Show simple item record

Correlation between sensory processing and adaptive skills in students with intellectual disability and students with autism spectrum disorder

dc.creatorTodorović, Željka
dc.date.accessioned2022-04-21T10:57:08Z
dc.date.available2022-04-21T10:57:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4414
dc.description.abstractУ првих пар година живот детета почива на функционисању сензомоторног апарата. Сензорно процесирање, које је темељ менталног и социјалног функционисања у раном детињству, остаје основ адаптивног понашања и когнитивног и сазнајног развоја на старијим узрастима. Тешкоће сензорног процесирања појављују се у перцепцији, обради, интеграцији и интерпретацији сензорних информација, а измењена сензитивност на сензорне стимулусе испољава се најчешће у виду хипер или хипореактивности. Наведене тешкоће манифестују се у понашању појединца, што утиче на његово свакодневно функционисање. Досадашња истраживања указују на то да су код особа са поремећејем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА) и особа са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) често присутне тешкоће сензорног процесирања, као и на то да ове тешкоће негативно утичу на могућност овладавања адаптивним вештинама. Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврдe разлике у сензорном и адаптивном функционисању између испитаника са ИО и са ПСА. Поред тога испитана је повезаност сензорног процесирања и адаптивних вештина, тежине клиничке слике ПСА, нивоа интелектуалног функционисања и узраста испитаника. У истраживању је учествовало 60 испитаника мушког и женског пола, узраста од седам до 15 година. Половина испитаника има дијагнозу ПСА, а друга половина дијагнозу ИО. Карактеристике сензорног процесирања испитане су помоћу Сензорног профила (Sensory Profile; Brown & Dunn, 2002). Адаптивно понашање процењено је помоћу Винеландове скале адаптивног понашања (Vineland Adaptive Behavior Scales – Second Edition – Vineland-II; Sparrow et al., 2005). Тежина ПСА, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације. Тежина ИО изражена је кроз ниво функционисања у домену концептуалних, социјалних и практичних вештина према DSM-5 класификацији (APA, 2013). Резултати овог истраживања показују да испитаници са ИО генерално имају боље развијене адаптивне вештине у односу на ученике са ПСА. Нису утврђене разлике у домену сензорног процесирања између ученика са ИО и ученика са ПСА. Тешкоће сензорног процесирања су најмање изражене код ученика са најблажим симптомима ПСА и најблажим тешкоћама интелектуалног функционисања. Не постоје разлике у сензорном процесирању у односу на ниво адаптивног функционисања.sr
dc.description.abstractIn the first few years the child's life is based on the functioning of the sensorymotor apparatus. Sensory processing, which forms the basis of mental and social functioning in early childhood, remains the basis of adaptive behavior and cognitive development at older ages. Sensory processing difficulties interfere with the cognitive and social development of the child, and the consequences of these deficits are reflected in the limited possibilities of day-to-day functioning and the reduced quality of life. Previous research suggests that there are often sensory processing difficulties in persons autism spectrum disorder (hereinafter ASD) and people with intellectual disability (hereinafter ID) and that these difficulties adversely affect the ability to master adaptive skills. Research presented in this paper was carried out in order to determine the differences in sensory and adaptive functioning between the participants with ASD and ID. In addition, the relationship between sensory processing and adaptive skills, severity of ASD clinical picture, level of intellectual functioning and age of the participants was examined. The study involved 60 male and female participants, aged seven to 15 years. Half of the participants have an ASD diagnosis and the other half are diagnosed with ID. The sensory processing characteristics were estimated using the Sensory Profile (Brown and Dunn, 2002). Adaptive behavior was estimated using the Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS-II, Sparrow et al., 2005). Severity of ASD, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria. Severity of ID is expressed through the level of functioning in the domain of conceptual, social and practical skills according to the DSM-5 classification (APA, 2013). Results of this study show that participants with ID generally have better developed adaptive skills in relation to those with ASD. Differences in sensory processing between participants with ID and those with ASD were not identified. No differences were found in the domains of sensory processing between participants with ID and ASD. Sensory processing difficulties are least pronounced in participants with the mildest symptoms of ASD and the mildest intellectual functioning difficulties. There are no differences in sensory processing relative to the level of adaptive functioning.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectадаптивне вештинеsr
dc.subjectинтелектуална ометеностsr
dc.subjectпоремећај из спектра аутизмаsr
dc.subjectсензорно процесирањеsr
dc.subjectadaptive skillssr
dc.subjectautism spectrum disordersr
dc.subjectintellelctual disabilitysr
dc.subjectsensory processingsr
dc.titleOdnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizmasr
dc.titleCorrelation between sensory processing and adaptive skills in students with intellectual disability and students with autism spectrum disordersr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage67
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4414
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record