Значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста
Significance of lexical and stylistic expressions in deaf and hard of hearing elementary school students
Само за регистроване кориснике
2018
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Један од најважнијих предуслова за развој говора је нормалан развој чула слуха.
Лексичко-семантички развој деце се углавном посматра кроз развој речника и способност дефинисања појмова. Детету оштећеног слуха морамо давати лексеме, као материјални супстрат мишљења од кога ће стварати говорне моделе и формирати језик.
Обим, квалитет и количина лексема које треба дати детету оштећеног слуха условљена је самом природом оштећења слуха, па самим тим начин и пут формирања лексикона захтева посебан методски поступак (Николић, 2009).
Спроведено истраживање имало је за циљ да се испита значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста. На почетку истраживања формулисан је предмет, као и циљеви и задаци истраживања. Циљеви овог истраживања били су да се утврди повезаности између: узраста, степена оштећења слуха, оцене из српског језика и пола на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста.
Истраживање је спроведено на териториј...и Републике Србије у три основне школе за глуву и наглуву децу: Школи за оштећене слухом-наглуве „Стефан Дечански“ у Београду, Основној школи „Радивој Поповић“ у Земуну и Школи са домом ученика „Бубањ“ у Нишу. Узорак истраживања чинила су 33 глува и наглува ученика од петог до осмог разреда. Као инструмент у овом истраживању користили смо посебно састављен Језички корпус за процену лексичко-стилских специфичности (Димић и Исаковић, 2003). Овај корпус садржи 10 задатака у којима се пред ученике постављају различити захтеви. У нашем истраживању коришћена је скраћена верзија овог инструмента, која је обухватила првих осам задатака овог корпуса. Добијени резултати приказани су табеларно.
На основу анализе добијених резултата можемо закључити да постоје специфичности лексичко-стилског израза глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Узраст ученика имао је делимичан утицај на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Степен оштећења слуха није имао утицаја на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Боље резултате постигли су ученици са тешким оштећењем слуха. Оцена из српског језика има утицаја на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Боље резултате постигли су ученици са одличном оценом из српског језика.
Пол је имао делимичан утицај на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Резултати ученика мушког и женског пола били су приближно исти.
One of the most important preconditions for the development of speech is normal development of the sense of hearing. Lexical-semantic development of children is mostly regarded and judged by the development of lexicon and their ability to properly define the meaning of words. We need to give the child with hearing loss a lexeme as a material substratum od process of thinking from whom child will create speech models and form language. The volume, quantity and quality of lexemes to be given to the child with hearing loss is conditioned by the very nature of hearing impairment and therefore the way of forming a lexicon requires a special methodical procedures.
The goal of the research carried out was to examine the importance of lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age.The subject, goals and aims of the research were stated at the beginning of the research. The aim of this research was to examine the connection between the age, level of h...earing damage, grades in Serbian language, sex, and lexical and stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age.
The research was carried out in three schools in the territory of the Republic of Serbia attended by deaf and hard of hearing children (in Belgrade, Zemun and Nis). The sample comprised 33 fifth grade to eighth grade deaf and hard of hearing students.
In this research we were used instrument Linguistic Corpus for assessing lexical-stylistic specificities (Dimić i Isaković, 2003). This corpus contains 10 tasks and pupils have a different tips of request. In our research we used short version of this corpus, that includes the first eight tasks. The results are presented in tables.
Based on the analyses of the obtained results it can be concluded that there are specificities in lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age.
Children’s age has the partial impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. The degree of the hearing dаmage did not have any impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Students with heavy hearing damage showed better results. The grades in Serbian language has the impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Students with excellent grades in Serbian language showed better results. The students’ sex has the partial impact and the results of both male and female students were aproximately the same.
Кључне речи:
оштећење слуха / лексички израз / говорно-језички развој / речник / основношколски узраст / hearing impairment / lexical expresion / speech and language development / vocabulary / primary school ageИзвор:
2018, 4-127Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Миљковић, Милица PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4577 AB - Један од најважнијих предуслова за развој говора је нормалан развој чула слуха. Лексичко-семантички развој деце се углавном посматра кроз развој речника и способност дефинисања појмова. Детету оштећеног слуха морамо давати лексеме, као материјални супстрат мишљења од кога ће стварати говорне моделе и формирати језик. Обим, квалитет и количина лексема које треба дати детету оштећеног слуха условљена је самом природом оштећења слуха, па самим тим начин и пут формирања лексикона захтева посебан методски поступак (Николић, 2009). Спроведено истраживање имало је за циљ да се испита значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста. На почетку истраживања формулисан је предмет, као и циљеви и задаци истраживања. Циљеви овог истраживања били су да се утврди повезаности између: узраста, степена оштећења слуха, оцене из српског језика и пола на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Истраживање је спроведено на територији Републике Србије у три основне школе за глуву и наглуву децу: Школи за оштећене слухом-наглуве „Стефан Дечански“ у Београду, Основној школи „Радивој Поповић“ у Земуну и Школи са домом ученика „Бубањ“ у Нишу. Узорак истраживања чинила су 33 глува и наглува ученика од петог до осмог разреда. Као инструмент у овом истраживању користили смо посебно састављен Језички корпус за процену лексичко-стилских специфичности (Димић и Исаковић, 2003). Овај корпус садржи 10 задатака у којима се пред ученике постављају различити захтеви. У нашем истраживању коришћена је скраћена верзија овог инструмента, која је обухватила првих осам задатака овог корпуса. Добијени резултати приказани су табеларно. На основу анализе добијених резултата можемо закључити да постоје специфичности лексичко-стилског израза глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Узраст ученика имао је делимичан утицај на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Степен оштећења слуха није имао утицаја на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Боље резултате постигли су ученици са тешким оштећењем слуха. Оцена из српског језика има утицаја на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Боље резултате постигли су ученици са одличном оценом из српског језика. Пол је имао делимичан утицај на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Резултати ученика мушког и женског пола били су приближно исти. AB - One of the most important preconditions for the development of speech is normal development of the sense of hearing. Lexical-semantic development of children is mostly regarded and judged by the development of lexicon and their ability to properly define the meaning of words. We need to give the child with hearing loss a lexeme as a material substratum od process of thinking from whom child will create speech models and form language. The volume, quantity and quality of lexemes to be given to the child with hearing loss is conditioned by the very nature of hearing impairment and therefore the way of forming a lexicon requires a special methodical procedures. The goal of the research carried out was to examine the importance of lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age.The subject, goals and aims of the research were stated at the beginning of the research. The aim of this research was to examine the connection between the age, level of hearing damage, grades in Serbian language, sex, and lexical and stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. The research was carried out in three schools in the territory of the Republic of Serbia attended by deaf and hard of hearing children (in Belgrade, Zemun and Nis). The sample comprised 33 fifth grade to eighth grade deaf and hard of hearing students. In this research we were used instrument Linguistic Corpus for assessing lexical-stylistic specificities (Dimić i Isaković, 2003). This corpus contains 10 tasks and pupils have a different tips of request. In our research we used short version of this corpus, that includes the first eight tasks. The results are presented in tables. Based on the analyses of the obtained results it can be concluded that there are specificities in lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Children’s age has the partial impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. The degree of the hearing dаmage did not have any impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Students with heavy hearing damage showed better results. The grades in Serbian language has the impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Students with excellent grades in Serbian language showed better results. The students’ sex has the partial impact and the results of both male and female students were aproximately the same. T1 - Значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста T1 - Significance of lexical and stylistic expressions in deaf and hard of hearing elementary school students EP - 127 SP - 4 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4577 ER -
@mastersthesis{ author = "Миљковић, Милица", year = "2018", abstract = "Један од најважнијих предуслова за развој говора је нормалан развој чула слуха. Лексичко-семантички развој деце се углавном посматра кроз развој речника и способност дефинисања појмова. Детету оштећеног слуха морамо давати лексеме, као материјални супстрат мишљења од кога ће стварати говорне моделе и формирати језик. Обим, квалитет и количина лексема које треба дати детету оштећеног слуха условљена је самом природом оштећења слуха, па самим тим начин и пут формирања лексикона захтева посебан методски поступак (Николић, 2009). Спроведено истраживање имало је за циљ да се испита значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста. На почетку истраживања формулисан је предмет, као и циљеви и задаци истраживања. Циљеви овог истраживања били су да се утврди повезаности између: узраста, степена оштећења слуха, оцене из српског језика и пола на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Истраживање је спроведено на територији Републике Србије у три основне школе за глуву и наглуву децу: Школи за оштећене слухом-наглуве „Стефан Дечански“ у Београду, Основној школи „Радивој Поповић“ у Земуну и Школи са домом ученика „Бубањ“ у Нишу. Узорак истраживања чинила су 33 глува и наглува ученика од петог до осмог разреда. Као инструмент у овом истраживању користили смо посебно састављен Језички корпус за процену лексичко-стилских специфичности (Димић и Исаковић, 2003). Овај корпус садржи 10 задатака у којима се пред ученике постављају различити захтеви. У нашем истраживању коришћена је скраћена верзија овог инструмента, која је обухватила првих осам задатака овог корпуса. Добијени резултати приказани су табеларно. На основу анализе добијених резултата можемо закључити да постоје специфичности лексичко-стилског израза глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Узраст ученика имао је делимичан утицај на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Степен оштећења слуха није имао утицаја на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Боље резултате постигли су ученици са тешким оштећењем слуха. Оцена из српског језика има утицаја на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Боље резултате постигли су ученици са одличном оценом из српског језика. Пол је имао делимичан утицај на лексичко-стилски израз глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Резултати ученика мушког и женског пола били су приближно исти., One of the most important preconditions for the development of speech is normal development of the sense of hearing. Lexical-semantic development of children is mostly regarded and judged by the development of lexicon and their ability to properly define the meaning of words. We need to give the child with hearing loss a lexeme as a material substratum od process of thinking from whom child will create speech models and form language. The volume, quantity and quality of lexemes to be given to the child with hearing loss is conditioned by the very nature of hearing impairment and therefore the way of forming a lexicon requires a special methodical procedures. The goal of the research carried out was to examine the importance of lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age.The subject, goals and aims of the research were stated at the beginning of the research. The aim of this research was to examine the connection between the age, level of hearing damage, grades in Serbian language, sex, and lexical and stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. The research was carried out in three schools in the territory of the Republic of Serbia attended by deaf and hard of hearing children (in Belgrade, Zemun and Nis). The sample comprised 33 fifth grade to eighth grade deaf and hard of hearing students. In this research we were used instrument Linguistic Corpus for assessing lexical-stylistic specificities (Dimić i Isaković, 2003). This corpus contains 10 tasks and pupils have a different tips of request. In our research we used short version of this corpus, that includes the first eight tasks. The results are presented in tables. Based on the analyses of the obtained results it can be concluded that there are specificities in lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Children’s age has the partial impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. The degree of the hearing dаmage did not have any impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Students with heavy hearing damage showed better results. The grades in Serbian language has the impact on lexical-stylistic expression in deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Students with excellent grades in Serbian language showed better results. The students’ sex has the partial impact and the results of both male and female students were aproximately the same.", title = "Значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста, Significance of lexical and stylistic expressions in deaf and hard of hearing elementary school students", pages = "127-4", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4577" }
Миљковић, М.. (2018). Значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста. , 4-127. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4577
Миљковић М. Значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста. 2018;:4-127. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4577 .
Миљковић, Милица, "Значај лексичко-стилског израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста" (2018):4-127, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4577 .