Приказ основних података о документу
Specifični poremećaj matematičkih veština – implikacije za ranu procenu i tretman
dc.creator | Drljan, Bojana | |
dc.date.accessioned | 2024-01-11T09:08:41Z | |
dc.date.available | 2024-01-11T09:08:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-904732-1-2 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5366 | |
dc.description.abstract | Rezime: Osnovne sposobnosti matematičkih veština odnose se na pojam broja, brojanje, matematičko znanje i izvođenje aritmetičkih operacija. Od prve godine života, sa dinamičnim tokom u predškolskom periodu, dete ovladava sposobnostima koje predstavljaju temelje mnogih aspekata ranog učenja matematike. Rane sposobnosti predviđanja količine skupova (subitiranje) i sposobnost diskriminacije skupova sa manjim i većim brojem predmeta leži u osnovi dečjeg pojma broja, dok ovladavanje bitnim principima brojanja leži u osnovi veštine brojanja i matematičkog znanja. Sa druge strane, ovladavanje pojmom broja i usvajanje elementarnog nivoa matematičkog znanja omogućava primenu strategija pri izvođenju aritmetičkih operacija, veštine koja se poboljšava sve većom upotrebom zrelih i sve manjom upotrebom nezrelih strategija. Deca sa specifičnim poremećajem matematičkih veština (SPMV) imaju teškoća u svim domenima ranih matematičkih sposobnosti koje se mogu javiti znatno pre formalnog školovanja. Pored u literaturi dobro dokumentovanih dokaza o kognitivnim prediktorima SPMV, poput radne memorije i brzine procesiranja, sve je više dokaza o povezanosti ranih jezičkih i matematičkih sposobnosti. Specifično, podaci iz literature ukazuju na značajnu povezanost matematičkih veština, sa jedne strane, i leksičko-semantičkih, fonoloških i gramatičkih sposobnosti, sa druge strane. U prilog tome govori i visoka učestalost pojave SPMV kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. Dodatno, specifični poremećaj čitanja, kao primarno jezički poremećaj, i SPMV, kao primarno nejezički poremećaj, dele iste deficite u osnovi u vidu teškoća brzog automatskog imenovanja, verbalne radne memorije i znanja o slovima. Na osnovu navedenog, evidentno je da u osnovi SPMV leže i jezički deficiti, pored kognitivnih. Visoka prevalenca dece predškolskog uzrasta koja su pod rizikom za pojavu SPMV implicira primenu sveobuhvatnijeg pristupa u proceni i habilitaciji, a koji bi uključivao procenu ranih matematičkih sposobnosti i suptilnijih kognitivnih i jezičkih sposobnosti koje leže u osnovi ove kompleksne akademske veštine. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Udruženje logopeda Srbije | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.source | Standardne i dopunske metode u logopedskoj i defektološkoj praksi: kritički pristup logopedskom i defektološkom tretmanu | sr |
dc.subject | specifični poremećaj matematičkih veština | sr |
dc.subject | rane matematičke sposobnosti | sr |
dc.subject | jezički prediktori | sr |
dc.subject | kognitivni prediktori | sr |
dc.subject | rana procena i habilitacija | sr |
dc.title | Specifični poremećaj matematičkih veština – implikacije za ranu procenu i tretman | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-SA | sr |
dc.citation.epage | 16 | |
dc.citation.spage | 5 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/10871/bitstream_10871.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5366 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |