Show simple item record

dc.creatorRapaić, Dragan
dc.creatorĆurčić, Branislava
dc.date.accessioned2022-07-27T08:19:32Z
dc.date.available2022-07-27T08:19:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-99955-1-636-9
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4709
dc.description.abstractСви се понекад налазимо у ситуацијама које не разумемо. Ако је реч о студентима онда су то ситуације које су везане за разумевање гра- дива, ако је реч о практичарима онда је реч о пацијентима чије симпто- ме или функционисање не разумемо, а када је реч о научницима онда су то ставови или резултати истраживања која су противречна онима који су до сада били општеприхваћени. Свако, било да је студент, прак- тичар или научник, осећа извесну напетост док трага за одговорима. Она је главни покретач у потрази. Када напокон дођемо до сазнања, напетост замењује задовољство. Књига покушава да когнитивну неурорехабилитацију користи као једну од терапијских оријентација које се, као прилагођене, користе у рехабилитацији. Приказ инструмента процене и терапијских посту- пака дати су само као предлог не и као нешто коначно. Инструменти процене базирани су на неурокогнитивној основи и они омогућавају анализу међусобног односа моторике, когниције, говора и социјалних функција код особа са инвалидитетом. Изабрани инструменти про- цене верно одражавају животне ситуације особа са инвалидитетом, а оне су у њима више или мање неуспешне. Овај четвороугао представља радни оквир у коме анализирамо особе са инвалидитетом. На истим основама базирани су и терапијски поступци. Терапијске процедуре разумемо као динамичан однос између терапеута и пацијента, али у коме је интервенција терапеута сведена. Оне су детаљно описане и уз сваку је дата листа праћења којом се процењује побољшање или напре- дак особе са инвалидитетом.sr
dc.description.abstractKOGNITIVNA NEUROREHABILITACIJA Recenzenti Prof. dr Dragan M. Pavlović Doc. dr Aleksandra M. Pavlović Za izdavača Bojan Đenić Glavni i odgovorni urednik Sanja Terzić Urednik Danka Bošković Odlukom Senata Univerziteta u Istočnom Sarajevu, broj: 01-C-402- XXVI/21 od 23. 12. 2021. godine, usvojen je zahtjev Naučno-nastavnog vijeća Medicinskog fakulteta Foča da se rukopis pod nazivom „Kognitivna neurorehabilitacija”, autora prof. dr Dragana Ra- paića i doc. dr Branislave Ćurčić objavi kao univerzitetsko iz- danje. Prof. dr Dragan I. Rapaić – Doc. dr Branislava M. Ćurčić KOGNITIVNA NEUROREHABILITACIJA JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a. d. Istočno Novo Sarajevo, 2022. KOGNITIVNA NEUROREHABILITACIJA Recenzenti Prof. dr Dragan M. Pavlović Doc. dr Aleksandra M. Pavlović Za izdavača Bojan Đenić Glavni i odgovorni urednik Sanja Terzić Urednik Danka Bošković Odlukom Senata Univerziteta u Istočnom Sarajevu, broj: 01-C-402- XXVI/21 od 23. 12. 2021. godine, usvojen je zahtjev Naučno-nastavnog vijeća Medicinskog fakulteta Foča da se rukopis pod nazivom „Kognitivna neurorehabilitacija”, autora prof. dr Dragana Ra- paića i doc. dr Branislave Ćurčić objavi kao univerzitetsko iz- danje. Prof. dr Dragan I. Rapaić – Doc. dr Branislava M. Ćurčić KOGNITIVNA NEUROREHABILITACIJA JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a. d. Istočno Novo Sarajevo, 2022. PREDGOVOR........................................................................................................... 7 PRISTUP PROCENI POREMEĆAJA MOTORIČKIH FUNKCIJA............................................................................. 9 Uvod............................................................................................................................. 9 1. Teorijski pristup proceni poremećaja motoričkih funkcija............... 10 2. Cilj procene poremećaja motoričkih funkcija kod urođene invalidnosti....................................................................................... 12 3. Cilj procene poremećaja motoričkih funkcija kod stečene invalidnosti........................................................................................ 13 4. Praktični pristup proceni poremećaja motoričkih funkcija kod osoba sa invaliditetom........................................................... 13 5. Instrumenti procene ...................................................................................... 14 REKONSTRUISANjE PREMORBIDNOG PROFILA KOD OSOBA SA INVALIDITETOM ........................................................ 17 U v o d ....................................................................................................................... 17 1. Rekonstruisanje premorbidnog profila ličnosti .................................... 17 1.1. Psihomotorni razvoj................................................................................. 18 1.2. Polazak u školu.......................................................................................... 19 1.3. Tok osnovnog i srednjeg školovanja......................................................... 19 1.4. Tok visokog ili univerzitetskog obrazovanja....................................... 20 1.5. Zaposlenje...................................................................................................... 20 1.6. Porodični status........................................................................................ 21 INDIKACIONA PODRUČJA REKONSTRUISANjA PREMORBIDNOG PROFILA ...................................................................... 22 1. Indikaciono područje u oblasti neurologije.............................................. 22 2. Indikaciono područje kod stanja u oblasti onkologije..................................23 3. Indikaciono područje kod stanja u oblasti kardiologije.......................... 24 PROCENA PRAKSIČKIH FUNKCIJA.................................................... 25 Uvod........................................................................................................................... 25 1. Teorijski pristup.............................................................................................. 25 2. Protokol za procenu praksičkih funkcija Jason J. Brown......................... 26 Rapaić I. D., Ćurčić M. B. 196 INDIKACIONA PODRUČJA PROCENE PRAKSIČKIH FUNKCIJA........................................................................... 33 Uvod................................................................................................................33 1. Indikaciona područja procene praksičkih funkcija kod osoba sa motoričkim poremećajima............................................................... 33 1.1. Indikaciona područja procene praksičkih funkcija kod stanja u neurologiji............................................................................. 34 1.2. Indikaciona područja procene praksičkih funkcija kod stanja u onkologiji.............................................................................. 35 2. Indikaciona područja procene praksičkih funkcija kod poremećaja u intelektualnom razvoju............................................................. 35 3. Indikaciono područje procene praksičkih funkcija kod osoba sa urođenom slepoćom............................................................................ 37 PROCENA KONSTRUKTIVNE PRAKSIJE.............................................. 39 U v o d........................................................................................................................ 39 1. Instrumenti procene konstruktivne praksije............................................ 39 1.1. Procena konstruktivne praksije reprodukcijom crteža................... 40 1.2. Procena konstruktivne praksije crtanjem na nalog............................ 40 2. Konceptualni i produkcioni sistem grešaka kod konstruktivne praksije......................................................................................... 42 INDIKACIONA PODRUČJA PROCENE KONSTRUKTIVNE PRAKSIJE..................................................................... 43 U v o d........................................................................................................................ 43 1. Indikaciona područja procene konstruktivne praksije kod osoba sa motoričkim poremećajima........................................................ 43 1. Indikaciono područje procene konstruktivne praksije kod osoba sa duševnom zaostalošću..................................................................................... 44 2. Indikaciono područje procene konstruktivne praksije kod osoba sa oštećenjem vida................................................................................................. 45 PROCENA POREMEĆAJA NIŽIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – PRVI DEO –............................................................................. 47 U v o d........................................................................................................................ 47 1. Teorijski pristup.............................................................................................. 48 2. Procena pažnje................................................................................................... 49 3. Procena orijentacije........................................................................................ 51 INDIKACIONA PODRUČJA PROCENE NIŽIH KOGNITIV- NIH FUNKCIJA – PRVI DEO –.................................................................. 52 U v o d........................................................................................................................ 52 Kognitivna neurorehabilitacija 197 1. Indikaciona područja procene nižih kognitivnih funkcija kod osoba sa motoričkim poremećajima...................................... 52 2. Indikaciono područje procene nižih kognitivnih funkcija kod osoba sa intelektualnim poremećajima................................ 53 3. Indikaciono područje procene nižih kognitivnih funkcija kod osoba sa oštećenjem vida......................................................... 53 PROCENA POREMEĆAJA NIŽIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – DRUGI DEO –........................................................................... 55 U v o d........................................................................................................................ 55 1. Procena razumevanja govora............................................................................. 55 2. Procena ponavljanja govora.............................................................................. 56 3. Procena imenovanja........................................................................................... 57 4. Procena diskriminacije................................................................................. 57 INDIKACIONA PODRUČJA PROCENE POREMEĆAJA NIŽIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – DRUGI DEO –.................... 59 U v o d........................................................................................................................ 59 1. Procena nižih kognitivnih funkcija kod osoba sa motoričkim poremećajima.............................................................................. 59 2. Procena kognitivnih funkcija nižeg reda kod osoba sa oštećenjem vida.................................................................................................. 60 3. Procena poremećaja nižih kognitivnih funkcija kod osoba sa lakim intelektualnim poremećajima............................................. 60 PROCENA POREMEĆAJA VIŠIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – PRVI DEO –............................................................................. 61 U v o d........................................................................................................................ 61 1. Procena sposobnosti pamćenja........................................................................ 62 1.1. Pamćenje brojeva........................................................................................... 62 1.2. Orijentacija................................................................................................. 63 1.3. Pamćenje vremenski udaljenih događaja.................................................... 63 2. Nove sposobnosti učenja................................................................................... 64 3. Procena vizuelnog pamćenja – kreativne reprodukcije............................. 64 4. Procena sposobnosti učenja asocijacijom.................................................... 65 5. Organizacija....................................................................................................... 66 5.1. Kategorizacija.............................................................................................. 66 5.2. Klasifikovanje............................................................................................. 67 5.3. Ređanje............................................................................................................. 68 Rapaić I. D., Ćurčić M. B. 198 INDIKACIONA PODRUČJA PROCENE POREMEĆAJA VIŠIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – PRVI DEO –....................... 70 U v o d........................................................................................................................ 70 1. Procena viših kognitivnih funkcija kod osoba sa motoričkim poremećajima.......................................................................... 70 2. Procena kognitivnih funkcija nižeg reda kod osoba sa oštećenjem vida.............................................................................................. 71 PROCENA POREMEĆAJA VIŠIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – DRUGI DEO –........................................................................... 72 U v o d........................................................................................................................ 72 1. Procena opštih informacija........................................................................ 72 2. Procena sposobnosti računanja....................................................................... 73 3. Procena sposobnosti interpretacije izreka............................................... 74 4. Indikaciona područja procene viših kognitivnih funkcija................ 74 INDIKACIONA PODRUČJA PROCENE POREMEĆAJA VIŠIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – DRUGI DEO –.................... 76 U v o d........................................................................................................................ 76 1. Procena viših kognitivnih funkcija kod osoba sa motoričkim poremećajima.............................................................................. 76 2. Procena kognitivnih funkcija nižeg reda kod osoba sa oštećenjem vida........................................................................................................... 77 PRISTUP U REHABILITACIJI OSOBA SA POREMEĆAJEM MOTORIČKIH FUNKCIJA....................................................................78 U v o d........................................................................................................................ 78 1. Teorijski pristup.............................................................................................. 80 2. Ciljevi habilitacije poremećaja motoričkih funkcija urođenih stanja.81 3. Ciljevi rehabilitacije poremećaja motoričkih funkcija stečenih stanja.82 4. Praktični pristup terapiji poremećaja motoričkih funkcija.............. 82 NAČELA I PRINCIPI REHABILITACIJE MOTORIČKIH POREMEĆAJA...............................................................84 U v o d........................................................................................................................ 84 1. Načela................................................................................................................... 84 1.1. Plasticitet mozga...................................................................................... 85 1.2. Simptomi pacijenta/korisnika.............................................................. 85 1.3. Izbor prioriteta u rehabilitaciji....................................................... 86 1.4. Određivanje vremena početka rehabilitacije....................................... 86 1.5. Dugoročna prognoza.................................................................................... 86 Kognitivna neurorehabilitacija 199 2. Principi......................................................................................................... 87 2.1. „Pravo” pacijenta/korisnika na subjektivno iskustvo........................ 87 2.2. Dinamika rehabilitacije........................................................................... 88 2.3. Optimizacija rehabilitacije................................................................... 88 2.4. Lista praćenja terapijskih aktivnosti................................................... 89 2.5. Ograničenja................................................................................................... 89 DIZAJNIRANjE TERAPIJSKOG POSTUPKA........................................ 91 U v o d........................................................................................................................ 91 1. Generalna strategija terapijskog postupka.................................................... 93 2. Struktura terapijskog postupka...................................................................... 94 3. Operacionalizacija terapijskog postupka................................................... 95 TERAPIJA PAŽNjE – RADNI OKVIR –...............................................97 U v o d........................................................................................................................ 97 1. Terapija podsticanja budnosti................................................................... 97 2. Terapija podeljene pažnje.................................................................................. 99 3. Terapija fokusiranja i prebacivanja pažnje............................................... 101 TERAPIJA VIŠIH KOGNITIVNIH FUNKCIJA – RADNI OKVIR –....................................................................................104 U v o d...................................................................................................................... 104 1. Terapija opštih informacija...................................................................... 104 2. Terapija prepoznavanja emocija..................................................................... 107 TERAPIJA PERCEPTUALNO SELEKTIVNE PAŽNjE I INICIJACIJE POKRETA – RADNI OKVIR –............................108 U v o d...................................................................................................................... 108 1. Teorijski pristup poremećaju perceptualno-selektivne pažnje i inicijacije pokreta........................................................................ 108 2. Terapija perceptualno selektivne pažnje i inicijacije pokreta.......... 110 TERAPIJA PAMĆENjA – RADNI OKVIR –.......................................114 U v o d...................................................................................................................... 114 1. Teorijski pristup............................................................................................ 114 2. Terapija kratkoročnog verbalnog pamćenja................................................. 116 2.1. Terapija pamćenje apstraktnih izraza................................................... 116 2.2. Terapija verbalnog pamćenja................................................................... 117 3. Terapija vizuelnog pamćenja....................................................................... 118 3.1. Vizuelno pamćenje jednostavnih sadržaja............................................. 119 3.2. Vizuelno pamćenje složenijih sadržaja................................................ 120 Rapaić I. D., Ćurčić M. B. 200 4. Pamćenje likova i imena................................................................................. 122 5. Vizuelno pamćenje stvari i životinja......................................................... 123 6. Vizuelno pamćenje – kreativna reprodukcija............................................. 124 TERAPIJA REĐANjA....................................................................................... 126 U v o d...................................................................................................................... 126 1. Ređanje slova...................................................................................................... 126 2. Ređanje meseci................................................................................................... 127 3. Ređanje dužina.................................................................................................. 128 4. Ređanje brojeva u nizove................................................................................... 128 5. Ređanje grupa tačaka u nizove.......................................................................... 128 TERAPIJA MATEMATIČKIH OPERACIJA – RADNI OKVIR –........................................................................................... 130 U v o d ..................................................................................................................... 130 1. Terapija jednostavnih matematičkih operacija......................................... 131 TERAPIJA IZVOĐENjA I IMITACIJE JEDNOSTAVNIH POKRETA – RADNI MODEL -...................................................................... 133 U v o d...................................................................................................................... 133 1. Terapija jednostavnih pokreta simboličkog značenja............................... 134 2. Terapija imitacije jednostavnih pokreta nesimboličkog značenja........ 135 TERAPIJA KONSTRUKTIVNE PRAKSIJE........................................137 U v o d...................................................................................................................... 137 1. Inicijalni nivo terapije konstruktivne praksije.................................. 137 2. Medijalni nivo terapije konstruktivne praksije..................................... 139 3. Finalni nivo terapije konstruktivne praksije........................................ 140 DIZAJNIRANjE TERAPIJSKOG POSTUPKA...................................141 U v o d ..................................................................................................................... 141 1. Teorijski pristup............................................................................................ 142 1.1. Povrede mozga............................................................................................ 142 1.2. Posledice povreda mozga......................................................................... 142 1.3. Rehabilitacija kognitivnih i praksičkih disfunkcija kod osoba sa povredom mozga........................................................................... 143 2. Iz medicinske dokumentacije....................................................................... 145 3. Instrumenti procene...................................................................................... 145 4. Praktični pristup.......................................................................................... 146 4.1. Terapija fokusiranja i prebacivanja pažnje........................................ 146 4.2. Terapiji pamćenja...................................................................................... 147 Kognitivna neurorehabilitacija 201 4.3. Terapija konstruktivne praksije........................................................... 147 5. Terapijski učinak............................................................................................ 147 RELAKSACIJA KAO POMOĆNI TERAPIJSKI METOD – RADNI OKVIR –........................................................................... 149 U v o d...................................................................................................................... 149 1. Teorijski pristup............................................................................................ 150 2. Praktičan pristup.......................................................................................... 151 NEUROKOGNITIVNA REHABILITACIJA KOD NEUROLOŠKIH STANjA................................................................... 153 1. Nervni sistem čoveka – bazična anatomija................................................. 153 1.1. Nervna ćelija i nervno tkivo................................................................ 153 2. Sinaptička plastičnost................................................................................. 155 3. Uloga neuronskih mreža u plastičnosti mozga.......................................... 156 4. Podela nervnog sistema.................................................................................. 160 4.1. Motorni nervni sistem........................................................................... 161 4.2. Motorni putevi........................................................................................ 161 4.3. Senzitivni putevi................................................................................... 162 4.4. Regionalni sindromi centralnog nervnog sistema........................... 164 5. Organski moždani sindromi........................................................................ 165 6. Autonomni nervni sistem.............................................................................. 168 6.1. Paravertebralni pleksusi autonomnog nervnog sistema.................. 169 6.2. Autonomni nervi glave............................................................................ 170 7. Fiziologija mozga............................................................................................ 171 8. Likvor................................................................................................................ 172 9. Moždana cirkulacija...................................................................................... 173 9.1. Venska cirkulacija................................................................................... 174 9.2. Hemodinamika i fiziologija cerebralnog krvotoka........................ 174 10. Povrede centralnog nervnog sistema......................................................... 179 10.1. Patogeneza povređivanja moždanih struktura..................................180 10.2. Komplikacije usljed povrede glave......................................................182 Literatura..............................................................................................................184 Indeks imena .........................................................................................................191__sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherИсточно Ново Сарајево : Завод за уџбенике и наставна средства, 2022sr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.sourceKognitivna neurorehabilitacijasr
dc.titleKognitivna neurorehabilitacijasr
dc.typebooksr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage201
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4709
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record