Stavovi vršnjaka prema osobama sa poremećajima iz spektra autizma – mogućnosti promene
Peer attitudes towards persons with autism – possibilities of change
Само за регистроване кориснике
2020
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Важност познавања ставова вршњака према особама са поремећајима из спектра аутизма (ПСА) огледа се у томе што се на основу њих може предвидети понашање особа типичног развоја (ТР) према овој групи људи. С обзиром на то да се ставови формирају под утицајем окружења и да се могу мењати, дужи низ година спроводе се различите интервенције које имају за циљ формирање позитивнијих ставова особа ТР према особама са ПСА.
Циљ овог рада је, да се прегледом доступне литературе, издвоје и анализирају радови чији су предмет истраживања ставови вршњака према особама са ПСА током предшколског, основношколског, средњошколског и академског образовања, као и интервенције које се могу примењивати како би се ставови вршњака према овим особама променили у позитивном смеру, у складу са узрастом испитаника.
За претрагу литературе коришћени су Google Scholar и сервис Концорзијума библиотека Србије за обједињену набавку – KOBSON. Претраживани су радови на српском и енглеском језику. Иницијално је прегледано ...53 истраживања, од којих је 17 задовољавало критеријуме и представљено је у коначној анализи.
Анализа представљених истраживања нам показује да разлике у ставовима према особама са ПСА у односу на пол вршњака нису довољно потврђене. Посматрање негативних облика понашања особа са ПСА може допринети развијању негативних ставова према њима на свим узрастима, с тим да се код одраслих особа ТР ове последице могу ублажити давањем додатних информација о ПСА. На свим узрастима позитиван ефекат на формирање ставова према вршњацима са ПСА има искуство контакта које је стечено у ширем социјалном окружењу, док едукација о карактеристикама ПСА има позитиван утицај на ставове средњошколаца и студената.
При планирању интервенција важно је узети у обзир карактеристике групе чији се ставови мењају, пажљиво организовати међусобне контакте између вршњака и пружити им подршку у остваривању интеракција, водити рачуна о информацијама о ПСА које ће се представити и развијати позитиван доживљај, разумевање и емпатичност према овим особама.
Importance of knowing peer attitudes towards persons with autism spectrum disorder (ASD) is reflected in the fact that, based on it, the behavior of typically developing (TD) persons towards this group of people can be predicted. Given that attitudes are formed under the influence of the environment and that they can change, for many years, various interventions have been carried out aimed at forming more positive attitudes of TD persons towards persons with ASD.
The aim of this paper is to review the available literature, select and analyze papers whose subject of research are peer attitudes towards persons with ASD during preschool, primary, secondary and academic education, as well as interventions that can be applied for changing peer attitudes in a positive direction, in accordance with age of the respondents.
Google Scholar and the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition - KoBSON were used to search the literature. Papers in Serbian and English were searched.
In...itially, 53 studies were reviewed, of which 17 met the criteria and were presented in the final analysis.
The analysis of the presented research shows us that the differences in attitudes towards people with ASD in relation to gender of their peers have not been sufficiently confirmed. Observing the negative behaviors of people with ASD can contribute to the development of negative attitudes toward them at all ages, but in TD adults these consequences can be mitigated by providing additional information about ASD. At all ages, the experience of contact gained in the wider social environment has a positive effect on the formation of attitudes toward peers with ASD, while education about the characteristics of ASD has a positive impact on the attitudes of high school and university students.
When planning interventions, it is important to take into account the characteristics of the group whose attitudes we want to change, carefully organize peer contacts and support them in achieving interactions, take into account the informations about ASD that will be presented and develop a positive experience, understanding and empathy toward persons with ASD.
Кључне речи:
интервенције / поремећаји из спектра аутизма / ставови вршњака / autism spectrum disorders / interventions / peer attitudesИзвор:
2020, 3-46Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Petrović, Ivana PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4863 AB - Важност познавања ставова вршњака према особама са поремећајима из спектра аутизма (ПСА) огледа се у томе што се на основу њих може предвидети понашање особа типичног развоја (ТР) према овој групи људи. С обзиром на то да се ставови формирају под утицајем окружења и да се могу мењати, дужи низ година спроводе се различите интервенције које имају за циљ формирање позитивнијих ставова особа ТР према особама са ПСА. Циљ овог рада је, да се прегледом доступне литературе, издвоје и анализирају радови чији су предмет истраживања ставови вршњака према особама са ПСА током предшколског, основношколског, средњошколског и академског образовања, као и интервенције које се могу примењивати како би се ставови вршњака према овим особама променили у позитивном смеру, у складу са узрастом испитаника. За претрагу литературе коришћени су Google Scholar и сервис Концорзијума библиотека Србије за обједињену набавку – KOBSON. Претраживани су радови на српском и енглеском језику. Иницијално је прегледано 53 истраживања, од којих је 17 задовољавало критеријуме и представљено је у коначној анализи. Анализа представљених истраживања нам показује да разлике у ставовима према особама са ПСА у односу на пол вршњака нису довољно потврђене. Посматрање негативних облика понашања особа са ПСА може допринети развијању негативних ставова према њима на свим узрастима, с тим да се код одраслих особа ТР ове последице могу ублажити давањем додатних информација о ПСА. На свим узрастима позитиван ефекат на формирање ставова према вршњацима са ПСА има искуство контакта које је стечено у ширем социјалном окружењу, док едукација о карактеристикама ПСА има позитиван утицај на ставове средњошколаца и студената. При планирању интервенција важно је узети у обзир карактеристике групе чији се ставови мењају, пажљиво организовати међусобне контакте између вршњака и пружити им подршку у остваривању интеракција, водити рачуна о информацијама о ПСА које ће се представити и развијати позитиван доживљај, разумевање и емпатичност према овим особама. AB - Importance of knowing peer attitudes towards persons with autism spectrum disorder (ASD) is reflected in the fact that, based on it, the behavior of typically developing (TD) persons towards this group of people can be predicted. Given that attitudes are formed under the influence of the environment and that they can change, for many years, various interventions have been carried out aimed at forming more positive attitudes of TD persons towards persons with ASD. The aim of this paper is to review the available literature, select and analyze papers whose subject of research are peer attitudes towards persons with ASD during preschool, primary, secondary and academic education, as well as interventions that can be applied for changing peer attitudes in a positive direction, in accordance with age of the respondents. Google Scholar and the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition - KoBSON were used to search the literature. Papers in Serbian and English were searched. Initially, 53 studies were reviewed, of which 17 met the criteria and were presented in the final analysis. The analysis of the presented research shows us that the differences in attitudes towards people with ASD in relation to gender of their peers have not been sufficiently confirmed. Observing the negative behaviors of people with ASD can contribute to the development of negative attitudes toward them at all ages, but in TD adults these consequences can be mitigated by providing additional information about ASD. At all ages, the experience of contact gained in the wider social environment has a positive effect on the formation of attitudes toward peers with ASD, while education about the characteristics of ASD has a positive impact on the attitudes of high school and university students. When planning interventions, it is important to take into account the characteristics of the group whose attitudes we want to change, carefully organize peer contacts and support them in achieving interactions, take into account the informations about ASD that will be presented and develop a positive experience, understanding and empathy toward persons with ASD. T1 - Stavovi vršnjaka prema osobama sa poremećajima iz spektra autizma – mogućnosti promene T1 - Peer attitudes towards persons with autism – possibilities of change EP - 46 SP - 3 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4863 ER -
@mastersthesis{ author = "Petrović, Ivana", year = "2020", abstract = "Важност познавања ставова вршњака према особама са поремећајима из спектра аутизма (ПСА) огледа се у томе што се на основу њих може предвидети понашање особа типичног развоја (ТР) према овој групи људи. С обзиром на то да се ставови формирају под утицајем окружења и да се могу мењати, дужи низ година спроводе се различите интервенције које имају за циљ формирање позитивнијих ставова особа ТР према особама са ПСА. Циљ овог рада је, да се прегледом доступне литературе, издвоје и анализирају радови чији су предмет истраживања ставови вршњака према особама са ПСА током предшколског, основношколског, средњошколског и академског образовања, као и интервенције које се могу примењивати како би се ставови вршњака према овим особама променили у позитивном смеру, у складу са узрастом испитаника. За претрагу литературе коришћени су Google Scholar и сервис Концорзијума библиотека Србије за обједињену набавку – KOBSON. Претраживани су радови на српском и енглеском језику. Иницијално је прегледано 53 истраживања, од којих је 17 задовољавало критеријуме и представљено је у коначној анализи. Анализа представљених истраживања нам показује да разлике у ставовима према особама са ПСА у односу на пол вршњака нису довољно потврђене. Посматрање негативних облика понашања особа са ПСА може допринети развијању негативних ставова према њима на свим узрастима, с тим да се код одраслих особа ТР ове последице могу ублажити давањем додатних информација о ПСА. На свим узрастима позитиван ефекат на формирање ставова према вршњацима са ПСА има искуство контакта које је стечено у ширем социјалном окружењу, док едукација о карактеристикама ПСА има позитиван утицај на ставове средњошколаца и студената. При планирању интервенција важно је узети у обзир карактеристике групе чији се ставови мењају, пажљиво организовати међусобне контакте између вршњака и пружити им подршку у остваривању интеракција, водити рачуна о информацијама о ПСА које ће се представити и развијати позитиван доживљај, разумевање и емпатичност према овим особама., Importance of knowing peer attitudes towards persons with autism spectrum disorder (ASD) is reflected in the fact that, based on it, the behavior of typically developing (TD) persons towards this group of people can be predicted. Given that attitudes are formed under the influence of the environment and that they can change, for many years, various interventions have been carried out aimed at forming more positive attitudes of TD persons towards persons with ASD. The aim of this paper is to review the available literature, select and analyze papers whose subject of research are peer attitudes towards persons with ASD during preschool, primary, secondary and academic education, as well as interventions that can be applied for changing peer attitudes in a positive direction, in accordance with age of the respondents. Google Scholar and the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition - KoBSON were used to search the literature. Papers in Serbian and English were searched. Initially, 53 studies were reviewed, of which 17 met the criteria and were presented in the final analysis. The analysis of the presented research shows us that the differences in attitudes towards people with ASD in relation to gender of their peers have not been sufficiently confirmed. Observing the negative behaviors of people with ASD can contribute to the development of negative attitudes toward them at all ages, but in TD adults these consequences can be mitigated by providing additional information about ASD. At all ages, the experience of contact gained in the wider social environment has a positive effect on the formation of attitudes toward peers with ASD, while education about the characteristics of ASD has a positive impact on the attitudes of high school and university students. When planning interventions, it is important to take into account the characteristics of the group whose attitudes we want to change, carefully organize peer contacts and support them in achieving interactions, take into account the informations about ASD that will be presented and develop a positive experience, understanding and empathy toward persons with ASD.", title = "Stavovi vršnjaka prema osobama sa poremećajima iz spektra autizma – mogućnosti promene, Peer attitudes towards persons with autism – possibilities of change", pages = "46-3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4863" }
Petrović, I.. (2020). Stavovi vršnjaka prema osobama sa poremećajima iz spektra autizma – mogućnosti promene. , 3-46. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4863
Petrović I. Stavovi vršnjaka prema osobama sa poremećajima iz spektra autizma – mogućnosti promene. 2020;:3-46. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4863 .
Petrović, Ivana, "Stavovi vršnjaka prema osobama sa poremećajima iz spektra autizma – mogućnosti promene" (2020):3-46, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4863 .