Приказ основних података о документу

Mucanje kod dece - dometi psihološkog teorijskog pristupa i tretmana sa osvrtom na ulogu školskog okruženja

dc.creatorDimoski, Sanja
dc.creatorStojković, Irena
dc.date.accessioned2021-06-09T14:09:21Z
dc.date.available2021-06-09T14:09:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1821-0147
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/917
dc.description.abstractThis paper provides an overview of contemporary research on the psycho-social and educational characteristics of children who stutter. Research findings do not agree on the presence of anxiety, social anxiety, self-esteem, and depression in children who stutter. However, there are enough indicators to suggest that the psychological functioning of children who stutter is specific, regardless of whether some of the psychological factors are considered causes or consequences of stuttering. A literature review points that authors agree that children who stutter suffer the negative reactions from the environment, which are often present in the school context, adversely affecting their socialization. Modern literature takes into account the psycho-social context in which stuttering occurs, and this review is an attempt to justify psychological approaches to the treatment of children who stutter. The arguments that oppose the neurological view on the etiology of stuttering and direct forms of treatment aimed at improving fluency are discussed. An overview and critical discussion of indirect types of treatment that are aimed to overcome stuttering through environmental changes, which are considered to affect the occurrence of the disorder, are also provided. Contemporary concepts of treatment, which expand and enrich the traditional treatment approaches, and are in line with the social model of disability are presented. Different approaches that insist on psycho-social interventions in schools that would provide better acceptance of children with this disorder, and prevent psychopathology and academic difficulties in adulthood are outlined. Recommandation for further research of this, still insufficiently examined disorder as well as the implications for professional practice, based on the psychological approach, are provided.en
dc.description.abstractOvaj rad daje prikaz savremenih istraživanja o psihosocijalnim i obrazovnim karakteristikama dece koja mucaju. Nalazi istraživanja se ne slažu oko prisustva anksioznosti, socijalne anksioznosti, samopouzdanja, depresivnosti kod dece koja mucaju. Ipak, postoji dovoljno indikatora koji ukazuju da je psihološko funkcionisanje dece koja mucaju specifično, bez obzira na to da li je neki od psiholoških faktora uzrok ili je posledica mucanja. Pregled literature pokazuje slaganje istraživača o tome da deca koja mucaju trpe negativne reakcije okoline, koje su često prisutne u školskom kontekstu, što negativno utiče na socijalizaciju. Savremena literatura uzima u obzir psihosocijalni kontekst u kojem se odvija mucanje, a rad je pokušaj opravdavanja psihološkog pristupa u tretiranju mucanja kod dece. Diskutovani su argumenti koji se suprotstavljaju neurološkim konceptima o etiologiji mucanja i diretknim oblicima tretmana kojima je cilj poboljšanje fluentnosti. Dat je prikaz i kritička diskusija psiholoških teorijskih određenja indirektnih tipova tretmana koji imaju za cilj prevazilaženje mucanja kroz promene karakteristika životne sredine za koje se smatra da utiču na javljanje poremećaja. Savremene koncepcije tretmana, koje su prikazane u radu, su proširene i obogaćene u odnosu na klasične, iu skladu su sa socijalnim modelom ometenosti. Prikazani su pristupi koji insistiraju na psihosocijalnim intervencijama u školi koje bi obezbedile bolji prihvat dece sa ovim poremećajem i uticale na prevenciju psihopatologije i akademskih teškoća u odraslom dobu. Rad je ponudio projekciju razvoja izučavanja ovog, još uvek nedovoljno ispitanog poremećaja, kao i implikacije za profesionalnu praksu koja je zasnovana na psihološkom pristupu mucanju kod dece.sr
dc.publisherUniverzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad
dc.rightsopenAccess
dc.sourcePrimenjena psihologija
dc.subjectstutteringen
dc.subjectthe treatment of stutteringen
dc.subjectpsychological theoretical approachen
dc.subjectthe school environmenten
dc.subjectmucanjesr
dc.subjecttretman mucanjasr
dc.subjectosnovne odrednice mucanja kod decesr
dc.subjectpsihološki teorijski pristupsr
dc.subjectškolsko okruženjesr
dc.titleStuttering in children: A review of psychological theoratical and treatment approaches with an emphasis on the role of school environmenten
dc.titleMucanje kod dece - dometi psihološkog teorijskog pristupa i tretmana sa osvrtom na ulogu školskog okruženjasr
dc.typearticle
dc.rights.licenseARR
dc.citation.epage65
dc.citation.issue1
dc.citation.other8(1): 47-65
dc.citation.rankM24
dc.citation.spage47
dc.citation.volume8
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/795/914.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_917
dc.identifier.wos000416888600003
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу