages = "241-236", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1967" }
Kaljača, S.,& Dučić, B.. (2011). Socijalna kompetencija učenika sa lakom intelektualnom ometenošću u školskom okruženju. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 236-241. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1967
Kaljača S, Dučić B. Socijalna kompetencija učenika sa lakom intelektualnom ometenošću u školskom okruženju. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.. 2011;:236-241. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1967 .
Kaljača, Svetlana, Dučić, Bojan, "Socijalna kompetencija učenika sa lakom intelektualnom ometenošću u školskom okruženju" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. (2011):236-241, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1967 .