Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta
Articulation abilities preschool children
Abstract
Увод: Вербална артикулација је покрет говорних органа који регулише проток ваздушне струје за сваки глас понаособ, и на тај начин даје специфичан акустички утисак сваком гласу. Измењен проток ваздушне струје је последица промењене функције говорних органа, а што за последицу има артикулациони поремећај. Патолошка артикулација даје измењену акустичку слику гласа, као и говора. У којој мери је присутан патолошки говор зависи од функције артикулационих органа.
Циљ рада: Циљ овог рада је приказ артикулационих способности деце предшколског узраста на територији општине Пећинци.
Метод рада: У истраживању је учествовало 100 испитаника. У сврху анализе артикулационих способности деце предшколског узраста примењен је метод неексперименталног истраживања на основу узорка-анкетирање испитаника. У истраживању је коришћен Тријажни артикулациони тест. Испитаници су имали задатак да понове за испитивачем сваки од 30 гласова како би се утврдило да ли постоје нека артикулациона одступања. Осим Тријаж...ног артикулационог теста, коришћен је и Тест оралне праксије који се састоји од 21 задатка.
Резултати: Резултатима су утврђене артикулационе способности деце предшколског узраста ,са посебним освртом на то да ли постоје статистички значајне разлике у артикулационим способностима деце предшколског узраста у односу на контролне варијабле (пол, превентивни преглед логопеда, развијеност анализе и синтезе, начин држања оловке, ниво развијености оралне праксије ). За приказивање резултата коришћене су мере дескриптивне статистике. На основу приказаних резлтата и применом одговарајућих статистичких метода постављене хипотезе су или прихваћене или одбачене. Резултати нашег истраживања су показали да сва испитана деца предшколског узраста правилно изговарају 18 од 30 гласова матерњег језика.
Закључак: Сва испитана деца предшколског узраста правилно изговарају 10 од 30 гласова матерњег језика. По типу дисторзије деца из узорка неправилно изговарају 11 гласова док 1 глас погрешно изговарају у комбинацији дисторзије и супституције. Није утврђена ни једна одмисија. Добијени резултати у нашем истраживању се не могу генерализовати на целу популацију деце предшколског узраста у Републици Србији јер је овим истраживањем обухваћен мали број испитаника из само једне општине- Општина Пећинци.
Introduction: Verbal articulation is the movement of the speech organs that regulates the flow of the air current for each voice individually, and thus gives a specific acoustic impression to each voice. The changed airflow is a consequence of the changed function speech organs, which results in an articulation disorder. Pathological articulation gives an altered acoustic image of the voice, as well as speech. The extent to which pathological speech is present depends on the function of the articulatory organs.
Aim of the paper: The aim of this paper is to present the articulation abilities of preschool children in the territory of the municipality of Pećinci.
Method of work: 100 respondents participated in the research. In order to analyze the articulatory abilities of preschool children, a non-experimental research method was applied based on a sample survey of respondents. The Triage Articulation Test was used in the research. The subjects had the task of repeating each of the 30 ...sounds to the examiner in order to determine if there were any articulatory deviations. Apart from the Triage Articulation Test, the Oral Practice Test consisting of 21 tasks was also used.
Results: The results determined the articulation abilities of preschool children, with special reference to whether there are statistically significant differences in the articulation abilities of preschool children in relation to control variables (gender, preventive examination by a speech therapist, development of analysis and synthesis, way of holding a pencil, level of development of oral practices). Descriptive statistics measures were used to present the results. Based on the presented results and the application of appropriate statistical methods, the hypotheses were either accepted or rejected. The results of our research showed that all examined children of preschool age correctly pronounce 18 out of 30 sounds of their mother tongue.
Conclusion: All preschool children examined correctly pronounce 10 out of 30 sounds of their mother tongue. According to the type of distortion, the children from the sample pronounce 11 sounds incorrectly, while they pronounce 1 sound incorrectly in a combination of distortion and substitution. Not a single omission has been identified. The results obtained in our research cannot be generalized to the entire population of children of preschool age in the Republic of Serbia because this research included a small number of respondents from only one municipality - the Municipality Pećinci.
Keywords:
артикулација / дислалија / класификација гласова / articulation / dyslalia / voice classificationSource:
2022, 5-57Collections
Institution/Community
rFASPERTY - THES AU - Tešić, Danijela PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5260 AB - Увод: Вербална артикулација је покрет говорних органа који регулише проток ваздушне струје за сваки глас понаособ, и на тај начин даје специфичан акустички утисак сваком гласу. Измењен проток ваздушне струје је последица промењене функције говорних органа, а што за последицу има артикулациони поремећај. Патолошка артикулација даје измењену акустичку слику гласа, као и говора. У којој мери је присутан патолошки говор зависи од функције артикулационих органа. Циљ рада: Циљ овог рада је приказ артикулационих способности деце предшколског узраста на територији општине Пећинци. Метод рада: У истраживању је учествовало 100 испитаника. У сврху анализе артикулационих способности деце предшколског узраста примењен је метод неексперименталног истраживања на основу узорка-анкетирање испитаника. У истраживању је коришћен Тријажни артикулациони тест. Испитаници су имали задатак да понове за испитивачем сваки од 30 гласова како би се утврдило да ли постоје нека артикулациона одступања. Осим Тријажног артикулационог теста, коришћен је и Тест оралне праксије који се састоји од 21 задатка. Резултати: Резултатима су утврђене артикулационе способности деце предшколског узраста ,са посебним освртом на то да ли постоје статистички значајне разлике у артикулационим способностима деце предшколског узраста у односу на контролне варијабле (пол, превентивни преглед логопеда, развијеност анализе и синтезе, начин држања оловке, ниво развијености оралне праксије ). За приказивање резултата коришћене су мере дескриптивне статистике. На основу приказаних резлтата и применом одговарајућих статистичких метода постављене хипотезе су или прихваћене или одбачене. Резултати нашег истраживања су показали да сва испитана деца предшколског узраста правилно изговарају 18 од 30 гласова матерњег језика. Закључак: Сва испитана деца предшколског узраста правилно изговарају 10 од 30 гласова матерњег језика. По типу дисторзије деца из узорка неправилно изговарају 11 гласова док 1 глас погрешно изговарају у комбинацији дисторзије и супституције. Није утврђена ни једна одмисија. Добијени резултати у нашем истраживању се не могу генерализовати на целу популацију деце предшколског узраста у Републици Србији јер је овим истраживањем обухваћен мали број испитаника из само једне општине- Општина Пећинци. AB - Introduction: Verbal articulation is the movement of the speech organs that regulates the flow of the air current for each voice individually, and thus gives a specific acoustic impression to each voice. The changed airflow is a consequence of the changed function speech organs, which results in an articulation disorder. Pathological articulation gives an altered acoustic image of the voice, as well as speech. The extent to which pathological speech is present depends on the function of the articulatory organs. Aim of the paper: The aim of this paper is to present the articulation abilities of preschool children in the territory of the municipality of Pećinci. Method of work: 100 respondents participated in the research. In order to analyze the articulatory abilities of preschool children, a non-experimental research method was applied based on a sample survey of respondents. The Triage Articulation Test was used in the research. The subjects had the task of repeating each of the 30 sounds to the examiner in order to determine if there were any articulatory deviations. Apart from the Triage Articulation Test, the Oral Practice Test consisting of 21 tasks was also used. Results: The results determined the articulation abilities of preschool children, with special reference to whether there are statistically significant differences in the articulation abilities of preschool children in relation to control variables (gender, preventive examination by a speech therapist, development of analysis and synthesis, way of holding a pencil, level of development of oral practices). Descriptive statistics measures were used to present the results. Based on the presented results and the application of appropriate statistical methods, the hypotheses were either accepted or rejected. The results of our research showed that all examined children of preschool age correctly pronounce 18 out of 30 sounds of their mother tongue. Conclusion: All preschool children examined correctly pronounce 10 out of 30 sounds of their mother tongue. According to the type of distortion, the children from the sample pronounce 11 sounds incorrectly, while they pronounce 1 sound incorrectly in a combination of distortion and substitution. Not a single omission has been identified. The results obtained in our research cannot be generalized to the entire population of children of preschool age in the Republic of Serbia because this research included a small number of respondents from only one municipality - the Municipality Pećinci. T1 - Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta T1 - Articulation abilities preschool children EP - 57 SP - 5 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5260 ER -
@mastersthesis{ author = "Tešić, Danijela", year = "2022", abstract = "Увод: Вербална артикулација је покрет говорних органа који регулише проток ваздушне струје за сваки глас понаособ, и на тај начин даје специфичан акустички утисак сваком гласу. Измењен проток ваздушне струје је последица промењене функције говорних органа, а што за последицу има артикулациони поремећај. Патолошка артикулација даје измењену акустичку слику гласа, као и говора. У којој мери је присутан патолошки говор зависи од функције артикулационих органа. Циљ рада: Циљ овог рада је приказ артикулационих способности деце предшколског узраста на територији општине Пећинци. Метод рада: У истраживању је учествовало 100 испитаника. У сврху анализе артикулационих способности деце предшколског узраста примењен је метод неексперименталног истраживања на основу узорка-анкетирање испитаника. У истраживању је коришћен Тријажни артикулациони тест. Испитаници су имали задатак да понове за испитивачем сваки од 30 гласова како би се утврдило да ли постоје нека артикулациона одступања. Осим Тријажног артикулационог теста, коришћен је и Тест оралне праксије који се састоји од 21 задатка. Резултати: Резултатима су утврђене артикулационе способности деце предшколског узраста ,са посебним освртом на то да ли постоје статистички значајне разлике у артикулационим способностима деце предшколског узраста у односу на контролне варијабле (пол, превентивни преглед логопеда, развијеност анализе и синтезе, начин држања оловке, ниво развијености оралне праксије ). За приказивање резултата коришћене су мере дескриптивне статистике. На основу приказаних резлтата и применом одговарајућих статистичких метода постављене хипотезе су или прихваћене или одбачене. Резултати нашег истраживања су показали да сва испитана деца предшколског узраста правилно изговарају 18 од 30 гласова матерњег језика. Закључак: Сва испитана деца предшколског узраста правилно изговарају 10 од 30 гласова матерњег језика. По типу дисторзије деца из узорка неправилно изговарају 11 гласова док 1 глас погрешно изговарају у комбинацији дисторзије и супституције. Није утврђена ни једна одмисија. Добијени резултати у нашем истраживању се не могу генерализовати на целу популацију деце предшколског узраста у Републици Србији јер је овим истраживањем обухваћен мали број испитаника из само једне општине- Општина Пећинци., Introduction: Verbal articulation is the movement of the speech organs that regulates the flow of the air current for each voice individually, and thus gives a specific acoustic impression to each voice. The changed airflow is a consequence of the changed function speech organs, which results in an articulation disorder. Pathological articulation gives an altered acoustic image of the voice, as well as speech. The extent to which pathological speech is present depends on the function of the articulatory organs. Aim of the paper: The aim of this paper is to present the articulation abilities of preschool children in the territory of the municipality of Pećinci. Method of work: 100 respondents participated in the research. In order to analyze the articulatory abilities of preschool children, a non-experimental research method was applied based on a sample survey of respondents. The Triage Articulation Test was used in the research. The subjects had the task of repeating each of the 30 sounds to the examiner in order to determine if there were any articulatory deviations. Apart from the Triage Articulation Test, the Oral Practice Test consisting of 21 tasks was also used. Results: The results determined the articulation abilities of preschool children, with special reference to whether there are statistically significant differences in the articulation abilities of preschool children in relation to control variables (gender, preventive examination by a speech therapist, development of analysis and synthesis, way of holding a pencil, level of development of oral practices). Descriptive statistics measures were used to present the results. Based on the presented results and the application of appropriate statistical methods, the hypotheses were either accepted or rejected. The results of our research showed that all examined children of preschool age correctly pronounce 18 out of 30 sounds of their mother tongue. Conclusion: All preschool children examined correctly pronounce 10 out of 30 sounds of their mother tongue. According to the type of distortion, the children from the sample pronounce 11 sounds incorrectly, while they pronounce 1 sound incorrectly in a combination of distortion and substitution. Not a single omission has been identified. The results obtained in our research cannot be generalized to the entire population of children of preschool age in the Republic of Serbia because this research included a small number of respondents from only one municipality - the Municipality Pećinci.", title = "Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta, Articulation abilities preschool children", pages = "57-5", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5260" }
Tešić, D.. (2022). Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta. , 5-57. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5260
Tešić D. Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta. 2022;:5-57. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5260 .
Tešić, Danijela, "Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta" (2022):5-57, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5260 .