Neke karakteristike fonološke svesnosti i egzekutivnih funkcija kod dece predškolskog uzrasta
Само за регистроване кориснике
2021
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Циљ истраживања је утврђивање нивоа развијености фонолошке свесности као и нивоа развијености егзекутивних функција. Истраживањем је обухваћено 15 деце типичног развоја која су у тренутку испитивања похађала припремни предшколски програм. Испитивани узорак обухватио је децу оба пола (5 односно 33,3% дечака и 10 односно 66,7% девојчица) узраста од 6-7 година (АS=6,68;SD=0,332). Истраживање је спроведено током маја и јуна месеца 2021. године у предшколској установи „Пчелица“ у Сремској Митровици.
За процену фонолошке свесности, примењен је „ФОНТ тест“ (Суботић, 2011), док су за процену егзекутивних функција примењени задаци из „Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју“ (ФАСПЕР, 2015).
Резултати процене фонолошке свесности показују генерално високо постигнуће на следећим типовима задатака: спајање слогова(95,5% успешности), идентификовање почетног фонема (91,11% успешности) и слоговна сегментација (90% успешности).
Затим следе препознавање риме (96,6% усп...ешности), идентификовање завршног фонема (76,6% успешности), фонемска супституција (63,3% успешности) и фонемска сегментација (62,16% успешности), која за децу представљају „лакши“ тип задатка, чему говори у прилог просечан број остварених поена. Поредећи успешност дечака и девојчица, на задацима фонолошке свесности, утврђене су статистички значајне разлике из два од осам субтестова: елиминација почетног фонема и фонемска супституција почетног фонема. Боље постигнуће на субтесту елиминација почетног фонема остварују девојчице (AS=3,20) него дечаци (AS=0,20). На субтесту фонемска супституција почетног фонема, девојчице остварују бољи резултат у односу на дечаке (AS=2,00). Испитивањем је утврђено да нема статистички значајних разлика у успешности на задацима фонолошке свесности у односу на узраст деце (p<0,05).Резултати процене егзекутивних функција показују да су најтежи задаци за децу инхибиторна контрола са 45% успешности и радна меморија са 55% успешности.
Поредећи успешност дечака и девојчица, утврђене су статистички значајне разлике у односу на пол на једном од 5 субтестова: когнитивна флексибилност. Више вредности на овом субтесту постижу девојчице (AS=6,40) него дечаци (AS=4,40). Испитивањем је утврђено да не постоје статистички значајне разлике ни на једном од 5 субтестова у односу на узраст деце (p<0,05).
The aim of the research is to determine the level of development of phonological awareness as well as the level of the development of executive functions. The research included 15 children of typical development who were attending the preparatory preschool program at the time of the examination. The sample included children of both sexes (5 actually 33,3% of boys and 10 actually 66,7% of girls), ages 6-7 years (АS=6,68;SD=0,332).
The research was conducted during May and June 2021 in the preschool institution “Pčelica” in Sremska Mitrovica.
For the assessment of phonological awareness, a revised “FONT” test (Subotić, 2011) was applied, while for the assessment of executive functions, the tasks from the protocol for the assessment of the educational potentials of children with disabilities were applied (FASPER, 2015). The results of the phonological awareness assessment show a generally high achievement on the following types of tasks: merging syllables (95,5 % of success rate), ident...ification of the initial phoneme (91,11% of success rate) and syllabic segmentation (90,00% of success rate). Then,rhyme recognition (96,6% of success rate), identification of the final phoneme (76,6% of success rate), phonemic substitution (63,3% of success rate) and phonemic segmentation (62,16% of success rate), that for children was an easier type of task, which is supported by the average number of scored points. Comparing the performance of boys and girls on phonological awareness tasks, statistically significant differences were found from two of the eight subtests: elimination of the initial phoneme and phonemic substitution of the initial phoneme. Girls achieve better resulst on the elimination of the initial phoneme subtest (AS=3,20) than the boys(AS=0,20). On the subtest phonemic sThe study found that there are no statistically significant differences in performance on phonological awareness tasks in relation to the age of children (p<0,05).
When analyzing the resulst of achievements in the assessment of executive functions through “The protocol for assessing the educational potential of children with disabilities”, it was shown that there were no tasks with a success rate of over 90%). The most difficult tasks were inhibitory control with 45% of success rate and working memory with 55% of success rate. Comparing the performance of boys and girls, it was found that statistically significant differences in relation to gender were noticeable on one of the 5 subtests: cognitive flexibility. More values on this subtest are achieved by girls (AS=6,40) than boys (AS=4,40).
The study found that there are no statistically significant differences in any of the 5 subtests in relation to the age of children (p<0,05).
Кључне речи:
фонолошка свесност / егзекутивне функције / ФОНТ тест / Протокол за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју / phonological awareness / executive functions / FONT test / The protocol for assessing the educational potential of children with disabilitiesИзвор:
2021, 1-41Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Blagojević, Ivana PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4769 AB - Циљ истраживања је утврђивање нивоа развијености фонолошке свесности као и нивоа развијености егзекутивних функција. Истраживањем је обухваћено 15 деце типичног развоја која су у тренутку испитивања похађала припремни предшколски програм. Испитивани узорак обухватио је децу оба пола (5 односно 33,3% дечака и 10 односно 66,7% девојчица) узраста од 6-7 година (АS=6,68;SD=0,332). Истраживање је спроведено током маја и јуна месеца 2021. године у предшколској установи „Пчелица“ у Сремској Митровици. За процену фонолошке свесности, примењен је „ФОНТ тест“ (Суботић, 2011), док су за процену егзекутивних функција примењени задаци из „Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју“ (ФАСПЕР, 2015). Резултати процене фонолошке свесности показују генерално високо постигнуће на следећим типовима задатака: спајање слогова(95,5% успешности), идентификовање почетног фонема (91,11% успешности) и слоговна сегментација (90% успешности). Затим следе препознавање риме (96,6% успешности), идентификовање завршног фонема (76,6% успешности), фонемска супституција (63,3% успешности) и фонемска сегментација (62,16% успешности), која за децу представљају „лакши“ тип задатка, чему говори у прилог просечан број остварених поена. Поредећи успешност дечака и девојчица, на задацима фонолошке свесности, утврђене су статистички значајне разлике из два од осам субтестова: елиминација почетног фонема и фонемска супституција почетног фонема. Боље постигнуће на субтесту елиминација почетног фонема остварују девојчице (AS=3,20) него дечаци (AS=0,20). На субтесту фонемска супституција почетног фонема, девојчице остварују бољи резултат у односу на дечаке (AS=2,00). Испитивањем је утврђено да нема статистички значајних разлика у успешности на задацима фонолошке свесности у односу на узраст деце (p<0,05).Резултати процене егзекутивних функција показују да су најтежи задаци за децу инхибиторна контрола са 45% успешности и радна меморија са 55% успешности. Поредећи успешност дечака и девојчица, утврђене су статистички значајне разлике у односу на пол на једном од 5 субтестова: когнитивна флексибилност. Више вредности на овом субтесту постижу девојчице (AS=6,40) него дечаци (AS=4,40). Испитивањем је утврђено да не постоје статистички значајне разлике ни на једном од 5 субтестова у односу на узраст деце (p<0,05). AB - The aim of the research is to determine the level of development of phonological awareness as well as the level of the development of executive functions. The research included 15 children of typical development who were attending the preparatory preschool program at the time of the examination. The sample included children of both sexes (5 actually 33,3% of boys and 10 actually 66,7% of girls), ages 6-7 years (АS=6,68;SD=0,332). The research was conducted during May and June 2021 in the preschool institution “Pčelica” in Sremska Mitrovica. For the assessment of phonological awareness, a revised “FONT” test (Subotić, 2011) was applied, while for the assessment of executive functions, the tasks from the protocol for the assessment of the educational potentials of children with disabilities were applied (FASPER, 2015). The results of the phonological awareness assessment show a generally high achievement on the following types of tasks: merging syllables (95,5 % of success rate), identification of the initial phoneme (91,11% of success rate) and syllabic segmentation (90,00% of success rate). Then,rhyme recognition (96,6% of success rate), identification of the final phoneme (76,6% of success rate), phonemic substitution (63,3% of success rate) and phonemic segmentation (62,16% of success rate), that for children was an easier type of task, which is supported by the average number of scored points. Comparing the performance of boys and girls on phonological awareness tasks, statistically significant differences were found from two of the eight subtests: elimination of the initial phoneme and phonemic substitution of the initial phoneme. Girls achieve better resulst on the elimination of the initial phoneme subtest (AS=3,20) than the boys(AS=0,20). On the subtest phonemic sThe study found that there are no statistically significant differences in performance on phonological awareness tasks in relation to the age of children (p<0,05). When analyzing the resulst of achievements in the assessment of executive functions through “The protocol for assessing the educational potential of children with disabilities”, it was shown that there were no tasks with a success rate of over 90%). The most difficult tasks were inhibitory control with 45% of success rate and working memory with 55% of success rate. Comparing the performance of boys and girls, it was found that statistically significant differences in relation to gender were noticeable on one of the 5 subtests: cognitive flexibility. More values on this subtest are achieved by girls (AS=6,40) than boys (AS=4,40). The study found that there are no statistically significant differences in any of the 5 subtests in relation to the age of children (p<0,05). T1 - Neke karakteristike fonološke svesnosti i egzekutivnih funkcija kod dece predškolskog uzrasta EP - 41 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4769 ER -
@mastersthesis{ author = "Blagojević, Ivana", year = "2021", abstract = "Циљ истраживања је утврђивање нивоа развијености фонолошке свесности као и нивоа развијености егзекутивних функција. Истраживањем је обухваћено 15 деце типичног развоја која су у тренутку испитивања похађала припремни предшколски програм. Испитивани узорак обухватио је децу оба пола (5 односно 33,3% дечака и 10 односно 66,7% девојчица) узраста од 6-7 година (АS=6,68;SD=0,332). Истраживање је спроведено током маја и јуна месеца 2021. године у предшколској установи „Пчелица“ у Сремској Митровици. За процену фонолошке свесности, примењен је „ФОНТ тест“ (Суботић, 2011), док су за процену егзекутивних функција примењени задаци из „Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју“ (ФАСПЕР, 2015). Резултати процене фонолошке свесности показују генерално високо постигнуће на следећим типовима задатака: спајање слогова(95,5% успешности), идентификовање почетног фонема (91,11% успешности) и слоговна сегментација (90% успешности). Затим следе препознавање риме (96,6% успешности), идентификовање завршног фонема (76,6% успешности), фонемска супституција (63,3% успешности) и фонемска сегментација (62,16% успешности), која за децу представљају „лакши“ тип задатка, чему говори у прилог просечан број остварених поена. Поредећи успешност дечака и девојчица, на задацима фонолошке свесности, утврђене су статистички значајне разлике из два од осам субтестова: елиминација почетног фонема и фонемска супституција почетног фонема. Боље постигнуће на субтесту елиминација почетног фонема остварују девојчице (AS=3,20) него дечаци (AS=0,20). На субтесту фонемска супституција почетног фонема, девојчице остварују бољи резултат у односу на дечаке (AS=2,00). Испитивањем је утврђено да нема статистички значајних разлика у успешности на задацима фонолошке свесности у односу на узраст деце (p<0,05).Резултати процене егзекутивних функција показују да су најтежи задаци за децу инхибиторна контрола са 45% успешности и радна меморија са 55% успешности. Поредећи успешност дечака и девојчица, утврђене су статистички значајне разлике у односу на пол на једном од 5 субтестова: когнитивна флексибилност. Више вредности на овом субтесту постижу девојчице (AS=6,40) него дечаци (AS=4,40). Испитивањем је утврђено да не постоје статистички значајне разлике ни на једном од 5 субтестова у односу на узраст деце (p<0,05)., The aim of the research is to determine the level of development of phonological awareness as well as the level of the development of executive functions. The research included 15 children of typical development who were attending the preparatory preschool program at the time of the examination. The sample included children of both sexes (5 actually 33,3% of boys and 10 actually 66,7% of girls), ages 6-7 years (АS=6,68;SD=0,332). The research was conducted during May and June 2021 in the preschool institution “Pčelica” in Sremska Mitrovica. For the assessment of phonological awareness, a revised “FONT” test (Subotić, 2011) was applied, while for the assessment of executive functions, the tasks from the protocol for the assessment of the educational potentials of children with disabilities were applied (FASPER, 2015). The results of the phonological awareness assessment show a generally high achievement on the following types of tasks: merging syllables (95,5 % of success rate), identification of the initial phoneme (91,11% of success rate) and syllabic segmentation (90,00% of success rate). Then,rhyme recognition (96,6% of success rate), identification of the final phoneme (76,6% of success rate), phonemic substitution (63,3% of success rate) and phonemic segmentation (62,16% of success rate), that for children was an easier type of task, which is supported by the average number of scored points. Comparing the performance of boys and girls on phonological awareness tasks, statistically significant differences were found from two of the eight subtests: elimination of the initial phoneme and phonemic substitution of the initial phoneme. Girls achieve better resulst on the elimination of the initial phoneme subtest (AS=3,20) than the boys(AS=0,20). On the subtest phonemic sThe study found that there are no statistically significant differences in performance on phonological awareness tasks in relation to the age of children (p<0,05). When analyzing the resulst of achievements in the assessment of executive functions through “The protocol for assessing the educational potential of children with disabilities”, it was shown that there were no tasks with a success rate of over 90%). The most difficult tasks were inhibitory control with 45% of success rate and working memory with 55% of success rate. Comparing the performance of boys and girls, it was found that statistically significant differences in relation to gender were noticeable on one of the 5 subtests: cognitive flexibility. More values on this subtest are achieved by girls (AS=6,40) than boys (AS=4,40). The study found that there are no statistically significant differences in any of the 5 subtests in relation to the age of children (p<0,05).", title = "Neke karakteristike fonološke svesnosti i egzekutivnih funkcija kod dece predškolskog uzrasta", pages = "41-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4769" }
Blagojević, I.. (2021). Neke karakteristike fonološke svesnosti i egzekutivnih funkcija kod dece predškolskog uzrasta. , 1-41. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4769
Blagojević I. Neke karakteristike fonološke svesnosti i egzekutivnih funkcija kod dece predškolskog uzrasta. 2021;:1-41. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4769 .
Blagojević, Ivana, "Neke karakteristike fonološke svesnosti i egzekutivnih funkcija kod dece predškolskog uzrasta" (2021):1-41, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4769 .