Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

dc.creatorSpasojević, Andrea
dc.date.accessioned2022-07-18T11:15:18Z
dc.date.available2022-07-18T11:15:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4656
dc.description.abstractСпецифичности развоја особа са тешкоћама у менталном развоју могу се уочити током било ког аспекта развоја – моторичког, интелектуалног, когнитивног, емоционалног или социјалног. Један од аспеката когнитивног развоја током којег се неретко испољавају проблеми и тешкоћа јесте развој базичних егзекутивних функција. Истраживање приказано у раду спроведено је с циљем утврђивања нивоа развијености базичних егзекутивних функција (инхибиторне контроле, радне меморије и когнитивне флексибилности) код адолесцената са тешкоћама у менталном развоју, у односу на ниво развијености интелектуалних способности, присутност придружених сметњи, као и односа са демографским карактеристикама (пола, узраста, места становања и типа породичног окружења) и школским успехом – општим школским успехом и успехом на практичној настави на крају школске године. Истраживање је спроведено у Београду, у Средњој занатској школи. Узорак од 48 испитаника, оба пола, узраста од 16 до 26 година (АС=18,02; СД=2,01), чине ђаци школе, који су прошли једногодишње оспособљавање за рад, односно имају изабран профил образовног усмерења. Испитаници су према нивоу развијености интелектуалних способности сврстани у три групе: 20 испитаника са граничним интелектуалним способностима (41,7%), 17 испитаника са лаком интелектуалном ометеношћу (35,4%) и 11 испитаника са умереном интелектуалном ометеношћу (22,9%) Подаци о нивоу интелектуалних способности испитаника, општи демографски подаци, као и подаци о академским постигнућима (успеху на крају школске године и успеху на практичној настави), прикупљени прегледом документације, уз разговор са школским психологом и социјалним радником. Базичне егзекутивне функције процењене су сетом задатака приказаним у Протоколу за процену когнитивних способности (олигофренолошка процена). Резултати истраживања показују да је ниво интелектуалних способности најзначајнији фактор у постигнућима испитаника на задацима за процену сва три конструкта базичних егзекутивних функција, односно да се њиме може објаснити варијабилност у постигнућима испитаника на задацима за процену базичних егзекутивних функција. Уочено је да место становања и тип породичног окружења испитаника готово уопште не корелирају са постигнућима на задацима за процену базичних егзекутивних функција. Конструкти базичних егзекутивних функција највише корелирају са нивоом интелектуалних способности испитаника, али и са академским постигнућима испитаника. Обзиром на добијене резултате, будућим истраживањима требало би детаљније испитати уочене интеракције како би се добили прецизнији подаци о специфичности развоја особа са тешкоћама у менталном развоју.sr
dc.description.abstractThe uniqueness of the development of people with mental disabilities can be seen during any aspect of development - motor, intellectual, cognitive, emotional or social. One of the aspects of cognitive development in which problems and difficulties are often expressed is the development of basic executive functions. The research presented in the paper was conducted with the aim of determining the level of development of basic executive functions (inhibitory control, working memory and cognitive flexibility) in adolescents with intellectual disabilities, in relation to the level of intellectual abilities, the associated disorders and the relationship with demographic characteristics (sex, age, place of residence and type of family environment) and school success - general school success and success in training of trade skills at the end of the school year.The research was conducted in Belgrade, at the Petar Leković Trade School. A sample of 48 adolescents, both sexes, ages 16 to 26 (AS = 18.02; SD = 2.01), are pupils of schools who have passed one-year training for work, or have chosen a profile of the educational orientation. According to the level of intellectual abilities, the sample was classified into three groups: 20 subjects with borderline intellectual abilities (41.7%), 17 subjects with mild intellectual disability (35.4%) and 11 subjects with moderate intellectual disability (22.9%). Data of the level of intellectual abilities of the respondents, general demographic data on adolescents, as well as data on academic achievements (general school success and success in training of trade skills at the end of the school year),collected through a review of the documentation, interviewing with a school psychologist and a social worker, while basic executive function are evaluated by the set of tasks explained in The Protocol for Evaluation of Cognitive Capabilities (oligophrenological assessment). The results of the research show that the level of intellectual abilities is the most important factor in the achievements of the respondents in tasks for evaluating all three constructs of basic executive functions. It can explain the variability in the achievements of the respondents in tasks for evaluating the basic executive functions. It was noticed that the place of residence and the type of family environment of the respondents almost did not correlate with the achievements in tasks for evaluating the basic executive functions. Also, it is noted that the constructs of basic executive functions mostly correlate with the level of intellectual abilities, but also with the academic achievements of the respondents. Given the results obtained, future research should further examine the observed interactions in order to provide more precise data on the uniqueness of the development of people with mental disabilities.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectтешкоће у менталном развојуsr
dc.subjectбазичне егзекутивне функцијеsr
dc.subjectинхибиторна контролаsr
dc.subjectрадна меморијаsr
dc.subjectкогнитивна флексибилностsr
dc.subjectниво интелектуалних способностиsr
dc.subjectmental developmentsr
dc.subjectbasic executive functionssr
dc.subjectinhibitory controlsr
dc.subjectworking memorysr
dc.subjectcognitive flexibilitysr
dc.subjectlevel of intellectual abilitiessr
dc.titleBazične egzekutivne funkcije kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvojusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage69
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4656
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu