Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

dc.creatorRadosavljević, Tijana
dc.date.accessioned2022-09-22T09:44:17Z
dc.date.available2022-09-22T09:44:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4772
dc.description.abstractЧитање и писање су најсложеније језичке функције. Ова два процеса се међусобно преплићу. Скоро да је немогуће да се реч напише, а да се одмах не прочита, или да читајући речи не размишљамо о графемама од којих се речи састоје. Дисграфија је специфична сметња у развоју, учењу и стицању способности писања и поред најмање просечних интелектуалних способности, нормалног вида и слуха, одговарајуће едукације и социјалних услова (Голубовић, 2000, 2011). Циљ овог истраживања је био испитивање карактеристика читања (брзина читања, број грешака и разумевање прочитаног материјала) код деце млађег школског узраста са дисграфичним рукописом уз посебан осврт на то да ли постоје разлике у карактеристикама читања у односу на пол (дечаци, девојчице), разред (други, трећи, четврти), латерализованост (десноруки, леворуки) и начин држања оловке (правилан, неправилан). На узорку од 85 деце типичног развоја утврђено је да дисграфичан рукопис има њих 9 (10,58%). За процену дисграфичности рукописа коришћена је Скала за процену дисграфичности рукописа (Ajuriaguerra & Auzias, 1971; према Ћордић и Бојанин, 1992) док је за утврђивање карактеристика читања коришћен је Тродимензионални тест читања (Костић, Ђ., Владисављевић, С., и Поповић, М., 1983). Због малог узорка деце са дисграфичним рукописом,, за испитивање значајности разлика коришћене су одговарајуће методе непараметријске статистике: Ман Витнијев U тест (за варијабле са два нивоа) и Крускал- Волисов тест (за варијабле са три и више нивоа). Резултати истраживања су показали да постоје статистички значајне разлике (p<0,05) између дечака и девојчица на две од три испитиване карактеристике читања: брзина читања (MV U=0,000; z=-2,449; p=0,014) и разумевање прочитаног материјала (MV U=1,000; z=-2,252; p=0,024). Дечаци са дисграфичним рукописом имају већу брзину читања (MD=203,00s) од девојчица са дисграфичним рукописом (MD=260,44s). Дечаци, такође, боље разумеју прочитани материјал (MD=6,00) од девојчица (MD=2,50). На варијабли број грешака нису добијене статистички значајне разлике између испитаника различитог пола. Нису утврђене статистички значајне разлике у испитиваним карактеристикама читања (брзина читања, број грешака и разумевање прочитаног материјала) ни у односу на разред, латерализованост и начин држања оловке.sr
dc.description.abstractReading and writing are the most important and complex human functions. These two processes are intertwined, and it is almost impossible to write a word without reading it immediately, or without reading the words without starting from the words that merge into a word. Dysgraphia is a specific disorder in the development, learning and acquisition of writing skills, in addition to the least average intellectual abilities, preserved sight and hearing, appropriate education and social conditions (Golubović, 2000, 2011). The aim of this study was to examine the characteristics of reading (reading speed, number of errors and comprehension of read material) in children of younger school age with dysgraphic handwriting with special reference to whether there are differences in reading characteristics in relation to gender (boys, girls), grade (second, third, fourth), lateralization (right-handed, left- handed) and the way the pencil is held (correctly, incorrectly). On a sample of 85 examined children, it was determined that 9 of them (10.58%) have a dysgraphic manuscript. The Manuscript Dysgraphics Scale (Ajuriaguerra & Auzias, 1971; according to Ćordić and Bojanin, 1992) was used to assess manuscript dysgraphia, while the Three-Dimensional Reading Test was used to determine reading characteristics (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., and Popović). M., 1983). Due to the small sample size, appropriate methods of nonparametric statistics were used to examine the significance of differences: Mann Whitney U test (for two-level variables) and Kruskal-Wallis test (for variables with three or more levels). The results showed that there are statistically significant differences (p <0.05) between respondents of different sexes on two of the three examined reading characteristics: reading speed (MV U = 0.000; z = -2.449; p = 0.014) and comprehension of the read material (MV U = 1,000; z = -2,252; p = 0.024). Boys with dysgraphic handwriting have a higher reading speed (MD = 203.00s) than girls with dysgraphic handwriting (MD = 260.44s). Boys also understand the material better (MD = 6.00) than girls (MD = 2.50). The variable number of errors did not show statistically significant differences between respondents of different sexes. No statistically significant differences were found in the examined reading characteristics (reading speed, number of errors and comprehension of the read material) nor in relation to the grade, lateralization and manner of holding the pen.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectписањеsr
dc.subjectчитањеsr
dc.subjectдисграфичан рукописsr
dc.subjectполsr
dc.subjectмлађи школски узрастsr
dc.subjectwritingsr
dc.subjectreadingsr
dc.subjectdysgraphic manuscriptsr
dc.subjectgendersr
dc.subjectyounger school agesr
dc.titleČitanje kod dece sa disgrafičnim rukopisomsr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage55
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4772
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu