dc.description.abstract | Oštećenje vida u interakciji sa zapostavljenom bio-psiho-soci jalnom sferom rezultuje nizom sekundarnih smetnji. Izostanak sen zo-motorne stimulacije i taktilnog treninga kod slepe dece, dovode
do slabijeg ili neujednačenog razvoja njihovih taktilnih i motornih
funkcija, teškoća u prostornoj orijentaciji i ispoljavanja stereotipnih
pokreta.
Rezultati istraživanja koje smo organizovali ukazuju i na potrebu
razvoja taktilno-kinestetičke percepcije, taktilnih i motornih funkcija
slepe dece znatno ranije pre polaska u školu. U velikom broju slu čajeva slepa deca su tek polaskom u školu podvrgnuta tiflološkom
tretmanu. U inicijalnoj fazi obrazovanja dominira upotreba nastavnih
sredstava i primena nastavnih metoda koje u najvećoj meri razvijaju
sposobnost topognozije i diskriminacije dve tačke, jer se intenzivno
radi na učenju čitanja i pisanja Brajevog pisma. Složene taktilne funk cije ostaju u takvim uslovima nedovoljno stimulisane.
Slepa deca u značajnom procentu ispoljavaju stereotipne pokrete
poput pritiskanja očnih jabučica prstima, savijanja tela napred-nazad
i cupkanja u mestu. Rezultati istraživanja (Jablan, 1997) pokazuju da
su stereotipni pokreti učestaliji kod slepe dece sa slabije razvijenom
motorikom. Prevencija ovih pokreta, poznatijih kao blindizmi, vrši se
putem stimulativnih motornih aktivnosti još u prvoj godini detetovog
života, a odgovarajućim motornim treningom možemo da utičemo i
na pravilan i skladan razvoj motornih funkcija.
S druge strane, potrebno je i u školskim uslovima stvoriti ade kvatnije situacije za učenje i uvežbavanje taktilnih i motornih vešti na, u skladu sa individualnim razlikama dece. Poznato je da se deca
razlikuju po fizičkim i mentalnim sposobnostima, stepenu oštećenja
vida, nivou razvijenosti taktilnih i motornih funkcija. Dok neka de ca ispoljavaju stereotipne pokrete, kod druge se uočava hiperaktivno
ponašanje. U odnosu na prisutne razlike neophodno je izvršiti indivi dualizaciju nastavnih programa. Individualizacija nastave znači ori jentacija na realne tipove, uzimajući u obzir razlike među njima, i
usklađivanje postupaka i metoda putem organizovanih aktivnosti.
8
Svrha ove knjige je da studentima Fakulteta za specijalnu eduka ciju i rehabilitaciju i stručnjacima koji rade sa slepom decom pomog ne u što boljem razumevanju taktilnih i motornih funkcija i osmišlja vanju programa za njihov skladan razvoj.
Na kraju udžbenika prikazano je nekoliko modela taktilno-kine stetičkog treninga sa praktičnim primerima. Taj deo je poželjno po smatrati u kontekstu potrebe za pronalaženjem i definisanjem novih
pristupa i metoda različitih za svako slepo dete.
Zahvaljujem se svima koji su mi pomogli da napišem ovu knjigu. | |