Promena pristupa nastavi kao preduslov za participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima
Change in teaching approach as a prerequisite for participation of students with disabiliites in mainstream classes
Аутори
Banković, SlobodanBrojčin, Branislav
Stanimirov, Ksenija
Остала ауторства
Vuković, MileJablan, Branka
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Promena zakonske regulative u oblasti obrazovanja u Srbiji omogućila je
veću prohodnost učenicima sa ometenošću u redovni školski sistem. Iako se
u literaturi navode različite prednosti koje deca sa ometenošću mogu imati
od obrazovanja u redovnim školama, koliko će te prednosti biti iskorišćene,
zavisi i od onoga što se dešava u samoj učionici.
Cilj ovog rada je da se ukaže na potrebu za menjanjem tradicionalnih pristupa
nastavi kako bi se stvorili uslovi za veću socijalnu i akademsku participaciju
učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima.
U literaturi je ukazano na postojanje dve donekle suprotstavljene orijentacije
kada su u pitanju pristupi nastavi – orijentacija u čijem je centru nastavnička
aktivnost, pri čemu je takva nastava uglavnom transmisivnog karaktera i orijentacija
u čijem je centru aktivnost učenika, koja podrazumeva korišćenje
različitih metoda i oblika rada kojima se obezbeđuje aktivna uloga učenika u
nastavi. Ovaj poslednji vid nastave pruža mogućnost...i za realizaciju različitih
strategija kojima se može podstaći akademska i socijalna participacija
učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. Neke od tih strategija su:
sociometrijsko grupisanje, kooperativno učenje, tutorstvo vršnjaka, podsticanje
aktivne participacije.
Iako aktivni pristupi nastavi i navedene strategije ne predstavljaju novinu
u obrazovanju, promovisanje njihove primene je važno u kontekstu realativno
nove obrazovne politike u Srbiji. Međutim, jednu od barijera uspešnoj
primeni navedenih strategija može predstavljati nedovoljna obučenost nastavnika,
ali i njihova nespremnost da rade na drugačiji način. Stoga je važno
profesionalno usavršavanje nastavnika, kao i obezbeđivanje stručne podrške
pri realizaciji novih nastavnih strategija.
Change of legislation in the fi eld of education in Serbia enabled greater ability for
students with disabilities to be included in regular school system. Although the literature
states various benefi ts that children with disabilities may have from education in mainstream
schools, how these advantages are going to be used depends on what happens in
the classroom.
Th e goal of this paper is to indicate the need for changing traditional approach to
teaching in order to create the conditions for greater social and academic participation of
students with disabilities in regular classes.
Th e literature points out the existence of two partly opposite orientations in terms
of teaching approaches. Th e fi rst one is orientation which in center has teacher’s activity
and this type of teaching is mainly transmissive in nature. Th e second one is orientation in
which student’s activity is in the center and it includes use of diff erent methods and forms
of work which ensure child’s ...active role in the classroom. Last method of teaching provides
the opportunities for realization of diff erent strategies that can be used to stimulate academic
and social participation of students with disabilities in regular classrooms. Some of
these strategies are: sociometric grouping, cooperative learning, peer tutoring and encouraging
active participation.
Although active approaches to teaching and these strategies are not new in education,
promotion of their use is important in the context of relatively new educational policy
in Serbia. However, one of the barriers to successful implementation of above mentioned
strategies may be insuffi cient teacher’s training of and also their unwillingness to work in a
diff erent way. Th erefore, professional training of teachers is important, as well as providing
professional support in the implementation of new teaching strategies.
Кључне речи:
aktivna nastava / redovna odeljenja / učenici sa ometenošću / active learning / mainstream classes / students with disabilitiesИзвор:
Zbornik radova - sa godišnje prezentacije rezultata naučno-istraživačkog projekta „Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“,Beograd,2013, 2013, 7-13Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Banković, Slobodan AU - Brojčin, Branislav AU - Stanimirov, Ksenija PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4352 AB - Promena zakonske regulative u oblasti obrazovanja u Srbiji omogućila je veću prohodnost učenicima sa ometenošću u redovni školski sistem. Iako se u literaturi navode različite prednosti koje deca sa ometenošću mogu imati od obrazovanja u redovnim školama, koliko će te prednosti biti iskorišćene, zavisi i od onoga što se dešava u samoj učionici. Cilj ovog rada je da se ukaže na potrebu za menjanjem tradicionalnih pristupa nastavi kako bi se stvorili uslovi za veću socijalnu i akademsku participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. U literaturi je ukazano na postojanje dve donekle suprotstavljene orijentacije kada su u pitanju pristupi nastavi – orijentacija u čijem je centru nastavnička aktivnost, pri čemu je takva nastava uglavnom transmisivnog karaktera i orijentacija u čijem je centru aktivnost učenika, koja podrazumeva korišćenje različitih metoda i oblika rada kojima se obezbeđuje aktivna uloga učenika u nastavi. Ovaj poslednji vid nastave pruža mogućnosti za realizaciju različitih strategija kojima se može podstaći akademska i socijalna participacija učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. Neke od tih strategija su: sociometrijsko grupisanje, kooperativno učenje, tutorstvo vršnjaka, podsticanje aktivne participacije. Iako aktivni pristupi nastavi i navedene strategije ne predstavljaju novinu u obrazovanju, promovisanje njihove primene je važno u kontekstu realativno nove obrazovne politike u Srbiji. Međutim, jednu od barijera uspešnoj primeni navedenih strategija može predstavljati nedovoljna obučenost nastavnika, ali i njihova nespremnost da rade na drugačiji način. Stoga je važno profesionalno usavršavanje nastavnika, kao i obezbeđivanje stručne podrške pri realizaciji novih nastavnih strategija. AB - Change of legislation in the fi eld of education in Serbia enabled greater ability for students with disabilities to be included in regular school system. Although the literature states various benefi ts that children with disabilities may have from education in mainstream schools, how these advantages are going to be used depends on what happens in the classroom. Th e goal of this paper is to indicate the need for changing traditional approach to teaching in order to create the conditions for greater social and academic participation of students with disabilities in regular classes. Th e literature points out the existence of two partly opposite orientations in terms of teaching approaches. Th e fi rst one is orientation which in center has teacher’s activity and this type of teaching is mainly transmissive in nature. Th e second one is orientation in which student’s activity is in the center and it includes use of diff erent methods and forms of work which ensure child’s active role in the classroom. Last method of teaching provides the opportunities for realization of diff erent strategies that can be used to stimulate academic and social participation of students with disabilities in regular classrooms. Some of these strategies are: sociometric grouping, cooperative learning, peer tutoring and encouraging active participation. Although active approaches to teaching and these strategies are not new in education, promotion of their use is important in the context of relatively new educational policy in Serbia. However, one of the barriers to successful implementation of above mentioned strategies may be insuffi cient teacher’s training of and also their unwillingness to work in a diff erent way. Th erefore, professional training of teachers is important, as well as providing professional support in the implementation of new teaching strategies. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - sa godišnje prezentacije rezultata naučno-istraživačkog projekta „Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“,Beograd,2013 T1 - Promena pristupa nastavi kao preduslov za participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima T1 - Change in teaching approach as a prerequisite for participation of students with disabiliites in mainstream classes EP - 13 SP - 7 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4352 ER -
@conference{ author = "Banković, Slobodan and Brojčin, Branislav and Stanimirov, Ksenija", year = "2013", abstract = "Promena zakonske regulative u oblasti obrazovanja u Srbiji omogućila je veću prohodnost učenicima sa ometenošću u redovni školski sistem. Iako se u literaturi navode različite prednosti koje deca sa ometenošću mogu imati od obrazovanja u redovnim školama, koliko će te prednosti biti iskorišćene, zavisi i od onoga što se dešava u samoj učionici. Cilj ovog rada je da se ukaže na potrebu za menjanjem tradicionalnih pristupa nastavi kako bi se stvorili uslovi za veću socijalnu i akademsku participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. U literaturi je ukazano na postojanje dve donekle suprotstavljene orijentacije kada su u pitanju pristupi nastavi – orijentacija u čijem je centru nastavnička aktivnost, pri čemu je takva nastava uglavnom transmisivnog karaktera i orijentacija u čijem je centru aktivnost učenika, koja podrazumeva korišćenje različitih metoda i oblika rada kojima se obezbeđuje aktivna uloga učenika u nastavi. Ovaj poslednji vid nastave pruža mogućnosti za realizaciju različitih strategija kojima se može podstaći akademska i socijalna participacija učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. Neke od tih strategija su: sociometrijsko grupisanje, kooperativno učenje, tutorstvo vršnjaka, podsticanje aktivne participacije. Iako aktivni pristupi nastavi i navedene strategije ne predstavljaju novinu u obrazovanju, promovisanje njihove primene je važno u kontekstu realativno nove obrazovne politike u Srbiji. Međutim, jednu od barijera uspešnoj primeni navedenih strategija može predstavljati nedovoljna obučenost nastavnika, ali i njihova nespremnost da rade na drugačiji način. Stoga je važno profesionalno usavršavanje nastavnika, kao i obezbeđivanje stručne podrške pri realizaciji novih nastavnih strategija., Change of legislation in the fi eld of education in Serbia enabled greater ability for students with disabilities to be included in regular school system. Although the literature states various benefi ts that children with disabilities may have from education in mainstream schools, how these advantages are going to be used depends on what happens in the classroom. Th e goal of this paper is to indicate the need for changing traditional approach to teaching in order to create the conditions for greater social and academic participation of students with disabilities in regular classes. Th e literature points out the existence of two partly opposite orientations in terms of teaching approaches. Th e fi rst one is orientation which in center has teacher’s activity and this type of teaching is mainly transmissive in nature. Th e second one is orientation in which student’s activity is in the center and it includes use of diff erent methods and forms of work which ensure child’s active role in the classroom. Last method of teaching provides the opportunities for realization of diff erent strategies that can be used to stimulate academic and social participation of students with disabilities in regular classrooms. Some of these strategies are: sociometric grouping, cooperative learning, peer tutoring and encouraging active participation. Although active approaches to teaching and these strategies are not new in education, promotion of their use is important in the context of relatively new educational policy in Serbia. However, one of the barriers to successful implementation of above mentioned strategies may be insuffi cient teacher’s training of and also their unwillingness to work in a diff erent way. Th erefore, professional training of teachers is important, as well as providing professional support in the implementation of new teaching strategies.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - sa godišnje prezentacije rezultata naučno-istraživačkog projekta „Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“,Beograd,2013", title = "Promena pristupa nastavi kao preduslov za participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima, Change in teaching approach as a prerequisite for participation of students with disabiliites in mainstream classes", pages = "13-7", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4352" }
Banković, S., Brojčin, B.,& Stanimirov, K.. (2013). Promena pristupa nastavi kao preduslov za participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. in Zbornik radova - sa godišnje prezentacije rezultata naučno-istraživačkog projekta „Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“,Beograd,2013 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 7-13. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4352
Banković S, Brojčin B, Stanimirov K. Promena pristupa nastavi kao preduslov za participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima. in Zbornik radova - sa godišnje prezentacije rezultata naučno-istraživačkog projekta „Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“,Beograd,2013. 2013;:7-13. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4352 .
Banković, Slobodan, Brojčin, Branislav, Stanimirov, Ksenija, "Promena pristupa nastavi kao preduslov za participaciju učenika sa ometenošću u redovnim odeljenjima" in Zbornik radova - sa godišnje prezentacije rezultata naučno-istraživačkog projekta „Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“,Beograd,2013 (2013):7-13, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4352 .