Show simple item record

dc.creatorJolić, Jelena
dc.date.accessioned2022-05-25T12:01:23Z
dc.date.available2022-05-25T12:01:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4555
dc.description.abstractТоком периода адолесценције, младе особе су суочене са новим улогама, односима и друштвеним ситуацијама које захтевају другачије социјалне вештине од оних које су им биле потребне на ранијим узрастима. Ово није само период бурних развојних промена, већ је и период непрестаних и интензивних конфликата. Истраживање је реализовано у циљу утврђивања стратегија које особе са лаком интелектуалном ометеношћу најчешће користе у превазилажењу негативних емоција и конфликтних ситуација. Реализовано је на узорку од 70 испитаника узраста од 15 до 25 година, распоређених у две узрасне групе. Млађој узрасној групи припадају испитаници узраста 15-17 година која обухвата средњу адолесценцију, док старијој узрасној групи од 18-25 године припадају испитаници који су у касној адолесценцији. Инструменти који су коришћени у овом истраживању су: Задатак превладавања негативних емоција (Saarni, 1997b), Инструмент за испитивање начина решавања конфликтних ситуација (Petrović, 2010), Инвентар стресних догађаја (The Lifestress Inventory, Bramston & Fogarty, 1995) и наставничкa формa Ахенбаховог система процене (Achenbach System of Empiricaly Based Assessment – ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach & Rescorla, 2001). Утврћено је да адолесценти најчешће користе конструктивне стратегије при превазилажењу емоције стида, туге и страха, док при превазилажењу беса чешће прибегавају неконструктивним стратегијама. Испитаници овог узорка најчешће су користили конструктивне стратегије приликом решавања конфликтних ситуација. Према добијеним подацима утврђено је да не постоји статистички значајна разлика код испитаника млађе и старије узрасне групе при избору конструктивних и неконструктивних стратегија приликом савладавања негативних емоција и решавања конфлитних ситуација. Нису утврђене статистички значајне разлике између испитаника мушког и женског пола када је у питању одабир конструктивних и неконтруктивних стратегија приликом савладавања негативних емоција и решавања конфликтних ситуација. Анализом података смо утврдили да наши испитаници који показују виши ниво стреса чешће користе конструктивне стратегије. Адолесценти са вишим нивоом интелектуалног функционисања су склонији одабиру конструктивних стратегија при превазилажењу емоције страха и туге, док приликом решавања конфликата бирају неконструктивне стратегије. У будућности би требало размишљати о изради програма чији ће циљ бити повећање броја конструктивних и редукција неконструктивних начина при превазилажењу негативних емоција и решавања конфликтних ситуација.sr
dc.description.abstractDuring adolescence, young people are confronted with new roles, relationships, and social situations that require different social skills from those that were needed at an earlier age. This is not only a period of turbulent developmental changes, but also a period of incessant and intense conflicts. The research was carried out in order to determine strategies that people with mild intellectual disability most often use to overcome negative emotions and conflict situations. It was performed on a group of 70 participants aged 15 to 25 years, divided into two age groups. The younger age group consisted of 15-17 year olds, which includes secondary adolescence, while the older age group of 18- 25 years belonged to respondents who are late adolescents. The instruments used in this study are: The Task of Overcoming Negative Emotions (Saarni, 1997b), The Instrument for Examining Ways of Solving Conflict Situations (Petrović, 2010), The Lifestress Inventory (Bramston & Fogarty, 1995) and Achenbach System of Empiricaly Based Assessment – ASEBA, Teacher Report Form (Achenbach & Rescorla, 2001). It has been found that adolescents most often use constructive strategies to overcome the emotions of shame, sadness and fear, while in overcoming anger they often resort to unconstructive strategies. The respondents of this group most often used constructive strategies in dealing with conflict situations. According to the obtained data, there is no statistically significant difference between the respondents of the younger and older age group in the selection of constructive and non- constructive strategies when mastering negative emotions and solving conflict situations. There were no statistically significant differences between female and male respondents when it comes to choosing constructive and unconstructive strategies when mastering negative emotions and solving conflict situations. By analyzing the data, we found that our respondents exhibiting higher levels of stress were more likely to use constructive strategies. Adolescents with a higher level of intellectual functioning are more likely to choose constructive strategies to overcome the emotion of fear and sadness, while when resolving conflicts, they tend to choose non-constructive strategies. Consideration should be given in the future to design a program aimed at increasing the number of constructive and reducing non-constructive ways of overcoming negative emotions and resolving conflict situations.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectинтелектуална ометеностsr
dc.subjectнегативне емоцијеsr
dc.subjectконфликтне ситуацијеsr
dc.subjectстресsr
dc.subjectintellectual disabilitysr
dc.subjectnegative emotionssr
dc.subjectconflict situationssr
dc.subjectstresssr
dc.titlePrevazilaženje negativnih emocija i konfliktnih situacija kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošćusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage85
dc.citation.spage5
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4555
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record