Laka intelektualna ometenost-kognitivne i bihejvioralne specifičnosti
Mild intellectual disability- cognitive and bihevioral perspectives
Аутори
Maćešić-Petrović, DraganaĐurić-Zdravković, Aleksandra
Остала ауторства
Kovačević JasminaVučinić Vesna
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Istraživanje tretira pokušaj rasvetljavanja specifičnosti kognitivnog i
intelektualnog funkcionisanja dece s lakom intelektualnom ometenošću
u relaciji sa specifičnostima ponašanja i socio-emocionalnog funkcionisanja
ispitivanim u uslovima standardne situacije edukacije. Studija je
obuhvata 124 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, procenjenim
WISC skalom intelektualnih sposobnosti. Obuhvaćena su deca od drugog
do petog razreda osnovnih škola u Beogradu. Primenjena je baterija Lurija-
Nebraska za decu u proceni relevantnih razvojnih aspekata kognitivnog
i saznajnog funkcionisanja dece obuhvaćene uzorkom (Golden, 1987).
Procena ponašanja u uslovima edukacije vršena je Conners skalom procene
ponašanja (K. Conners, 1969). Procenjene oblasti ponašanja obuhvatile su
ponašanje u učionici, participaciju sa vršnjacima (vršnjački odnosi) i odnos
prema autoritetu. U brojnim ispitanim razvojnim domenima i oblastima
ukazano je na prisustvo statistički značajnih razlika u post...ignuću
na kliničkim razvojnim skalama Baterije Lurija-Nebraska za decu, u
zavisnosti od kvalitativnih razlika u kognitivnom i intelektualnom funkcionisanju
ispitivane dece. Takođe je ukazano na bihejvioralne specifičnosti ispitivane
dece u uslovima njihove edukacije što će u radu biti šire interpretirano
i diskutovano. Rezultati upućuju na praktične implikacije o mogućnostima
multimodalno orijentisanog pristupa razvojnim specifičnostima ispitivane
populacije dece kao što su:
Bihevioralne intervencije
Farmakoterapija
Timski rad (profesionalci i neprofesionalci)
Multimodalni tretman (kombinacija terapijskih pristupa)
Komplementarni tretman (edukacija i psihosocijalne intervencije)
Individualni tretman baziran na IEP i ITP (individualnim edukativnim
i trening planovima).
The paper discusses areas of cognitive and intellectual functioning in correlation
with behavioral functioning of the children with mild intellectual disability, such
as behaviour difficulties with or without hyperactivity and attention disorders. The
study covered 124 children with mild intellectual disability attending elementary
schools in Belgrade. The WISC scale of intellectual functioning was used to assess
their cognitive functioning. The Conners Rating Scale for Children was also used
in educational settings, and different areas of behavior in the classroom, such
as participation in the group with peers and attitude towards authority, were
covered. The results of the study suggest the presence of disorders in behavior and
attention functioning ranging from 11.2% to 40.4%. It also highlights differences
between the different degrees of complexity of the cognitive functioning in tested
developmental areas which are discussed in paper. The paper emphasises the
importan...ce of use the multimodal approach to developmental disabilities of the
tested sample such as: Behavioral interventions; Pharmacotherapy approaches;
Team work (professionals and non-professionals); Multimodal treatment
(combination of the therapeutic approach); Complementary treatment (education
and psychosocial interventions); and Individually based treatment such as IEP
and ITP (Individual Educational Planes and Individual Training Plains).
Кључне речи:
intelektualna ometenost / ponašanje / multimodalno orijentisan tretman / intellectual disability / behavior / multimodal therapy approachИзвор:
Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010, 2010, 227-241Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Maćešić-Petrović, Dragana AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra PY - 2010 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1875 AB - Istraživanje tretira pokušaj rasvetljavanja specifičnosti kognitivnog i intelektualnog funkcionisanja dece s lakom intelektualnom ometenošću u relaciji sa specifičnostima ponašanja i socio-emocionalnog funkcionisanja ispitivanim u uslovima standardne situacije edukacije. Studija je obuhvata 124 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, procenjenim WISC skalom intelektualnih sposobnosti. Obuhvaćena su deca od drugog do petog razreda osnovnih škola u Beogradu. Primenjena je baterija Lurija- Nebraska za decu u proceni relevantnih razvojnih aspekata kognitivnog i saznajnog funkcionisanja dece obuhvaćene uzorkom (Golden, 1987). Procena ponašanja u uslovima edukacije vršena je Conners skalom procene ponašanja (K. Conners, 1969). Procenjene oblasti ponašanja obuhvatile su ponašanje u učionici, participaciju sa vršnjacima (vršnjački odnosi) i odnos prema autoritetu. U brojnim ispitanim razvojnim domenima i oblastima ukazano je na prisustvo statistički značajnih razlika u postignuću na kliničkim razvojnim skalama Baterije Lurija-Nebraska za decu, u zavisnosti od kvalitativnih razlika u kognitivnom i intelektualnom funkcionisanju ispitivane dece. Takođe je ukazano na bihejvioralne specifičnosti ispitivane dece u uslovima njihove edukacije što će u radu biti šire interpretirano i diskutovano. Rezultati upućuju na praktične implikacije o mogućnostima multimodalno orijentisanog pristupa razvojnim specifičnostima ispitivane populacije dece kao što su: Bihevioralne intervencije Farmakoterapija Timski rad (profesionalci i neprofesionalci) Multimodalni tretman (kombinacija terapijskih pristupa) Komplementarni tretman (edukacija i psihosocijalne intervencije) Individualni tretman baziran na IEP i ITP (individualnim edukativnim i trening planovima). AB - The paper discusses areas of cognitive and intellectual functioning in correlation with behavioral functioning of the children with mild intellectual disability, such as behaviour difficulties with or without hyperactivity and attention disorders. The study covered 124 children with mild intellectual disability attending elementary schools in Belgrade. The WISC scale of intellectual functioning was used to assess their cognitive functioning. The Conners Rating Scale for Children was also used in educational settings, and different areas of behavior in the classroom, such as participation in the group with peers and attitude towards authority, were covered. The results of the study suggest the presence of disorders in behavior and attention functioning ranging from 11.2% to 40.4%. It also highlights differences between the different degrees of complexity of the cognitive functioning in tested developmental areas which are discussed in paper. The paper emphasises the importance of use the multimodal approach to developmental disabilities of the tested sample such as: Behavioral interventions; Pharmacotherapy approaches; Team work (professionals and non-professionals); Multimodal treatment (combination of the therapeutic approach); Complementary treatment (education and psychosocial interventions); and Individually based treatment such as IEP and ITP (Individual Educational Planes and Individual Training Plains). PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010 T1 - Laka intelektualna ometenost-kognitivne i bihejvioralne specifičnosti T1 - Mild intellectual disability- cognitive and bihevioral perspectives EP - 241 SP - 227 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1875 ER -
@conference{ author = "Maćešić-Petrović, Dragana and Đurić-Zdravković, Aleksandra", year = "2010", abstract = "Istraživanje tretira pokušaj rasvetljavanja specifičnosti kognitivnog i intelektualnog funkcionisanja dece s lakom intelektualnom ometenošću u relaciji sa specifičnostima ponašanja i socio-emocionalnog funkcionisanja ispitivanim u uslovima standardne situacije edukacije. Studija je obuhvata 124 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, procenjenim WISC skalom intelektualnih sposobnosti. Obuhvaćena su deca od drugog do petog razreda osnovnih škola u Beogradu. Primenjena je baterija Lurija- Nebraska za decu u proceni relevantnih razvojnih aspekata kognitivnog i saznajnog funkcionisanja dece obuhvaćene uzorkom (Golden, 1987). Procena ponašanja u uslovima edukacije vršena je Conners skalom procene ponašanja (K. Conners, 1969). Procenjene oblasti ponašanja obuhvatile su ponašanje u učionici, participaciju sa vršnjacima (vršnjački odnosi) i odnos prema autoritetu. U brojnim ispitanim razvojnim domenima i oblastima ukazano je na prisustvo statistički značajnih razlika u postignuću na kliničkim razvojnim skalama Baterije Lurija-Nebraska za decu, u zavisnosti od kvalitativnih razlika u kognitivnom i intelektualnom funkcionisanju ispitivane dece. Takođe je ukazano na bihejvioralne specifičnosti ispitivane dece u uslovima njihove edukacije što će u radu biti šire interpretirano i diskutovano. Rezultati upućuju na praktične implikacije o mogućnostima multimodalno orijentisanog pristupa razvojnim specifičnostima ispitivane populacije dece kao što su: Bihevioralne intervencije Farmakoterapija Timski rad (profesionalci i neprofesionalci) Multimodalni tretman (kombinacija terapijskih pristupa) Komplementarni tretman (edukacija i psihosocijalne intervencije) Individualni tretman baziran na IEP i ITP (individualnim edukativnim i trening planovima)., The paper discusses areas of cognitive and intellectual functioning in correlation with behavioral functioning of the children with mild intellectual disability, such as behaviour difficulties with or without hyperactivity and attention disorders. The study covered 124 children with mild intellectual disability attending elementary schools in Belgrade. The WISC scale of intellectual functioning was used to assess their cognitive functioning. The Conners Rating Scale for Children was also used in educational settings, and different areas of behavior in the classroom, such as participation in the group with peers and attitude towards authority, were covered. The results of the study suggest the presence of disorders in behavior and attention functioning ranging from 11.2% to 40.4%. It also highlights differences between the different degrees of complexity of the cognitive functioning in tested developmental areas which are discussed in paper. The paper emphasises the importance of use the multimodal approach to developmental disabilities of the tested sample such as: Behavioral interventions; Pharmacotherapy approaches; Team work (professionals and non-professionals); Multimodal treatment (combination of the therapeutic approach); Complementary treatment (education and psychosocial interventions); and Individually based treatment such as IEP and ITP (Individual Educational Planes and Individual Training Plains).", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010", title = "Laka intelektualna ometenost-kognitivne i bihejvioralne specifičnosti, Mild intellectual disability- cognitive and bihevioral perspectives", pages = "241-227", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1875" }
Maćešić-Petrović, D.,& Đurić-Zdravković, A.. (2010). Laka intelektualna ometenost-kognitivne i bihejvioralne specifičnosti. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 227-241. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1875
Maćešić-Petrović D, Đurić-Zdravković A. Laka intelektualna ometenost-kognitivne i bihejvioralne specifičnosti. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010. 2010;:227-241. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1875 .
Maćešić-Petrović, Dragana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, "Laka intelektualna ometenost-kognitivne i bihejvioralne specifičnosti" in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010 (2010):227-241, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1875 .