Novi postupci ranog otkrivanja razvojnih problema i problema ponašanja kod dece
New methods for early detection of Developmental problems and behavioral problems in children
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Pravovremeno otkrivanje dece sa smetnjama, rana identifikacija osnovnih i pratećih
razvojnih problema, adekvatan sistem podrške u inkluzivnim grupama, praćeno je nizom
slabosti, što se pre svega ogleda kroz nedostatak odgovarajućih instrumenata, koji bi bili u
funkciji identifikacije potreba i planiranja podrške.
Prema procenama Američke asocijacije pedijatara, ukupna učestalost osoba sa
smetnjama i poremećajima, na uzrastu od 0 do 21 godine iznosi izme�����u 16% i 18% . U
izveštaju kanadske komisije za emocionalne poremećaje i probleme u učenju kod dece
(Commision on Emotional and Learning Disorders in Children) iz 1970. godine, navode se
podaci istraživanja incidence dece sa posebnim edukativnim potrebama iz više zemalja: u
Kanadi ona je iznosila oko 16%, u Velikoj Britaniji 14%, u Francuskoj 12-14%, u
Sjedinjenim Državama 10-15%. Uz procenu da tek oko 2.5% ove populacije jeste
nedovoljno mentalno razvijeno, ovo sugeriše da oko 12% populacije u redovnoj osnovnoj
školi ima... razvojno determinisana ograničenja učenja i sazrevanja.
U ovom radu će biti opisan instrument „Parents' Evaluation of Developmental Status“
(PEDS). PEDS (roditeljska evaluacija razvojnog statusa detata) je precizna i jedna od
najbržih metoda za ranu detekciju dece sa smetnjama i poremećajima. Sa deset kratkih
pitanja upućenih roditeljima, PEDS pomaže profesionalcima da identifikuju decu pod
rizikom za školske probleme i one sa nedetektovanim razvojnim ili bihejvioralnim
teškoćama/oštećenjima. PEDS predstavlja metod detektovanja i adresiranja razvojnih i
bihejvioralnih problema kod dece. Uključuje procenu svih razvojnih domena, poseduje
formu longitudinalnog praćenja postignuća, nadzora i aktivnosti koje se sprovode.
Na osnovu uvida u statistiku Zavoda za javno zdravlje Republike Srbije možemo zaključiti
da se na vreme „otkriju“ samo deca koja imaju upadljivu teškoću u funkcionisanju
ili ona koja imaju izražene poremećaje. Samo ta deca se upućuju na program rane intervencije
i kategorizaciju, čime ulaze u statističke izveštaje. Sistem podrške se u ovom slučaju,
bazira na medicinskim procedurama, čiji je cilj rehabilitacija u užem smislu, dok su
ostali segmenti, a posebno vaspitno-obrazovna podrška i prilago�����avanja sredine detetu,
gotovo apsolutno zapostavljeni.
Early detection of children with disabilities, early identification of basic and
accompanying development problems, an adequate system of support in inclusive groups, is
followed by various problems, primarily reflected in the lack of appropriate instruments
that would identify needs and plan support.
According to the American Association of Pediatrics estimates, the total percentage of
people with disabilities and disorders, at the age of 0 to 21 is between 16% and 18%. A
report by the Canadian Commission on Emotional and Learning Disorders in Children
dating from 1970, states that, according to survey data, the incidence of children with
special educational needs from several countries is the following: about 16% in Canada,
14% in UK, 12-14% in France, 10-15% in USA. With the estimate that only about 2.5% of
the population is not sufficiently developed mentally, this suggests that about 12% of the
population in regular primary schools has limitations of learning developmen...t and
maturation. (Krstic 2002)
This paper will describe the instrument, "Parents' Evaluation of Developmental
Status" (PEDS), (FP Glascoe, Robertshaw NS, 2007). PEDS is a method for detecting and
addressing developmental and behavioral problems in children. It is one of the most
accurate and fastest methods to do so. With ten short questions addressed to parents, PEDS
helps professionals to identify children at risk and those with developmental or behavioral
difficulties/impairments. It includes assessment of all development domains, has the form of
longitudinal follow-up outcomes, and monitors activities in progress.
On the basis of the Statistics Department of Public Health of the Republic of Serbia, it
can be concluded that only those children with serious difficulties in functioning, or those
with prominent disorders are timely detected (Health and Statistical Yearbook of Serbia
2008).
Only these children are enlisted in programs of early intervention and categorization,
whereby they are included in statistical reports. In this case the support system, based on
medical procedures, is aimed at rehabilitation in the narrow sense, while other segments,
especially educational support and adjustment of environment to the child, are almost
completely neglected.
Кључне речи:
rano otkrivanje / rana intervencija / deca sa smetnjama i poremećajima u razvoju / early detection / early intervention / children with disabilities and developmental disordersИзвор:
Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011, 2011, 438-442Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Ilić, Snežana AU - Nikolić, Snežana PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4420 AB - Pravovremeno otkrivanje dece sa smetnjama, rana identifikacija osnovnih i pratećih razvojnih problema, adekvatan sistem podrške u inkluzivnim grupama, praćeno je nizom slabosti, što se pre svega ogleda kroz nedostatak odgovarajućih instrumenata, koji bi bili u funkciji identifikacije potreba i planiranja podrške. Prema procenama Američke asocijacije pedijatara, ukupna učestalost osoba sa smetnjama i poremećajima, na uzrastu od 0 do 21 godine iznosi izme�����u 16% i 18% . U izveštaju kanadske komisije za emocionalne poremećaje i probleme u učenju kod dece (Commision on Emotional and Learning Disorders in Children) iz 1970. godine, navode se podaci istraživanja incidence dece sa posebnim edukativnim potrebama iz više zemalja: u Kanadi ona je iznosila oko 16%, u Velikoj Britaniji 14%, u Francuskoj 12-14%, u Sjedinjenim Državama 10-15%. Uz procenu da tek oko 2.5% ove populacije jeste nedovoljno mentalno razvijeno, ovo sugeriše da oko 12% populacije u redovnoj osnovnoj školi ima razvojno determinisana ograničenja učenja i sazrevanja. U ovom radu će biti opisan instrument „Parents' Evaluation of Developmental Status“ (PEDS). PEDS (roditeljska evaluacija razvojnog statusa detata) je precizna i jedna od najbržih metoda za ranu detekciju dece sa smetnjama i poremećajima. Sa deset kratkih pitanja upućenih roditeljima, PEDS pomaže profesionalcima da identifikuju decu pod rizikom za školske probleme i one sa nedetektovanim razvojnim ili bihejvioralnim teškoćama/oštećenjima. PEDS predstavlja metod detektovanja i adresiranja razvojnih i bihejvioralnih problema kod dece. Uključuje procenu svih razvojnih domena, poseduje formu longitudinalnog praćenja postignuća, nadzora i aktivnosti koje se sprovode. Na osnovu uvida u statistiku Zavoda za javno zdravlje Republike Srbije možemo zaključiti da se na vreme „otkriju“ samo deca koja imaju upadljivu teškoću u funkcionisanju ili ona koja imaju izražene poremećaje. Samo ta deca se upućuju na program rane intervencije i kategorizaciju, čime ulaze u statističke izveštaje. Sistem podrške se u ovom slučaju, bazira na medicinskim procedurama, čiji je cilj rehabilitacija u užem smislu, dok su ostali segmenti, a posebno vaspitno-obrazovna podrška i prilago�����avanja sredine detetu, gotovo apsolutno zapostavljeni. AB - Early detection of children with disabilities, early identification of basic and accompanying development problems, an adequate system of support in inclusive groups, is followed by various problems, primarily reflected in the lack of appropriate instruments that would identify needs and plan support. According to the American Association of Pediatrics estimates, the total percentage of people with disabilities and disorders, at the age of 0 to 21 is between 16% and 18%. A report by the Canadian Commission on Emotional and Learning Disorders in Children dating from 1970, states that, according to survey data, the incidence of children with special educational needs from several countries is the following: about 16% in Canada, 14% in UK, 12-14% in France, 10-15% in USA. With the estimate that only about 2.5% of the population is not sufficiently developed mentally, this suggests that about 12% of the population in regular primary schools has limitations of learning development and maturation. (Krstic 2002) This paper will describe the instrument, "Parents' Evaluation of Developmental Status" (PEDS), (FP Glascoe, Robertshaw NS, 2007). PEDS is a method for detecting and addressing developmental and behavioral problems in children. It is one of the most accurate and fastest methods to do so. With ten short questions addressed to parents, PEDS helps professionals to identify children at risk and those with developmental or behavioral difficulties/impairments. It includes assessment of all development domains, has the form of longitudinal follow-up outcomes, and monitors activities in progress. On the basis of the Statistics Department of Public Health of the Republic of Serbia, it can be concluded that only those children with serious difficulties in functioning, or those with prominent disorders are timely detected (Health and Statistical Yearbook of Serbia 2008). Only these children are enlisted in programs of early intervention and categorization, whereby they are included in statistical reports. In this case the support system, based on medical procedures, is aimed at rehabilitation in the narrow sense, while other segments, especially educational support and adjustment of environment to the child, are almost completely neglected. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 T1 - Novi postupci ranog otkrivanja razvojnih problema i problema ponašanja kod dece T1 - New methods for early detection of Developmental problems and behavioral problems in children EP - 442 SP - 438 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4420 ER -
@conference{ author = "Ilić, Snežana and Nikolić, Snežana", year = "2011", abstract = "Pravovremeno otkrivanje dece sa smetnjama, rana identifikacija osnovnih i pratećih razvojnih problema, adekvatan sistem podrške u inkluzivnim grupama, praćeno je nizom slabosti, što se pre svega ogleda kroz nedostatak odgovarajućih instrumenata, koji bi bili u funkciji identifikacije potreba i planiranja podrške. Prema procenama Američke asocijacije pedijatara, ukupna učestalost osoba sa smetnjama i poremećajima, na uzrastu od 0 do 21 godine iznosi izme�����u 16% i 18% . U izveštaju kanadske komisije za emocionalne poremećaje i probleme u učenju kod dece (Commision on Emotional and Learning Disorders in Children) iz 1970. godine, navode se podaci istraživanja incidence dece sa posebnim edukativnim potrebama iz više zemalja: u Kanadi ona je iznosila oko 16%, u Velikoj Britaniji 14%, u Francuskoj 12-14%, u Sjedinjenim Državama 10-15%. Uz procenu da tek oko 2.5% ove populacije jeste nedovoljno mentalno razvijeno, ovo sugeriše da oko 12% populacije u redovnoj osnovnoj školi ima razvojno determinisana ograničenja učenja i sazrevanja. U ovom radu će biti opisan instrument „Parents' Evaluation of Developmental Status“ (PEDS). PEDS (roditeljska evaluacija razvojnog statusa detata) je precizna i jedna od najbržih metoda za ranu detekciju dece sa smetnjama i poremećajima. Sa deset kratkih pitanja upućenih roditeljima, PEDS pomaže profesionalcima da identifikuju decu pod rizikom za školske probleme i one sa nedetektovanim razvojnim ili bihejvioralnim teškoćama/oštećenjima. PEDS predstavlja metod detektovanja i adresiranja razvojnih i bihejvioralnih problema kod dece. Uključuje procenu svih razvojnih domena, poseduje formu longitudinalnog praćenja postignuća, nadzora i aktivnosti koje se sprovode. Na osnovu uvida u statistiku Zavoda za javno zdravlje Republike Srbije možemo zaključiti da se na vreme „otkriju“ samo deca koja imaju upadljivu teškoću u funkcionisanju ili ona koja imaju izražene poremećaje. Samo ta deca se upućuju na program rane intervencije i kategorizaciju, čime ulaze u statističke izveštaje. Sistem podrške se u ovom slučaju, bazira na medicinskim procedurama, čiji je cilj rehabilitacija u užem smislu, dok su ostali segmenti, a posebno vaspitno-obrazovna podrška i prilago�����avanja sredine detetu, gotovo apsolutno zapostavljeni., Early detection of children with disabilities, early identification of basic and accompanying development problems, an adequate system of support in inclusive groups, is followed by various problems, primarily reflected in the lack of appropriate instruments that would identify needs and plan support. According to the American Association of Pediatrics estimates, the total percentage of people with disabilities and disorders, at the age of 0 to 21 is between 16% and 18%. A report by the Canadian Commission on Emotional and Learning Disorders in Children dating from 1970, states that, according to survey data, the incidence of children with special educational needs from several countries is the following: about 16% in Canada, 14% in UK, 12-14% in France, 10-15% in USA. With the estimate that only about 2.5% of the population is not sufficiently developed mentally, this suggests that about 12% of the population in regular primary schools has limitations of learning development and maturation. (Krstic 2002) This paper will describe the instrument, "Parents' Evaluation of Developmental Status" (PEDS), (FP Glascoe, Robertshaw NS, 2007). PEDS is a method for detecting and addressing developmental and behavioral problems in children. It is one of the most accurate and fastest methods to do so. With ten short questions addressed to parents, PEDS helps professionals to identify children at risk and those with developmental or behavioral difficulties/impairments. It includes assessment of all development domains, has the form of longitudinal follow-up outcomes, and monitors activities in progress. On the basis of the Statistics Department of Public Health of the Republic of Serbia, it can be concluded that only those children with serious difficulties in functioning, or those with prominent disorders are timely detected (Health and Statistical Yearbook of Serbia 2008). Only these children are enlisted in programs of early intervention and categorization, whereby they are included in statistical reports. In this case the support system, based on medical procedures, is aimed at rehabilitation in the narrow sense, while other segments, especially educational support and adjustment of environment to the child, are almost completely neglected.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011", title = "Novi postupci ranog otkrivanja razvojnih problema i problema ponašanja kod dece, New methods for early detection of Developmental problems and behavioral problems in children", pages = "442-438", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4420" }
Ilić, S.,& Nikolić, S.. (2011). Novi postupci ranog otkrivanja razvojnih problema i problema ponašanja kod dece. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 438-442. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4420
Ilić S, Nikolić S. Novi postupci ranog otkrivanja razvojnih problema i problema ponašanja kod dece. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. 2011;:438-442. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4420 .
Ilić, Snežana, Nikolić, Snežana, "Novi postupci ranog otkrivanja razvojnih problema i problema ponašanja kod dece" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 (2011):438-442, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4420 .