Show simple item record

dc.creatorDrljan, Bojana
dc.date.accessioned2024-01-11T09:08:41Z
dc.date.available2024-01-11T09:08:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-86-904732-1-2
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5366
dc.description.abstractRezime: Osnovne sposobnosti matematičkih veština odnose se na pojam broja, brojanje, matematičko znanje i izvođenje aritmetičkih operacija. Od prve godine života, sa dinamičnim tokom u predškolskom periodu, dete ovladava sposobnostima koje predstavljaju temelje mnogih aspekata ranog učenja matematike. Rane sposobnosti predviđanja količine skupova (subitiranje) i sposobnost diskriminacije skupova sa manjim i većim brojem predmeta leži u osnovi dečjeg pojma broja, dok ovladavanje bitnim principima brojanja leži u osnovi veštine brojanja i matematičkog znanja. Sa druge strane, ovladavanje pojmom broja i usvajanje elementarnog nivoa matematičkog znanja omogućava primenu strategija pri izvođenju aritmetičkih operacija, veštine koja se poboljšava sve većom upotrebom zrelih i sve manjom upotrebom nezrelih strategija. Deca sa specifičnim poremećajem matematičkih veština (SPMV) imaju teškoća u svim domenima ranih matematičkih sposobnosti koje se mogu javiti znatno pre formalnog školovanja. Pored u literaturi dobro dokumentovanih dokaza o kognitivnim prediktorima SPMV, poput radne memorije i brzine procesiranja, sve je više dokaza o povezanosti ranih jezičkih i matematičkih sposobnosti. Specifično, podaci iz literature ukazuju na značajnu povezanost matematičkih veština, sa jedne strane, i leksičko-semantičkih, fonoloških i gramatičkih sposobnosti, sa druge strane. U prilog tome govori i visoka učestalost pojave SPMV kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. Dodatno, specifični poremećaj čitanja, kao primarno jezički poremećaj, i SPMV, kao primarno nejezički poremećaj, dele iste deficite u osnovi u vidu teškoća brzog automatskog imenovanja, verbalne radne memorije i znanja o slovima. Na osnovu navedenog, evidentno je da u osnovi SPMV leže i jezički deficiti, pored kognitivnih. Visoka prevalenca dece predškolskog uzrasta koja su pod rizikom za pojavu SPMV implicira primenu sveobuhvatnijeg pristupa u proceni i habilitaciji, a koji bi uključivao procenu ranih matematičkih sposobnosti i suptilnijih kognitivnih i jezičkih sposobnosti koje leže u osnovi ove kompleksne akademske veštine.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherUdruženje logopeda Srbijesr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceStandardne i dopunske metode u logopedskoj i defektološkoj praksi: kritički pristup logopedskom i defektološkom tretmanusr
dc.subjectspecifični poremećaj matematičkih veštinasr
dc.subjectrane matematičke sposobnostisr
dc.subjectjezički prediktorisr
dc.subjectkognitivni prediktorisr
dc.subjectrana procena i habilitacijasr
dc.titleSpecifični poremećaj matematičkih veština – implikacije za ranu procenu i tretmansr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-SAsr
dc.citation.epage16
dc.citation.spage5
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/10871/bitstream_10871.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5366
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record