Приказ основних података о документу

Efekti procesa deinstitucionalizacije na životne kompetencije osoba sa intelektualnom ometenošću

dc.creatorČolić, Marija
dc.creatorKaljača, Svetlana
dc.date.accessioned2021-06-09T14:04:15Z
dc.date.available2021-06-09T14:04:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0354-8759
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/838
dc.description.abstractThe aim of this paper was to review the research evaluating the effects of the process of deinstitutionalization on both personal competencies of persons with intellectual disabilities and their quality of life. According to the results of the majority of included studies, the positive effects could be noticed in the most of the domains of adaptive skills and in relation to the indicators which assess quality of life of persons with intellectual disabilities. Process of deinstitutionalization has minimal positive impact on expression of different forms of challenging behavior in persons with intellectual disabilities, as well as on their health status, which especially refers to people at the severe end of spectrum and associated dual diagnosis. The main social factors which influence the impact of the process of deinstitutionalization are: attitudes of family members and relatives of persons with intellectual disabilities toward this idea, quality and distribution of network of specialized services of formal and informal social support, and objective conditions of alternative placement in a community.en
dc.description.abstractCilj ovog rada je prikaz istraživanja koja su se bavila evaluacijom efekata procesa deinstitucionalizacije na ličnu kompetentnost osoba sa intelektualnom ometenošću, kao i na kvalitet njihovog života. Prema rezultatima većine obuhvaćenih studija pozitivni efekti se uočavaju u većini domena adaptivnih veština, kao i u odnosu na indikatore kojima se meri kvalitet života osoba sa intelektualnom ometenošću. Proces deinstitucionalizacija najmanje pozitivno utiče na ispoljavanje različitih manifestacija problematičnog ponašanja kod osoba sa IO, kao i na njihov zdravstveni status, što se posebno odnosi na osobe sa težim oblicima intelektualne ometenosti i pridruženim dualnim dijagnozama. Ključni socijalni faktori koji utiču na kvalitet efekata procesa deinstitucionalizacije su: stavovi članova porodice i bliskih srodnika osoba sa intelektualnom ometenošću prema ovoj ideji, kvalitet i rasprostranjenost mreže profilisanih službi i usluga formalne i neformalne socijalne podrške, kao i objektivni uslovi alternativnog smeštaja u zajednici.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceBeogradska defektološka škola
dc.subjectdeinstitutionalizationen
dc.subjectintellectually disabilitiesen
dc.subjectevaluationen
dc.subjecteffectsen
dc.subjectdeinstitucionalizacijasr
dc.subjectintelektualna ometenostsr
dc.subjectevaluacijasr
dc.subjectefektisr
dc.titleThe effects of the process of deinstitutionalization on life competencies of persons with intellectual disabilitiesen
dc.titleEfekti procesa deinstitucionalizacije na životne kompetencije osoba sa intelektualnom ometenošćusr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage354
dc.citation.issue2
dc.citation.other20(2): 339-354
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage339
dc.citation.volume20
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/723/835.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_838
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу