Subclinical signs of autism in persons with intellectual disability
Subklinički znaci autizma kod osoba sa intelektualnom ometenošću
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Intellectual disability occurs very frequently in persons with pervasive developmental disorders. Between 70% and 90% of individuals with a pervasive developmental disorder have IQ's of 70 or lower. Conversely, it is not sufficiently clear how many persons with intellectual disability have a pervasive developmental disorder. Although both disorders show overlap in some behaviours they are different in many aspects. Are they distinct disorders which influence each other, or do they belong to a broad spectrum of a condition? Identification of autistic disorder in individuals with intellectual disability can be complicated, especially in low functioning persons. Some children with intellectual disability show autistic traits, without fulfilling the criteria necessary for diagnosis of autism. From a clinical perspective, it is very important to discriminate between limitations in adaptive skills due to intellectual disability and pervasive developmental disorders. For individuals with a pe...rvasive developmental disorder comorbid to intellectual disability, limitations in social skills are often larger than limitations in other areas of adaptive behavior. The level of social skills is lower than in individuals with intellectual disability without a pervasive developmental disorder. For children with a comorbid pervasive developmental disorder, the treatment is different from children with intellectual disability only.
Pojava intelektualne ometenosti je vrlo česta u populaciji osoba sa pervazivnim razvojnim poremećajima. Od 70-90% osoba sa pervazivnim razvojnim poremećajem ima količnik inteligencije ispod 70. Nasuprot tome, još uvek nije potpuno jasno koliko osoba sa intelektualnom ometenošću ima pervazivni razvojni poremećaj. Pored toga što se ova dva poremećaja preklapaju u nekim ponašanjima, oni se razlikuju u mnogim aspektima. Pitanje je, da li su to različiti poremećaji sa međusobnim uticajima, ili oni pripadaju istom spektru poremećaja? Identifikovanje autističkog poremećaja kod osoba sa intelektualnom ometenošću može biti komplikovano, naročito kod osoba koje funkcionišu na nižem nivou. Neka deca sa intelektualnom ometenošću ispoljavaju autističke osobine, a da pri tom ne ispunjavaju neophodne kriterijume za postavljanje dijagnoze autističkog poremećaja. Sa kliničkog aspekta, veoma je važno razlikovati ograničenja u adaptivnim veštinama u okviru intelektualne ometenosti i pervazivnog razvojnog... poremećaja. Kod osoba sa pervazivnim poremećajem razvoja sa pridruženom intelektualnom ometenošću, ograničenja u socijalnim veštinama su često izraženija nego u drugim oblastima adaptivnog ponašanja. Nivo socijalnih veština je niži nego kod osoba sa intelektualnom ometenošću bez pridruženog pervazivnog poremećaja. Tretman osobe sa pervazivnim razvojnim poremećajem se razlikuje od tretmana onih koji imaju intelektualnu ometenost bez komorbiditeta.
Кључне речи:
pervasive developmental disorders / adaptive skills / co-morbidity / pervazivni razvojni poremećaj / adaptivne veštine / komorbiditetИзвор:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2011, 10, 2, 271-284Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Đorđević, Mirjana AU - Banković, Slobodan PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/477 AB - Intellectual disability occurs very frequently in persons with pervasive developmental disorders. Between 70% and 90% of individuals with a pervasive developmental disorder have IQ's of 70 or lower. Conversely, it is not sufficiently clear how many persons with intellectual disability have a pervasive developmental disorder. Although both disorders show overlap in some behaviours they are different in many aspects. Are they distinct disorders which influence each other, or do they belong to a broad spectrum of a condition? Identification of autistic disorder in individuals with intellectual disability can be complicated, especially in low functioning persons. Some children with intellectual disability show autistic traits, without fulfilling the criteria necessary for diagnosis of autism. From a clinical perspective, it is very important to discriminate between limitations in adaptive skills due to intellectual disability and pervasive developmental disorders. For individuals with a pervasive developmental disorder comorbid to intellectual disability, limitations in social skills are often larger than limitations in other areas of adaptive behavior. The level of social skills is lower than in individuals with intellectual disability without a pervasive developmental disorder. For children with a comorbid pervasive developmental disorder, the treatment is different from children with intellectual disability only. AB - Pojava intelektualne ometenosti je vrlo česta u populaciji osoba sa pervazivnim razvojnim poremećajima. Od 70-90% osoba sa pervazivnim razvojnim poremećajem ima količnik inteligencije ispod 70. Nasuprot tome, još uvek nije potpuno jasno koliko osoba sa intelektualnom ometenošću ima pervazivni razvojni poremećaj. Pored toga što se ova dva poremećaja preklapaju u nekim ponašanjima, oni se razlikuju u mnogim aspektima. Pitanje je, da li su to različiti poremećaji sa međusobnim uticajima, ili oni pripadaju istom spektru poremećaja? Identifikovanje autističkog poremećaja kod osoba sa intelektualnom ometenošću može biti komplikovano, naročito kod osoba koje funkcionišu na nižem nivou. Neka deca sa intelektualnom ometenošću ispoljavaju autističke osobine, a da pri tom ne ispunjavaju neophodne kriterijume za postavljanje dijagnoze autističkog poremećaja. Sa kliničkog aspekta, veoma je važno razlikovati ograničenja u adaptivnim veštinama u okviru intelektualne ometenosti i pervazivnog razvojnog poremećaja. Kod osoba sa pervazivnim poremećajem razvoja sa pridruženom intelektualnom ometenošću, ograničenja u socijalnim veštinama su često izraženija nego u drugim oblastima adaptivnog ponašanja. Nivo socijalnih veština je niži nego kod osoba sa intelektualnom ometenošću bez pridruženog pervazivnog poremećaja. Tretman osobe sa pervazivnim razvojnim poremećajem se razlikuje od tretmana onih koji imaju intelektualnu ometenost bez komorbiditeta. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Subclinical signs of autism in persons with intellectual disability T1 - Subklinički znaci autizma kod osoba sa intelektualnom ometenošću EP - 284 IS - 2 SP - 271 VL - 10 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_477 ER -
@article{ author = "Đorđević, Mirjana and Banković, Slobodan", year = "2011", abstract = "Intellectual disability occurs very frequently in persons with pervasive developmental disorders. Between 70% and 90% of individuals with a pervasive developmental disorder have IQ's of 70 or lower. Conversely, it is not sufficiently clear how many persons with intellectual disability have a pervasive developmental disorder. Although both disorders show overlap in some behaviours they are different in many aspects. Are they distinct disorders which influence each other, or do they belong to a broad spectrum of a condition? Identification of autistic disorder in individuals with intellectual disability can be complicated, especially in low functioning persons. Some children with intellectual disability show autistic traits, without fulfilling the criteria necessary for diagnosis of autism. From a clinical perspective, it is very important to discriminate between limitations in adaptive skills due to intellectual disability and pervasive developmental disorders. For individuals with a pervasive developmental disorder comorbid to intellectual disability, limitations in social skills are often larger than limitations in other areas of adaptive behavior. The level of social skills is lower than in individuals with intellectual disability without a pervasive developmental disorder. For children with a comorbid pervasive developmental disorder, the treatment is different from children with intellectual disability only., Pojava intelektualne ometenosti je vrlo česta u populaciji osoba sa pervazivnim razvojnim poremećajima. Od 70-90% osoba sa pervazivnim razvojnim poremećajem ima količnik inteligencije ispod 70. Nasuprot tome, još uvek nije potpuno jasno koliko osoba sa intelektualnom ometenošću ima pervazivni razvojni poremećaj. Pored toga što se ova dva poremećaja preklapaju u nekim ponašanjima, oni se razlikuju u mnogim aspektima. Pitanje je, da li su to različiti poremećaji sa međusobnim uticajima, ili oni pripadaju istom spektru poremećaja? Identifikovanje autističkog poremećaja kod osoba sa intelektualnom ometenošću može biti komplikovano, naročito kod osoba koje funkcionišu na nižem nivou. Neka deca sa intelektualnom ometenošću ispoljavaju autističke osobine, a da pri tom ne ispunjavaju neophodne kriterijume za postavljanje dijagnoze autističkog poremećaja. Sa kliničkog aspekta, veoma je važno razlikovati ograničenja u adaptivnim veštinama u okviru intelektualne ometenosti i pervazivnog razvojnog poremećaja. Kod osoba sa pervazivnim poremećajem razvoja sa pridruženom intelektualnom ometenošću, ograničenja u socijalnim veštinama su često izraženija nego u drugim oblastima adaptivnog ponašanja. Nivo socijalnih veština je niži nego kod osoba sa intelektualnom ometenošću bez pridruženog pervazivnog poremećaja. Tretman osobe sa pervazivnim razvojnim poremećajem se razlikuje od tretmana onih koji imaju intelektualnu ometenost bez komorbiditeta.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Subclinical signs of autism in persons with intellectual disability, Subklinički znaci autizma kod osoba sa intelektualnom ometenošću", pages = "284-271", number = "2", volume = "10", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_477" }
Đorđević, M.,& Banković, S.. (2011). Subclinical signs of autism in persons with intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 10(2), 271-284. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_477
Đorđević M, Banković S. Subclinical signs of autism in persons with intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2011;10(2):271-284. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_477 .
Đorđević, Mirjana, Banković, Slobodan, "Subclinical signs of autism in persons with intellectual disability" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 10, no. 2 (2011):271-284, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_477 .