Vizuelno pamćenje prostornih odnosa dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta
Visual memory of spatial relations of hearing impaired children of younger school age
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Spacijalna inteligencija ili spacijalna sposobnost je sposobnost manipulisanja
podacima koji su predstavljeni u vizuelnom, shematskom ili simboličkom
obliku, za razliku od verbalno-jezičkog modaliteta. Ona se može
manifestovati kao posebna sklonost za prostornu komunikaciju i mišljenje.
Spacijalna inteligencija uključuje sposobnost razumevanja i predstavljanja
vizuelno-spacijalnog sveta realno.
Cilj istraživanja je da se utvrdi uticaj oštećenja sluha, uzrasta i pola na
vizuelno pamćenje prostornih odnosa objekata na crtežima.Uzorak čine 60
učenika mlađeg školskog uzrasta, podeljenih u dve grupe, eksperimentalnu
(EG) i kontrolnu grupu (KG). Pored broja učenika i pola, grupe su ujednačene
po uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Učenici EG redovno pohađaju
nastavu u osnovnoj školi za decu oštećenog sluha – nagluve “Stefan Dečanski”,
Beograd. Učenici KG redovno pohađaju nastavu u osnovnoj školi
“Stari Grad” i “Branislav Nušić” u Beogradu.
Za procenu prostornih odnosa u crt...ežima dece oštećenog sluha mlađeg
školskog uzrasta koristili smo: crtež sa temom “Drvo iza kuće”, “Dve šolje”
(Mati-Zisi, Zafiropoulou, 2004), crtež geometrijske figure (pojednostavljen
model Rey Osterreith Complex Figure).
Rezultati našeg istraživanja su pokazali da učenici oštećenog sluha bolje
predstavljaju šolje u linearnom nizu levo-desno i bolje reprodukuju geometrijski
crtež po sećanju. Učenici urednog sluha su bolji u prikazivanju
odnosa veličine objekata na crtežu “Drvo iza kuće” i prikazivanju drške na
šoljama. Na osnovu dobijenih rezultata možemo reći da se kod gluve dece
vizuelna pažnja, memorija i vizuelno-prostorne sposobnosti razvijaju drugačije
od njihovih vršnjaka.
Spatial intelligence and spatial ability is the ability to manipulate the data
are presented in visual, schematic or symbolic form, as opposed to the verballinguistic
modalities It can be manifested as a special ability for communication
and spatial thinking. Spatial intelligence includes the ability of understanding
and visual representation of real-world.
The aim of this research is to determine the impact of hearing impairment, age
and sex of the visual memory of spatial relations of objects on drawing. Sample are
60 pupils of younger school age, divided into two groups, experimental (EG) and
control group (KG). In addition to the number of students and sex, groups were
matched for age and intellectual abilities. EG students regularly attend primary
school for children with hearing impairment - “Stefan Dečanski”, Belgrade. KG
students regularly attend prim ary school “Old Town” and “Branislav Nušić” in
Belgrade.
For the evaluation of spatial relations in drawings for he...aring impaired
children of younger school age, we use: drawing on the theme “The tree behind
the house,” Two cups “(Mati-Zisi, Zafiropoulou, 2004), drawing of geometric
figures (simplified model Osterreith Rey Complex Figure).
The results of our research showed that students with hearing impairment
are successful drawing cups in the linear series of left-right and played better
geometric drawings by rote. Orderly hearing students are in a better impression
of the size of objects in the drawing “Tree behind the house” and showing the
handle cup. Based on the obtained results we can say that the deaf children with
visual attention, memory and visual-spatial abilities develop differently from
their peers.
Ključne reči:
prostorni odnosi / vizuelno pamćenje / deca oštećenog sluha / spatial relations / visual memory / children with hearing impairmentIzvor:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 361-376Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Radić-Šestić, Marina PY - 2009 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1733 AB - Spacijalna inteligencija ili spacijalna sposobnost je sposobnost manipulisanja podacima koji su predstavljeni u vizuelnom, shematskom ili simboličkom obliku, za razliku od verbalno-jezičkog modaliteta. Ona se može manifestovati kao posebna sklonost za prostornu komunikaciju i mišljenje. Spacijalna inteligencija uključuje sposobnost razumevanja i predstavljanja vizuelno-spacijalnog sveta realno. Cilj istraživanja je da se utvrdi uticaj oštećenja sluha, uzrasta i pola na vizuelno pamćenje prostornih odnosa objekata na crtežima.Uzorak čine 60 učenika mlađeg školskog uzrasta, podeljenih u dve grupe, eksperimentalnu (EG) i kontrolnu grupu (KG). Pored broja učenika i pola, grupe su ujednačene po uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Učenici EG redovno pohađaju nastavu u osnovnoj školi za decu oštećenog sluha – nagluve “Stefan Dečanski”, Beograd. Učenici KG redovno pohađaju nastavu u osnovnoj školi “Stari Grad” i “Branislav Nušić” u Beogradu. Za procenu prostornih odnosa u crtežima dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta koristili smo: crtež sa temom “Drvo iza kuće”, “Dve šolje” (Mati-Zisi, Zafiropoulou, 2004), crtež geometrijske figure (pojednostavljen model Rey Osterreith Complex Figure). Rezultati našeg istraživanja su pokazali da učenici oštećenog sluha bolje predstavljaju šolje u linearnom nizu levo-desno i bolje reprodukuju geometrijski crtež po sećanju. Učenici urednog sluha su bolji u prikazivanju odnosa veličine objekata na crtežu “Drvo iza kuće” i prikazivanju drške na šoljama. Na osnovu dobijenih rezultata možemo reći da se kod gluve dece vizuelna pažnja, memorija i vizuelno-prostorne sposobnosti razvijaju drugačije od njihovih vršnjaka. AB - Spatial intelligence and spatial ability is the ability to manipulate the data are presented in visual, schematic or symbolic form, as opposed to the verballinguistic modalities It can be manifested as a special ability for communication and spatial thinking. Spatial intelligence includes the ability of understanding and visual representation of real-world. The aim of this research is to determine the impact of hearing impairment, age and sex of the visual memory of spatial relations of objects on drawing. Sample are 60 pupils of younger school age, divided into two groups, experimental (EG) and control group (KG). In addition to the number of students and sex, groups were matched for age and intellectual abilities. EG students regularly attend primary school for children with hearing impairment - “Stefan Dečanski”, Belgrade. KG students regularly attend prim ary school “Old Town” and “Branislav Nušić” in Belgrade. For the evaluation of spatial relations in drawings for hearing impaired children of younger school age, we use: drawing on the theme “The tree behind the house,” Two cups “(Mati-Zisi, Zafiropoulou, 2004), drawing of geometric figures (simplified model Osterreith Rey Complex Figure). The results of our research showed that students with hearing impairment are successful drawing cups in the linear series of left-right and played better geometric drawings by rote. Orderly hearing students are in a better impression of the size of objects in the drawing “Tree behind the house” and showing the handle cup. Based on the obtained results we can say that the deaf children with visual attention, memory and visual-spatial abilities develop differently from their peers. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 T1 - Vizuelno pamćenje prostornih odnosa dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta T1 - Visual memory of spatial relations of hearing impaired children of younger school age EP - 376 SP - 361 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1733 ER -
@conference{ author = "Radić-Šestić, Marina", year = "2009", abstract = "Spacijalna inteligencija ili spacijalna sposobnost je sposobnost manipulisanja podacima koji su predstavljeni u vizuelnom, shematskom ili simboličkom obliku, za razliku od verbalno-jezičkog modaliteta. Ona se može manifestovati kao posebna sklonost za prostornu komunikaciju i mišljenje. Spacijalna inteligencija uključuje sposobnost razumevanja i predstavljanja vizuelno-spacijalnog sveta realno. Cilj istraživanja je da se utvrdi uticaj oštećenja sluha, uzrasta i pola na vizuelno pamćenje prostornih odnosa objekata na crtežima.Uzorak čine 60 učenika mlađeg školskog uzrasta, podeljenih u dve grupe, eksperimentalnu (EG) i kontrolnu grupu (KG). Pored broja učenika i pola, grupe su ujednačene po uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Učenici EG redovno pohađaju nastavu u osnovnoj školi za decu oštećenog sluha – nagluve “Stefan Dečanski”, Beograd. Učenici KG redovno pohađaju nastavu u osnovnoj školi “Stari Grad” i “Branislav Nušić” u Beogradu. Za procenu prostornih odnosa u crtežima dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta koristili smo: crtež sa temom “Drvo iza kuće”, “Dve šolje” (Mati-Zisi, Zafiropoulou, 2004), crtež geometrijske figure (pojednostavljen model Rey Osterreith Complex Figure). Rezultati našeg istraživanja su pokazali da učenici oštećenog sluha bolje predstavljaju šolje u linearnom nizu levo-desno i bolje reprodukuju geometrijski crtež po sećanju. Učenici urednog sluha su bolji u prikazivanju odnosa veličine objekata na crtežu “Drvo iza kuće” i prikazivanju drške na šoljama. Na osnovu dobijenih rezultata možemo reći da se kod gluve dece vizuelna pažnja, memorija i vizuelno-prostorne sposobnosti razvijaju drugačije od njihovih vršnjaka., Spatial intelligence and spatial ability is the ability to manipulate the data are presented in visual, schematic or symbolic form, as opposed to the verballinguistic modalities It can be manifested as a special ability for communication and spatial thinking. Spatial intelligence includes the ability of understanding and visual representation of real-world. The aim of this research is to determine the impact of hearing impairment, age and sex of the visual memory of spatial relations of objects on drawing. Sample are 60 pupils of younger school age, divided into two groups, experimental (EG) and control group (KG). In addition to the number of students and sex, groups were matched for age and intellectual abilities. EG students regularly attend primary school for children with hearing impairment - “Stefan Dečanski”, Belgrade. KG students regularly attend prim ary school “Old Town” and “Branislav Nušić” in Belgrade. For the evaluation of spatial relations in drawings for hearing impaired children of younger school age, we use: drawing on the theme “The tree behind the house,” Two cups “(Mati-Zisi, Zafiropoulou, 2004), drawing of geometric figures (simplified model Osterreith Rey Complex Figure). The results of our research showed that students with hearing impairment are successful drawing cups in the linear series of left-right and played better geometric drawings by rote. Orderly hearing students are in a better impression of the size of objects in the drawing “Tree behind the house” and showing the handle cup. Based on the obtained results we can say that the deaf children with visual attention, memory and visual-spatial abilities develop differently from their peers.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009", title = "Vizuelno pamćenje prostornih odnosa dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta, Visual memory of spatial relations of hearing impaired children of younger school age", pages = "376-361", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1733" }
Radić-Šestić, M.. (2009). Vizuelno pamćenje prostornih odnosa dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 361-376. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1733
Radić-Šestić M. Vizuelno pamćenje prostornih odnosa dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:361-376. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1733 .
Radić-Šestić, Marina, "Vizuelno pamćenje prostornih odnosa dece oštećenog sluha mlađeg školskog uzrasta" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):361-376, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1733 .