Behavioral problems and their correlates in adolescence: Longitudinal study
Problemi u ponašanju i njihovi korelati u adolescenciji - longitudinalna studija
Апстракт
This paper presents findings of a one-year follow-up longitudinal study of problem behaviors and their correlates. The sample included 494 pupils in the fifth, the sixth and the seventh grade of elementary school in the first wave of data collection, and 269 of them participated in the second wave. It was found that problem behaviors increase in frequency with age. Boys express higher levels of problem behaviors than girls. Statistically significant predictors of concurrent problem behaviors are conflict with parents, peer pressure to accept socially disapproved behaviors, negative school experience and excessive control by father. The longitudinal findings that problem behaviors predict negative school experience one year later, when controlled at the initial levels of school experience, and that excessive control by father and peer pressure predict problem behaviors one year later, when controlled at the initial level of problem behaviors, suggest bidirectional influence between prob...lem behaviors and their correlates.
U radu su predstavljeni nalazi longitudinalne studije u kojoj su problemi u ponašanju i njihovi korelati procenjivani longitudinalno u dva talasa sa vremenskim razmakom od godinu dana. Uzorak je obuhvatio 494 učenika petog, šestog i sedmog razreda osnovne škole u prvom talasu ispitivanja od kojih je u drugom talasu prikupljanja podataka učestvovalo 269. Rezultati su pokazali da sa uzrastom raste učestalost problema u ponašanju i da su ti problemi izraženiji kod dečaka nego kod devojčica. Statistički značajni korelati problema u ponašanju u aktuelnom trenutku su sukobi sa roditeljima, pritisak vršnjaka da se prihvate društveno neodobravani oblici ponašanja, negativan doživljaj škole i preterana kontrola od strane oca. Problemi u ponašanju predviđaju promene u doživljaju škole tokom vremena, a preterana kontrola od strane oca i pritisak vršnjaka predviđaju promene u izraženosti problema u ponašanju, što ukazuje da postoji obostran uticaj između problema u ponašanju i njihovih korelata.
Кључне речи:
problem behaviors / adolescents / parent-child relationship / school / peer relations / problemi u ponašanju / adolescenti / odnos roditelj dete / škola / vršnjački odnosiИзвор:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2013, 12, 4, 455-479Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Ефекти примењене физичке активности на локомоторни, метаболички, психо-социјални и васпитни статус популације Р Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47015)
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Stojković, Irena AU - Dimoski, Sanja AU - Eminović, Fadilj PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/760 AB - This paper presents findings of a one-year follow-up longitudinal study of problem behaviors and their correlates. The sample included 494 pupils in the fifth, the sixth and the seventh grade of elementary school in the first wave of data collection, and 269 of them participated in the second wave. It was found that problem behaviors increase in frequency with age. Boys express higher levels of problem behaviors than girls. Statistically significant predictors of concurrent problem behaviors are conflict with parents, peer pressure to accept socially disapproved behaviors, negative school experience and excessive control by father. The longitudinal findings that problem behaviors predict negative school experience one year later, when controlled at the initial levels of school experience, and that excessive control by father and peer pressure predict problem behaviors one year later, when controlled at the initial level of problem behaviors, suggest bidirectional influence between problem behaviors and their correlates. AB - U radu su predstavljeni nalazi longitudinalne studije u kojoj su problemi u ponašanju i njihovi korelati procenjivani longitudinalno u dva talasa sa vremenskim razmakom od godinu dana. Uzorak je obuhvatio 494 učenika petog, šestog i sedmog razreda osnovne škole u prvom talasu ispitivanja od kojih je u drugom talasu prikupljanja podataka učestvovalo 269. Rezultati su pokazali da sa uzrastom raste učestalost problema u ponašanju i da su ti problemi izraženiji kod dečaka nego kod devojčica. Statistički značajni korelati problema u ponašanju u aktuelnom trenutku su sukobi sa roditeljima, pritisak vršnjaka da se prihvate društveno neodobravani oblici ponašanja, negativan doživljaj škole i preterana kontrola od strane oca. Problemi u ponašanju predviđaju promene u doživljaju škole tokom vremena, a preterana kontrola od strane oca i pritisak vršnjaka predviđaju promene u izraženosti problema u ponašanju, što ukazuje da postoji obostran uticaj između problema u ponašanju i njihovih korelata. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Behavioral problems and their correlates in adolescence: Longitudinal study T1 - Problemi u ponašanju i njihovi korelati u adolescenciji - longitudinalna studija EP - 479 IS - 4 SP - 455 VL - 12 DO - 10.5937/specedreh12-4313 ER -
@article{ author = "Stojković, Irena and Dimoski, Sanja and Eminović, Fadilj", year = "2013", abstract = "This paper presents findings of a one-year follow-up longitudinal study of problem behaviors and their correlates. The sample included 494 pupils in the fifth, the sixth and the seventh grade of elementary school in the first wave of data collection, and 269 of them participated in the second wave. It was found that problem behaviors increase in frequency with age. Boys express higher levels of problem behaviors than girls. Statistically significant predictors of concurrent problem behaviors are conflict with parents, peer pressure to accept socially disapproved behaviors, negative school experience and excessive control by father. The longitudinal findings that problem behaviors predict negative school experience one year later, when controlled at the initial levels of school experience, and that excessive control by father and peer pressure predict problem behaviors one year later, when controlled at the initial level of problem behaviors, suggest bidirectional influence between problem behaviors and their correlates., U radu su predstavljeni nalazi longitudinalne studije u kojoj su problemi u ponašanju i njihovi korelati procenjivani longitudinalno u dva talasa sa vremenskim razmakom od godinu dana. Uzorak je obuhvatio 494 učenika petog, šestog i sedmog razreda osnovne škole u prvom talasu ispitivanja od kojih je u drugom talasu prikupljanja podataka učestvovalo 269. Rezultati su pokazali da sa uzrastom raste učestalost problema u ponašanju i da su ti problemi izraženiji kod dečaka nego kod devojčica. Statistički značajni korelati problema u ponašanju u aktuelnom trenutku su sukobi sa roditeljima, pritisak vršnjaka da se prihvate društveno neodobravani oblici ponašanja, negativan doživljaj škole i preterana kontrola od strane oca. Problemi u ponašanju predviđaju promene u doživljaju škole tokom vremena, a preterana kontrola od strane oca i pritisak vršnjaka predviđaju promene u izraženosti problema u ponašanju, što ukazuje da postoji obostran uticaj između problema u ponašanju i njihovih korelata.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Behavioral problems and their correlates in adolescence: Longitudinal study, Problemi u ponašanju i njihovi korelati u adolescenciji - longitudinalna studija", pages = "479-455", number = "4", volume = "12", doi = "10.5937/specedreh12-4313" }
Stojković, I., Dimoski, S.,& Eminović, F.. (2013). Behavioral problems and their correlates in adolescence: Longitudinal study. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 12(4), 455-479. https://doi.org/10.5937/specedreh12-4313
Stojković I, Dimoski S, Eminović F. Behavioral problems and their correlates in adolescence: Longitudinal study. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2013;12(4):455-479. doi:10.5937/specedreh12-4313 .
Stojković, Irena, Dimoski, Sanja, Eminović, Fadilj, "Behavioral problems and their correlates in adolescence: Longitudinal study" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12, no. 4 (2013):455-479, https://doi.org/10.5937/specedreh12-4313 . .