Приказ основних података о документу

Sposobnost održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću

dc.creatorĐorđević, Mirjana
dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.creatorBrojčin, Branislav
dc.date.accessioned2021-06-09T14:07:13Z
dc.date.available2021-06-09T14:07:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0354-8759
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/884
dc.description.abstractConversation is s structured activity in which participants meet certain standards. Within the framework of cognitive pragmatics, in the area of conversation the two key areas stand out: one refers to the ability to maintain topics of conversation, and the second on the skills of acquiring words from the interlocutor, as well as giving words to the interlocutor. The aim of this study is to determine the ability of maintaining the conversation subject and acquiring appropriate words in adults with intellectual disability (ID), in relation to the level of ID, gender and type of housing. The sample included a total of 60 persons, of both sexes, aged between 20 and 55 years (M=32.95, SD=8.83), residing in the family home or in an institution. The sample was divided into two subsamples in relation to the level ID - group of patients with mild ID (N=25) and group of patients with moderate ID (N=35). To assess conversational ability we used Conversational Scale from the Assessment Battery for Communication - AbaCO; Sacco et al., 2008). The results of our research show that subjects with mild are no different from the patients with moderate IT on the studied variables, that is, that level of IO does not affect the ability of maintaining topics of conversation and adequate words acquisition. In the subsample of respondents with mild IO men achieved significantly better results on the Subscales of maintaining topics (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05), as well as on Conversational scale in whole (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05). Respondents living in the family home and in the institution achieved similar results in conversational tasks.en
dc.description.abstractKonverzacija je strukturisana aktivnost u kojoj učesnici poštuju određene norme. U okviru Teorije kognitivne pragmatike, u sferi konverzacije ističu se dve ključne oblasti, jedna se odnosi na sposobnost održavanja teme razgovora, a druga na veštinu preuzimanja reči od sagovornika, kao i davanja reči sagovorniku. Cilj ovog rada je utvrđivanje sposobnosti održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću (IO), u odnosu na nivo IO, pol i tip stanovanja. Uzorkom istraživanja obuhvaćeno je ukupno 60 osoba, oba pola, starosti između 20 i 55 godina (AS=32,95, SD=8,83), koje stanuju u porodičnom domu ili u instituciji. Uzorak je podeljen na dva poduzorka u odnosu na nivo IO - grupu ispitanika sa lakom IO (N=25) i grupu ispitanika sa umerenom IO (N=35). Za procenu konverzacionih sposobnosti korišćena je Konverzaciona skala iz Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication - AbaCo; Sacco et al., 2008). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da se ispitanici sa lakom ne razlikuju od ispitanika sa umerenom IO na ispitivanim varijablama, odnosno da nivo IO ne utiče na sposobnost održavanja teme razgovora i adekvatnog preuzimanja reči. U poduzorku ispitanika sa lakom IO muškarci su postizali značajno bolje rezultate na Supskali održavanje teme (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05), kao i na Konverzacijskoj skali u celini (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05). Ispitanici koji žive u porodičnom domu i u instituciji ostvaruju slična postignuća na konverzacionim zadacima.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceBeogradska defektološka škola
dc.subjectmaintaining conversational subjecten
dc.subjectchanging the orderen
dc.subjectlow intellectual functioningen
dc.subjectodržavanje temesr
dc.subjectsmenjivanje redosledasr
dc.subjectsniženo intelektualno funkcionisanjesr
dc.titleThe ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilitiesen
dc.titleSposobnost održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošćusr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage19
dc.citation.issue3
dc.citation.other21(3): 9-19
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage9
dc.citation.volume21
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/763/881.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_884
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу