Stavovi nastavnika srednjih stručnih škola prema inkluziji učenika sa lakom intelektualnom ometenošću
Attitudes of teachers of secondary vocational schools towards students with mild intellectual disability
Authors
Radić-Šestić, MarinaMilanović-Dobrota, Biljana
Contributors
Kovačević JasminaVučinić Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Stav je mentalna spremnost stečena individualnim iskustvom, koja vrši
direktivni ili dinamički uticaj na reagovanje pojedinaca na objekte i situacije
sa kojima dolazi u dodir. Na formiranje stavova utiče: kultura primarne i
sekundarne socijalne grupe u kojima pojedinac živi i osobine ličnosti.
Osnovni cilj istraživanja je da utvrdimo stavove nastavnika srednjih
stručnih škola prema uključivanju učenika s lakom intelektualnom ometenošću
u redovan sistem obrazovanja. Uzorak čini 100 ispitanika oba pola,
koji predaju u beogradskim srednjim stručnim školama, starosne dobi od
25 do 63 godine. Upitnik za procenu stavova nastavnika prema učenicima s
teškoćama u razvoju je prilagođeni (Wishart, Manning, 1996) Questionnarie
for assessment teacher’s attitudes toward persons with disability.
Rezultati istraživanja ukazuju da stavovi o inkluziji variraju zavisno
od vrste obrazovanja nastavnika (nastavnik stručnih ili opštih predmeta
(p=0,000) i radnog iskustva (p=0,05); da je nastavni... kadar nedovoljno informisan
o tome šta inkluzija podrazumeva (p=0,05) i da oni nastavnici
koji prihvataju uključivanje deteta sa intelektualnom ometenošću iskazuju
potrebu za podrškom specijalnog edukatora-rehabilitatora (p=0,000). Kunc
(1995) sugeriše mnogi nastavnici da će inkluzija ometati podučavanje značajnog
broja učenika. Nastavnicima je veoma teško da prihvate da su socijalne
veštine jednako bitne ili važnije od obrazovnog postignuća učenika.
Glavne prepreke u inkluziji osoba s teškoćama u razvoju su stavovi nastavnika
i specijalnih edukatora.
The main purpose of this study is to determine the attitudes of teachers of
secondary vocational schools towards the integration of children with mild
intellectual disability in the regular educational system. The sample comprised 100
respondents of both sexes, who teach in Belgrade secondary vocational schools,
age from 25 to 63 years. Questionnaire to assess attitudes of teachers toward
students with disabilities is adjusted Wishart, Manning (1996) Questionnaire for
assessment in teacher's attitudes toward persons with disability.
The study results show that the attitude of inclusion varies depending on the
type of teacher education (teacher of vocational subjects, or general election,
p <0.05) and work experience (p <0.05), that the teaching staff is insufficiently
informed about what inclusion means (p <0.05)., and those teachers who accept
the inclusion of a child with intellectual disability express the need for support of
special educator-rehabilitator (p <0.01). Kun...z (1995) suggests that many teachers
are afraid of inclusion because it will interfere with the teaching of other students.
It is very difficult for teachers to accept that social skills are equally important
or more important than educational achievement. The main obstacles to the
inclusion of persons with disabilities are the attitudes of teachers and special
educators.
Keywords:
stavovi / nastavnici / srednje stručne škole / učenici sa lakom intelektualnom ometenošću / attitudes / teachers / secondary school students / students with intellectual disabilitySource:
Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010, 2010, 363-380Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Radić-Šestić, Marina AU - Milanović-Dobrota, Biljana PY - 2010 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1878 AB - Stav je mentalna spremnost stečena individualnim iskustvom, koja vrši direktivni ili dinamički uticaj na reagovanje pojedinaca na objekte i situacije sa kojima dolazi u dodir. Na formiranje stavova utiče: kultura primarne i sekundarne socijalne grupe u kojima pojedinac živi i osobine ličnosti. Osnovni cilj istraživanja je da utvrdimo stavove nastavnika srednjih stručnih škola prema uključivanju učenika s lakom intelektualnom ometenošću u redovan sistem obrazovanja. Uzorak čini 100 ispitanika oba pola, koji predaju u beogradskim srednjim stručnim školama, starosne dobi od 25 do 63 godine. Upitnik za procenu stavova nastavnika prema učenicima s teškoćama u razvoju je prilagođeni (Wishart, Manning, 1996) Questionnarie for assessment teacher’s attitudes toward persons with disability. Rezultati istraživanja ukazuju da stavovi o inkluziji variraju zavisno od vrste obrazovanja nastavnika (nastavnik stručnih ili opštih predmeta (p=0,000) i radnog iskustva (p=0,05); da je nastavni kadar nedovoljno informisan o tome šta inkluzija podrazumeva (p=0,05) i da oni nastavnici koji prihvataju uključivanje deteta sa intelektualnom ometenošću iskazuju potrebu za podrškom specijalnog edukatora-rehabilitatora (p=0,000). Kunc (1995) sugeriše mnogi nastavnici da će inkluzija ometati podučavanje značajnog broja učenika. Nastavnicima je veoma teško da prihvate da su socijalne veštine jednako bitne ili važnije od obrazovnog postignuća učenika. Glavne prepreke u inkluziji osoba s teškoćama u razvoju su stavovi nastavnika i specijalnih edukatora. AB - The main purpose of this study is to determine the attitudes of teachers of secondary vocational schools towards the integration of children with mild intellectual disability in the regular educational system. The sample comprised 100 respondents of both sexes, who teach in Belgrade secondary vocational schools, age from 25 to 63 years. Questionnaire to assess attitudes of teachers toward students with disabilities is adjusted Wishart, Manning (1996) Questionnaire for assessment in teacher's attitudes toward persons with disability. The study results show that the attitude of inclusion varies depending on the type of teacher education (teacher of vocational subjects, or general election, p <0.05) and work experience (p <0.05), that the teaching staff is insufficiently informed about what inclusion means (p <0.05)., and those teachers who accept the inclusion of a child with intellectual disability express the need for support of special educator-rehabilitator (p <0.01). Kunz (1995) suggests that many teachers are afraid of inclusion because it will interfere with the teaching of other students. It is very difficult for teachers to accept that social skills are equally important or more important than educational achievement. The main obstacles to the inclusion of persons with disabilities are the attitudes of teachers and special educators. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 T1 - Stavovi nastavnika srednjih stručnih škola prema inkluziji učenika sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Attitudes of teachers of secondary vocational schools towards students with mild intellectual disability EP - 380 SP - 363 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1878 ER -
@conference{ author = "Radić-Šestić, Marina and Milanović-Dobrota, Biljana", year = "2010", abstract = "Stav je mentalna spremnost stečena individualnim iskustvom, koja vrši direktivni ili dinamički uticaj na reagovanje pojedinaca na objekte i situacije sa kojima dolazi u dodir. Na formiranje stavova utiče: kultura primarne i sekundarne socijalne grupe u kojima pojedinac živi i osobine ličnosti. Osnovni cilj istraživanja je da utvrdimo stavove nastavnika srednjih stručnih škola prema uključivanju učenika s lakom intelektualnom ometenošću u redovan sistem obrazovanja. Uzorak čini 100 ispitanika oba pola, koji predaju u beogradskim srednjim stručnim školama, starosne dobi od 25 do 63 godine. Upitnik za procenu stavova nastavnika prema učenicima s teškoćama u razvoju je prilagođeni (Wishart, Manning, 1996) Questionnarie for assessment teacher’s attitudes toward persons with disability. Rezultati istraživanja ukazuju da stavovi o inkluziji variraju zavisno od vrste obrazovanja nastavnika (nastavnik stručnih ili opštih predmeta (p=0,000) i radnog iskustva (p=0,05); da je nastavni kadar nedovoljno informisan o tome šta inkluzija podrazumeva (p=0,05) i da oni nastavnici koji prihvataju uključivanje deteta sa intelektualnom ometenošću iskazuju potrebu za podrškom specijalnog edukatora-rehabilitatora (p=0,000). Kunc (1995) sugeriše mnogi nastavnici da će inkluzija ometati podučavanje značajnog broja učenika. Nastavnicima je veoma teško da prihvate da su socijalne veštine jednako bitne ili važnije od obrazovnog postignuća učenika. Glavne prepreke u inkluziji osoba s teškoćama u razvoju su stavovi nastavnika i specijalnih edukatora., The main purpose of this study is to determine the attitudes of teachers of secondary vocational schools towards the integration of children with mild intellectual disability in the regular educational system. The sample comprised 100 respondents of both sexes, who teach in Belgrade secondary vocational schools, age from 25 to 63 years. Questionnaire to assess attitudes of teachers toward students with disabilities is adjusted Wishart, Manning (1996) Questionnaire for assessment in teacher's attitudes toward persons with disability. The study results show that the attitude of inclusion varies depending on the type of teacher education (teacher of vocational subjects, or general election, p <0.05) and work experience (p <0.05), that the teaching staff is insufficiently informed about what inclusion means (p <0.05)., and those teachers who accept the inclusion of a child with intellectual disability express the need for support of special educator-rehabilitator (p <0.01). Kunz (1995) suggests that many teachers are afraid of inclusion because it will interfere with the teaching of other students. It is very difficult for teachers to accept that social skills are equally important or more important than educational achievement. The main obstacles to the inclusion of persons with disabilities are the attitudes of teachers and special educators.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010", title = "Stavovi nastavnika srednjih stručnih škola prema inkluziji učenika sa lakom intelektualnom ometenošću, Attitudes of teachers of secondary vocational schools towards students with mild intellectual disability", pages = "380-363", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1878" }
Radić-Šestić, M.,& Milanović-Dobrota, B.. (2010). Stavovi nastavnika srednjih stručnih škola prema inkluziji učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 363-380. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1878
Radić-Šestić M, Milanović-Dobrota B. Stavovi nastavnika srednjih stručnih škola prema inkluziji učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010. 2010;:363-380. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1878 .
Radić-Šestić, Marina, Milanović-Dobrota, Biljana, "Stavovi nastavnika srednjih stručnih škola prema inkluziji učenika sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 (2010):363-380, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1878 .