Приказ основних података о документу

Vršnjački odnosi učenika - razlike s obzirom na intelektualne sposobnosti i uzrast

dc.creatorJelić, Marija
dc.date.accessioned2021-06-09T14:12:28Z
dc.date.available2021-06-09T14:12:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0354-3293
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/965
dc.description.abstractProblems with peers are more common among children with intellectual disabilities (ID) than typical development (TD) children. As a lack of research in this field states the heterogeneity of the samples in relation to the level of disability and age, which is important for the ability to plan preventive programs and targeted interventions. The aim of this study was to examine the association between intellectual status and age with peer relationships. The study included 206 students aged 12 to 18 years, of which 76 with mild ID and 130 TD. Peer relationships were measured by Rahim Organizational Conflict Inventory (compromise, problem solving, yielding, avoidance and domination) and by The Strenghts and Difficulties Questionnaires, subscale Problems with peers, form for teachers. The main findings showed that students with mild ID have more problems with peers than TD students. Unlike TD students, students with mild IO at secondary school more often yielding and avoidance conflicts. At later age dominance is less frequent in both groups of students, and problem solving and compromise are statistically more frequent in students with mild ID group than in TD peers group. It was concluded that negative social experience of young people with mild ID simultaneously motivate to constructive and destructive ways of resolving conflicts.en
dc.description.abstractProblemi sa vršnjacima učestaliji su u populaciji dece sa intelektualnom ometenošću (IO) nego dece tipičnog razvoja (TR). Kao nedostatak istraživanja u ovoj oblasti navodi se heterogenost uzoraka u odnosu na nivo ometenosti i uzrast, a što je značajno za mogućnost planiranja preventivnih programa i ciljnih intervencija. Cilj istraživanja bio je da se ispita povezanost intelektualnog statusa i uzrasta sa vršnjačkim odnosima učenika. U istraživanju je učestvovalo 206 ispitanika, uzrasta od 12 do 18 godina, od čega njih 76 sa lakom IO i 130 TR. Vršnjački odnosi su procenjivani preko Rahimovog inventara organizacijskog konflikta (kompromis, rešavanje problema, popuštanje, izbegavanje i dominacija) i subskale problemi sa vršnjacima Upitnika snage i teškoće. Glavni nalazi su pokazali da mladi sa lakom IO imaju više problema sa vršnjacima od mladih TR. Za razliku od učenika TR, što su stariji, učenici sa lakom IO češće popuštaju i izbegavaju konflikte. Dominacija je na starijem uzrastu manje zastupljena kod obe grupe učenika, a rešavanje problema i kompromis su statistički zastuljeniji kod učenika sa lakom IO nego kod njihovih vršnjaka TR. Zaključeno je da negativno socijalno iskustvo mlade sa lakom IO istovremeno motiviše i na konstuktivne i na destuktivne načine rešavanja međuvršnjačkih konflikata.sr
dc.publisherUniverzitet u Prištini - Filozofski fakultet, Kosovska Mitrovica
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceZbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini
dc.subjectpeer relationshipsen
dc.subjectproblems with peersen
dc.subjectconflict resolutionen
dc.subjectstudents with mild intellectual disabilityen
dc.subjecttypical development studentsen
dc.subjectvršnjački odnosisr
dc.subjectproblemi sa vršnjacimasr
dc.subjectnačini rešavanja konflikatasr
dc.subjectučenici sa lakom intelektualnom ometenošćusr
dc.subjectučenici tipičnog razvojasr
dc.titlePeer relationships: Differences considering intellectual abilities and ageen
dc.titleVršnjački odnosi učenika - razlike s obzirom na intelektualne sposobnosti i uzrastsr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC
dc.citation.epage318
dc.citation.issue46-1
dc.citation.other(46-1): 297-318
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage297
dc.identifier.doi10.5937/zrffp46-10041
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/830/962.pdf
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу