Приказ основних података о документу

Inhibitorna kontrola kao činilac problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću

dc.creatorGligorović, Milica
dc.creatorBuha, Nataša
dc.date.accessioned2021-06-09T13:59:14Z
dc.date.available2021-06-09T13:59:14Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1452-7367
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/759
dc.description.abstractInhibitory control, as one of the basic mechanisms of executive functions, is very significant for adaptive behavior. The possibility to alter and adapt behavior to different life situations largely depends on the ability to inhibit unwanted or inappropriate behaviors. This research was conducted with the aim to determine the relation between inhibitory control and behavioral problems in children with mild intellectual disability. The sample consists of 56 children with mild intellectual disability of both genders (IQ 50-70, AM=60.27; SD=7.106), from four Belgrade elementary schools. The data on age and intellectual abilities were collected by analyzing the school records. The data on behavioral problems were obtained by means of standardized interviews with special educators, applying the II part of AAMR Adaptive Behavior Scale. Inhibitory control was assessed by Go/No-Go task which has two parts (conflicting replies and reply delay). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used in statistical analysis of the results. No statistically significant relation was determined between the Maladaptive Behavior Scale scores and the IQ, age and gender. There is no statistically significant relation between the errors in conflicting replies of Go/No-Go task and the Maladaptive Behavior Scale as a whole (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), or its variables (p>0,05). Errors in reply delay have a statistically significant influence on the results of the Maladaptive Behavior Scale ('λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Statistically significant relation was determined with single variables (subscales) Adaptability (F(3)=3,944, p=0,013), Reliability (F(3)=3,576, p=0.020), and Forced Behavior (F(3)=3,721, p=0.017). The results indicate that difficulties in reply delay significantly influence forms of behavior involving avoiding rules, inappropriate behavior in a group, resisting authorities, disrespect of public or private property, bizarre behavior and self harm.en
dc.description.abstractInhibitorna kontrola, kao jedan od bazičnih mehanizama egzekutivnih funkcija, je izuzetno važna za adaptivno ponašanje. Mogućnost alteracije i adaptacije ponašanja u različitim životnim situacijama u velikoj meri zavisi od mogućnosti inhibicije neželjenih ili neodgovarajućih vidova ponašanja. Istraživanje je sprovedeno s namerom da se utvrdi odnos između inhibitorne kontrole i problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom omerenošću. Uzorkom je obuhvaćeno 56-oro dece sa lakom intelektualnom ometenošću (IQ 50-70, AS=60,27; SD=7,106), oba pola, iz četiri beogradske osnovne škole. Analizom dokumentacije pedagoško-psihološke službe prikupljeni su podaci o uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Podaci o problemima u ponašanju dobijeni su na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom II dela AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. Inhibitorna kontrola je procenjena Kreni/stani zadatkom, koji se sastoji iz dva dela (konfliktni odgovori i odlaganje odgovora). U statističkoj analizi rezultata je korišćena višefaktorska analiza varijanse (MANOVA). Analizom rezultata nije utvrđen značajan odnos između skorova na Skali maladaptivnog ponašanja i IQ, pola i uzrasta. Greške konfliktnih odgovora Kreni/stani zadatka nisu statistički značajno povezane sa Skalom maladaptivnog ponašanja u celini (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), kao ni sa pojedinačnim varijablama (p>0,05). Greške odlaganja odgovora imaju statistički značajan uticaj na rezultate Skale maladaptivnog ponašanja (λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Utvrđen je statistički značajan odnos sa pojedinačnim varijablama (podskalama) Prilagodljivost (F(3)=3,944, p=0,013), Pouzdanost (F(3)=3,576, p=0.020) i Prisilno ponašanje (F(3)=3,721, p=0.017). Sumirajući rezultate istraživanja, možemo zaključiti da teškoće odlaganja odgovora značajno utiču na vidove ponašanja koji su usmereni na izbegavanje pravila, neprikladno ponašanje u grupi, otpor prema autoritetu, nepoštovanje javne i privatne imovine, kao i na bizarno ponašanje i samopovređivanje.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179025/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceSpecijalna edukacija i rehabilitacija
dc.subjectmild intellectual disabilityen
dc.subjectbehavioral problemsen
dc.subjectinhibitory controlen
dc.subjectexecutive functionsen
dc.subjectlaka intelektualna ometenostsr
dc.subjectproblemi u ponašanjusr
dc.subjectinhibitorna kontrolasr
dc.subjectegzekutivne funkcijesr
dc.titleInhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disabilityen
dc.titleInhibitorna kontrola kao činilac problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošćusr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage162
dc.citation.issue2
dc.citation.other12(2): 149-162
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage149
dc.citation.volume12
dc.identifier.doi10.5937/specedreh12-4053
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/647/756.pdf
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу