Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Functional abilities of children as factors of school achievement
Функционалне способности деце као фактори школског постигнућа
dc.creator | Đoković, Sanja | |
dc.creator | Kovačević, Tamara | |
dc.creator | Ostojić Zeljković, Sanja | |
dc.date.accessioned | 2023-08-31T11:30:28Z | |
dc.date.available | 2023-08-31T11:30:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 0354-3293 | |
dc.identifier.issn | eISSN 2217-8082 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5274 | |
dc.description.abstract | Understanding the factors which affect students’ school achievement is an important knowledge source for strategic planning and encouraging changes in education. In this paper, we focused on examining the factors related to personal characteristics. The aim of this research was to determine the relation between school failure and achievements in certain functional abilities, such as: academic skills (reading, writing), attention, communication (receptive and expressive speech), class participation, and behavior. The sample included 195 younger school-age children of both genders. Students’ functional abilities were assessed by the S.I.F.T.E.R. scale (Screening Instrument for Targeting Educational Risk). The results showed that school achievement correlated with all assessed functional abilities. The coefficient of multiple determination showed that 48% of individual differences in children’s school achievement can be explained by individual differences in the given model of functional abilities. It should also be emphasized that only two functional abilities, attention and communication, were singled out as statistically significant particular predictors. | sr |
dc.description.abstract | Постоји низ различитих личних и срединских фактора који могу утицати на школски успех и због тога их је потребно истражити са различитих аспеката. Разумевање фактора који утичу на школско постигнуће ученика представља важан извор сазнања за стратешко планирање и подстицање промена у обра- зовању. Досадашња истраживања идентификовала су велики број фактора релевантних за школски успех ученика и они су углавном покривени ширим категоријама, као што су: породица, школа и личне карактеристике учени- ка. Циљ истраживања био је да се утврди повезаност школског неуспеха са постигнућима у појединим функционалним способностима као што су: академске вештине (читање, писање), пажња, комуникација (рецептивни и експресивни говор), учествовање на часу и понашање. Узорак је чинило 195 деце оба пола, млађег основношколског узраста. Функционалне способности ученика процењиване су S.I.F.T.E.R. скалом (Screening Instrument for Targeting Educational Risk – Скрининг инструмент за откривање образовног ризика). S.I.F.T.E.R. скала даје веома поуздане податке и о другим функционалним карактеристикама ученика у процесу наставе (академске вештине, пажња, комуникација, учешће у настави и понашање) и представља добар инструмент за предвиђање могућег школског неуспеха. Резултати ове скале недвосмислено упућују на то да ли је дете уопште у образовном ризику, а ако јесте, упућује се на то који видови подршке су му потребни. Резултати су показали да је школско постигнуће у корелацији са свим процењеним функционалним способностима. Коефицијент вишеструке де- терминације показао је да се 48% индивидуалних разлика у школском неу- спеху деце може објаснити индивидуалним разликама у понуђеном моделу функционалних способности. На основу резултата овог истраживања може се закључити да су пажња и комуникација два најважнија предиктора у ана- лизираном моделу. Суштина откривања и разумевања фактора који доводе до школског неуспеха је у њиховом раном препознавању и предузимању активности које би спречиле академске тешкоће. Тиме би се, свакако, допри- нело пружању адекватне подршке како деци и њиховим породицама тако и наставницима, школи и широј друштвеној заједници. У Србији још увек није довољно добро разрађен систем пружања додатне подршке за ученике у редовном систему образовања. Веома мали проценат дефектолога ради на позицији стручног сарадника у редовним школама, што сигурно значајно отежава процес добијања додатне подршке за децу којој је то потребно. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Univerzitet u Prištini - Filozofski fakultet, Kosovska Mitrovica | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179055/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.source | Зборник радова Филозофског факултета у Приштини | sr |
dc.subject | school achievement | sr |
dc.subject | functional abilities | sr |
dc.subject | younger school-age children | sr |
dc.subject | S.I.F.T.E.R | sr |
dc.subject | scale | sr |
dc.subject | школско постигнуће | sr |
dc.subject | функционалне способности | sr |
dc.subject | деца млађег школског узраста | sr |
dc.subject | S.I.F.T.E.R | sr |
dc.subject | скала | sr |
dc.title | Functional abilities of children as factors of school achievement | sr |
dc.title | Функционалне способности деце као фактори школског постигнућа | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY-NC | sr |
dc.citation.epage | 297 | |
dc.citation.issue | 3 | |
dc.citation.rank | M51 | |
dc.citation.spage | 277 | |
dc.citation.volume | 52 | |
dc.identifier.doi | 10.5937/zrffp52-35020 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/10694/0354-32932203277Q.pdf | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |