Приказ основних података о документу

Sposobnost održavanja posturalne ravnoteže kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću i adolescenata tipičnog razvoja

dc.creatorAdamović, Milosav
dc.creatorStošljević, Miodrag
dc.date.accessioned2021-06-09T13:59:45Z
dc.date.available2021-06-09T13:59:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1452-7367
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/767
dc.description.abstractFalls are common among people with intellectual disabilities. In literature there is a limited number of studies which deal with this problem. The main objective of this research is to analyze the ability to maintain postural balance in adolescents with mild intellectual disability (ID) by comparing it to their peers who do not have ID. The sample included 64 male adolescents, aged 16 to 18, out of which 32 belonged to the experimental group (e-group) and had mild ID, while the control group (c-group) consisted of 32 adolescents of typical population. The ability to maintain postural balance in both groups was tested by using three tests: Expanded Timed Up and Go Test (ETUGT), Modified Functional Reach Test (M-FRT) and One-leg Stance (OLS). The research was conducted in the period from 2008 to 2010 in 'Petar Leković' Secondary School, Belgrade (Serbia), as well as in the Institution for people with special needs 'Caritas' in Mostar (Bosnia and Herzegovina). The results show that the use of ETUG test showed a statistically significant difference between the groups in terms of time needed for the completion of the test, while on the M-FR test the participants from e-group achieved significantly lower results than the c-group. The OLS test showed that the participants of both groups completed the test equally well on both legs when not blindfolded, while the experimental group achieved significantly lower results on both legs when blindfolded. The results suggest that adolescents with ID achieve lower results on most of the applied postural balance tests when compared to typical adolescent population.en
dc.description.abstractPadovi predstavljaju cestu pojavu u populaciji osoba sa intelektualnom ometenošću. U relevantnoj stručnoj literaturi postoji ograničen broj istraživanja koja se bave ovom problematikom. Osnovni cilj ovog istraživanja je analiziranje sposobnosti održavanja posturalne ravnoteže kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću (IO) poredeći je sa vršnjacima bez IO. Uzorkom su bila obuhvaćena ukupno 64 adolescenta, uzrasta 16-18 godina, muškog pola, od čega su 32 adolescenta ekperimentalne grupe (e-grupa) bila lako IO, dok su kontrolnu grupu (k-grupa) činila 32 vršnjaka tipične populacije. Sposobnost održavanja posturalne ravnoteže kod obe grupe ispitivana je pomoću tri testa: Testa ustajanja iz stolice (Expanded timed up and go test; ETUGT), Modifikovanog funkcionalnog testa dohvatanja (Modified functional reach test; M-FRT) i Testa stajanja na jednoj nozi (Oneleg stance; OLS). Istraživanje je sprovedeno u periodu od 2008. 2010. godine u srednjoj zanatskoj školi 'Petar Leković', Beograd (Srbija), kao i u ustanovi za osobe sa posebnim potrebama 'Caritas' u Mostaru (BiH). Rezultati istraživanja pokazuju da je kod primene ETUG testa utvrđeno postojanje statistički značajne razlike između grupa u pogledu vremena predviđenog za izvršavanje testa, dok su kod primene M-FRT ispitanici e-grupe postizali statistički značajno niže rezultate nego k-grupa. Kod izvršavanja OLS testa ispitanici obe grupe su podjednako dobro izvodili zadate radnje, levom i desnom nogom, kada nisu imali povez preko očiju, dok su postignuća eksperimentalne grupe pri izvođenju radnji levom i desnom nogom, bila značajno niža kada im je povez stavljen. Dobijeni rezultati upućuju na zaključak da adolescenti sa IO postižu niže vrednosti na većini primenjenih testova posturalne ravnoteže u odnosu na adolescente tipične populacije.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceSpecijalna edukacija i rehabilitacija
dc.subjectpostural balanceen
dc.subjectmild intellectual disabilityen
dc.subjectadolescentsen
dc.subjectposturalna ravnotežasr
dc.subjectlaka intelektualna ometenostsr
dc.subjectadolescentisr
dc.titleThe ability to maintain postural balance in adolescents with mild intellectual disability and adolescents with typical developmenten
dc.titleSposobnost održavanja posturalne ravnoteže kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću i adolescenata tipičnog razvojasr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage439
dc.citation.issue4
dc.citation.other12(4): 425-439
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage425
dc.citation.volume12
dc.identifier.doi10.5937/specedreh12-4626
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/656/764.pdf
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу