Приказ основних података о документу

Executive functions, concrete-logical thinking and mathematical skils in first- and second- grade children

dc.creatorBrkić, Anđela
dc.date.accessioned2022-05-25T11:59:12Z
dc.date.available2022-05-25T11:59:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4552
dc.description.abstractУ савременом добу у коме живимо, математичко знање и математичке вештине су од изузетног значаја за адекватно функционисање у свакодневном животу. Усвајање математичких вештина зависи од многобројних индивидуалних и срединских фактора и одвија се кроз њихову интеракцију. Рани основношколски период представља најзначајнији период за усвајање ових вештина, али и период који се сматра значајним за развој когнитивних способности које се налазе у основи овог процеса. Овај период се означава као период интензивног развоја егзекутивних функција и почетак развоја логичког мишљења. Управо због тога, основни циљ овог истраживања је испитати ниво развоја егзекутивних функција и логичког мишљења и њихов однос са математичким вештинама деце млађег школског узраста. Узорком је обухваћено 43 испитаника, типичног интелектуалног развоја, оба пола (22 девојчице и 21 дечак). Сви испитаници похађају основну школу „Бранко Радичевић“ у Неготину. Узорак обухвата 22 ученика првог разреда и 21 ученика другог разреда, старости од 83 до 106 месеци (АС=93,88; СД=6,765). У истраживању, процењене су базичне егзекутивне функције – радна меморија (задатком распона цифара уназад), инхибиторна контрола (Струп тестом), когнитивна флексибилност (Тестом маркирања трага); логичко мишљење (Пијажеовим задацима за процену оперативности мишљења) и математичке вештине (тестовима креираним за ову сврху и субтестом След и шифровање Акадија теста развојних способности). Резултати су показали да када су у питању базичне егзекутивне функције, вербална радна меморија и когнитивна флексибилност показују статистички значајну повезаност са постигнућем у домену математичких вештина. Конкретно оперативно мишљење се такође показало као значајно за математичке вештине. Није уочена разлика међу половима ни на једном задатку, изузев постигнућа на субтесту След и шифровање Акадија теста развојних способности. За разлику од пола, разлике у односу на ниво едукације су у скоро свим случајевима биле статистички значајне. Сумирајући резултате истраживања, можемо закључити да су математичке вештине сложени конструкт у чијој се основи налазе различите когнитивне способности, као и да њихов утицај на усвајање и квалитет математичких вештина није једноставан, већ често под утицајем дргух фактора који у садејству утичу на њих. Због тога је јако битно идентификовати децу која имају проблеме у домену ових способности, како би се њиховим унапређивањем спречио евентуални неуспех у увајању математичких вештина.sr
dc.description.abstractIn the modern era in which we live, mathematical knowledge and mathematical skills are of paramount importance for an adequate functioning in everyday life. Development of mathematical skills depends on numerous individual and environmental factors and takes place through their interaction. Early elementary school period is the most important period for acquiring these skills, but also a period that is considered significant for the development of cognitive abilities that are found in this process. This period is designated as a period of intense development of executive functions and the beginning of the development of logical thinking. That is why the basic aim of this research is to examine the level of development of executive functions and logical thinking and their relationship with the mathematical skills in first- and second-grade children. The sample included 43 participants of typical intellectual development, both sexes, 22 girls and 21 boys. All of them attend elementary school „Branko Radičević” in Negotin. The sample includes 22 first-graders and 21 second-grade pupils, aged 83 to 106 months (M= 93.88; SD = 6.765). The study evaluated the basic executive functions - the working memory (backward digit span), the inhibitory control (Stroop test), the cognitive flexibility (Trail Making Test); logical thinking (Piaget's tasks for assessing operability of thinking) and mathematical skills (tests created for this purpose and subtest of the Akadia Test of Developmental Abilities). The results showed that when it comes to basic executive functions, verbal working memory and cognitive flexibility shows a statistically significant correlation with mathematical skills. Concrete-operational thinking has also proven to be significant for math skills. No gender difference was observed on any task, except for the achievement on the Tracе and Encryption subtest of Acadia Test of Developmental Abilities. In contrast to gender, differences in level of education were statistically significant in almost all cases. Summarizing the results of the research, we can conclude that mathematical skills are a complex construct which is based on different cognitive abilities, and that their influence on adoption and the quality of mathematical skills is not simple, but often under the influence of other factors that affect them in synergy. Therefore, it is very important to identify children who have problems with these abilities, because improving these abilities could prevent possible failure in acquiring mathematical skills.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectматематичке вештинеsr
dc.subjectбазичне егзекутивне функцијеsr
dc.subjectконкретно логичко мишљењеsr
dc.subjectmathematical skillssr
dc.subjectbasic executive functionssr
dc.subjectconcrete-logical thinkingsr
dc.titleEgzekutivne funkcije, logičko mišljenje i matematičke veštine kod dece mlađeg školskog uzrastasr
dc.titleExecutive functions, concrete-logical thinking and mathematical skils in first- and second- grade childrensr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage104
dc.citation.spage11
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4552
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу