Rezilijentnost kao protektivni faktor problema ponašanja adolescenata
Resilience as a protective factor of adolescent behavior problems
Само за регистроване кориснике
2019
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Резилијентност је један од истакнутих протективних процеса чија се веза са превенцијом проблема понашања испитује од самих почетака истраживања протективних фактора. Посматрање резилијентности кроз доступност индивидуалних, релационих и контекстуалних ресурса отвара значајне могућности за планирање активности којима се доприноси капацитету за резилијетност, те подстицању развоја овог фактора у функцији редуковања проблема понашања. Стога је циљ овог рада проширење укупног фонда научног знања о резилијентности као протективном фактору проблема понашања адолесцената.
У теоријском делу рада представљена су сазнања о проблемима понашања, обухватајући појмовну дефиницију, класификацију и преваленцију, сазнања о протективним факторима, са фокусом на објашњење њихове интеракције са ризичним факторима и природи њихове везе са резилијентношћу. Поред тога, посебно поглавље посвећено је појмовном одређењу, социјално еколошкој интерпретацији резилијентности, анализирани су фактори који делују у п...равцу јачања резилијентности, као и повезаност овог конструкта са проблемима понашања са једне, и позитивним развојем са друге стране.
Истраживачки део рада био је усмерен на испитивање односа између резилијентности и проблема понашања адолесцената. Истраживање је реализовано у четири средње школе са територије града Београда, током јуна 2019. године, на узорку од 298 ученика првог и другог разреда, оба пола. За мерење резилијентности коришћен је упитник Мера резилијентности за
децу и младе (Child and Youth Resilience Measure – CYRM-28), док су проблеми у понашању
адолесцената испитани путем Упитника снага и тешкоћа (The Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ). Резултати истраживања су показали да постоји негативна повезаност између резилијентности и проблема понашања адолесцената. Наиме, адолесценти код којих је утврђена доступност ресурса који делују у правцу јачања капацтета за резилијентност имају мање тешкоћа у социјалном и емоционалном развоју.
Resilience is one of the prominent protective processes whose relationship with the prevention of behavioral problems has been examined from the very beginning of research into protective factors. Observing resilience through the availability of individual, relational, and contextual resources opens significant opportunities for planning activities that contribute to the capacity for resilience, and to encourage the development of this factor in order to reduce behavioral problems. Therefore, the aim of this paper is to expand the overall pool of scientific knowledge of resistance as a protective factor in adolescent behavior problems.
The theoretical part of the paper presents knowledge about behavioral problems, including conceptual definition, classification and prevalence, knowledge of protective factors, with a focus on explaining their interaction with risk factors and the nature of their relationship with resistance.
In addition, a separate chapter is devoted to the conceptual... definition, social and ecological interpretation of resilience, the factors that work in the direction of strengthening the resilience are analyzed, as well as the connection of this construct with behavioral problems on the one hand, and positive development on the other.
The research section focused on examining the relationship between resilience and adolescent behavior problems. The survey was conducted in four secondary schools from the territory of the City of Belgrade, in June 2019, on a sample of 298 first and second grade students, both sexes. The Child and Youth Resilience Measure (CYRM-28) questionnaire was used for indirect measurement of resilience, while the adolescent behavior problems were examined through the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). The results of the study showed that there is a negative correlation between resilience and adolescent behavior problems. Specifically, adolescents who were found to have access to resources that work to strengthen their capacity for resistance were less likely to have difficulties in social and emotional development.
Кључне речи:
резилијентност / протективни фактори / проблеми понашања / позитиван развој / адолесценти / resilience / protective factors / behavioral problems / positive development / adolescentsИзвор:
2019, 3-74Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Čakmak, Jelena PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4561 AB - Резилијентност је један од истакнутих протективних процеса чија се веза са превенцијом проблема понашања испитује од самих почетака истраживања протективних фактора. Посматрање резилијентности кроз доступност индивидуалних, релационих и контекстуалних ресурса отвара значајне могућности за планирање активности којима се доприноси капацитету за резилијетност, те подстицању развоја овог фактора у функцији редуковања проблема понашања. Стога је циљ овог рада проширење укупног фонда научног знања о резилијентности као протективном фактору проблема понашања адолесцената. У теоријском делу рада представљена су сазнања о проблемима понашања, обухватајући појмовну дефиницију, класификацију и преваленцију, сазнања о протективним факторима, са фокусом на објашњење њихове интеракције са ризичним факторима и природи њихове везе са резилијентношћу. Поред тога, посебно поглавље посвећено је појмовном одређењу, социјално еколошкој интерпретацији резилијентности, анализирани су фактори који делују у правцу јачања резилијентности, као и повезаност овог конструкта са проблемима понашања са једне, и позитивним развојем са друге стране. Истраживачки део рада био је усмерен на испитивање односа између резилијентности и проблема понашања адолесцената. Истраживање је реализовано у четири средње школе са територије града Београда, током јуна 2019. године, на узорку од 298 ученика првог и другог разреда, оба пола. За мерење резилијентности коришћен је упитник Мера резилијентности за децу и младе (Child and Youth Resilience Measure – CYRM-28), док су проблеми у понашању адолесцената испитани путем Упитника снага и тешкоћа (The Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ). Резултати истраживања су показали да постоји негативна повезаност између резилијентности и проблема понашања адолесцената. Наиме, адолесценти код којих је утврђена доступност ресурса који делују у правцу јачања капацтета за резилијентност имају мање тешкоћа у социјалном и емоционалном развоју. AB - Resilience is one of the prominent protective processes whose relationship with the prevention of behavioral problems has been examined from the very beginning of research into protective factors. Observing resilience through the availability of individual, relational, and contextual resources opens significant opportunities for planning activities that contribute to the capacity for resilience, and to encourage the development of this factor in order to reduce behavioral problems. Therefore, the aim of this paper is to expand the overall pool of scientific knowledge of resistance as a protective factor in adolescent behavior problems. The theoretical part of the paper presents knowledge about behavioral problems, including conceptual definition, classification and prevalence, knowledge of protective factors, with a focus on explaining their interaction with risk factors and the nature of their relationship with resistance. In addition, a separate chapter is devoted to the conceptual definition, social and ecological interpretation of resilience, the factors that work in the direction of strengthening the resilience are analyzed, as well as the connection of this construct with behavioral problems on the one hand, and positive development on the other. The research section focused on examining the relationship between resilience and adolescent behavior problems. The survey was conducted in four secondary schools from the territory of the City of Belgrade, in June 2019, on a sample of 298 first and second grade students, both sexes. The Child and Youth Resilience Measure (CYRM-28) questionnaire was used for indirect measurement of resilience, while the adolescent behavior problems were examined through the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). The results of the study showed that there is a negative correlation between resilience and adolescent behavior problems. Specifically, adolescents who were found to have access to resources that work to strengthen their capacity for resistance were less likely to have difficulties in social and emotional development. T1 - Rezilijentnost kao protektivni faktor problema ponašanja adolescenata T1 - Resilience as a protective factor of adolescent behavior problems EP - 74 SP - 3 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4561 ER -
@mastersthesis{ author = "Čakmak, Jelena", year = "2019", abstract = "Резилијентност је један од истакнутих протективних процеса чија се веза са превенцијом проблема понашања испитује од самих почетака истраживања протективних фактора. Посматрање резилијентности кроз доступност индивидуалних, релационих и контекстуалних ресурса отвара значајне могућности за планирање активности којима се доприноси капацитету за резилијетност, те подстицању развоја овог фактора у функцији редуковања проблема понашања. Стога је циљ овог рада проширење укупног фонда научног знања о резилијентности као протективном фактору проблема понашања адолесцената. У теоријском делу рада представљена су сазнања о проблемима понашања, обухватајући појмовну дефиницију, класификацију и преваленцију, сазнања о протективним факторима, са фокусом на објашњење њихове интеракције са ризичним факторима и природи њихове везе са резилијентношћу. Поред тога, посебно поглавље посвећено је појмовном одређењу, социјално еколошкој интерпретацији резилијентности, анализирани су фактори који делују у правцу јачања резилијентности, као и повезаност овог конструкта са проблемима понашања са једне, и позитивним развојем са друге стране. Истраживачки део рада био је усмерен на испитивање односа између резилијентности и проблема понашања адолесцената. Истраживање је реализовано у четири средње школе са територије града Београда, током јуна 2019. године, на узорку од 298 ученика првог и другог разреда, оба пола. За мерење резилијентности коришћен је упитник Мера резилијентности за децу и младе (Child and Youth Resilience Measure – CYRM-28), док су проблеми у понашању адолесцената испитани путем Упитника снага и тешкоћа (The Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ). Резултати истраживања су показали да постоји негативна повезаност између резилијентности и проблема понашања адолесцената. Наиме, адолесценти код којих је утврђена доступност ресурса који делују у правцу јачања капацтета за резилијентност имају мање тешкоћа у социјалном и емоционалном развоју., Resilience is one of the prominent protective processes whose relationship with the prevention of behavioral problems has been examined from the very beginning of research into protective factors. Observing resilience through the availability of individual, relational, and contextual resources opens significant opportunities for planning activities that contribute to the capacity for resilience, and to encourage the development of this factor in order to reduce behavioral problems. Therefore, the aim of this paper is to expand the overall pool of scientific knowledge of resistance as a protective factor in adolescent behavior problems. The theoretical part of the paper presents knowledge about behavioral problems, including conceptual definition, classification and prevalence, knowledge of protective factors, with a focus on explaining their interaction with risk factors and the nature of their relationship with resistance. In addition, a separate chapter is devoted to the conceptual definition, social and ecological interpretation of resilience, the factors that work in the direction of strengthening the resilience are analyzed, as well as the connection of this construct with behavioral problems on the one hand, and positive development on the other. The research section focused on examining the relationship between resilience and adolescent behavior problems. The survey was conducted in four secondary schools from the territory of the City of Belgrade, in June 2019, on a sample of 298 first and second grade students, both sexes. The Child and Youth Resilience Measure (CYRM-28) questionnaire was used for indirect measurement of resilience, while the adolescent behavior problems were examined through the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). The results of the study showed that there is a negative correlation between resilience and adolescent behavior problems. Specifically, adolescents who were found to have access to resources that work to strengthen their capacity for resistance were less likely to have difficulties in social and emotional development.", title = "Rezilijentnost kao protektivni faktor problema ponašanja adolescenata, Resilience as a protective factor of adolescent behavior problems", pages = "74-3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4561" }
Čakmak, J.. (2019). Rezilijentnost kao protektivni faktor problema ponašanja adolescenata. , 3-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4561
Čakmak J. Rezilijentnost kao protektivni faktor problema ponašanja adolescenata. 2019;:3-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4561 .
Čakmak, Jelena, "Rezilijentnost kao protektivni faktor problema ponašanja adolescenata" (2019):3-74, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4561 .