Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

Body scheme in pre-school deaf children

dc.creatorStevanović, Milica
dc.date.accessioned2022-04-13T08:25:02Z
dc.date.available2022-04-13T08:25:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4342
dc.description.abstractОснова нашег постојања је тело. То је облик у ком постојимо у свету. Наша перцепција света заснована је првенствено на искуству сопственог тела. Доживљавање сопственог тела почиње покретом. Дете покретом упознаје себе, своје тело и друге у односу на себе. Развој свести о сопственом телу (и његовим деловима), односно развој доживљаја телесне целовитости, неоспориво је повезан са развојем свести и развојем личности у целини. То значи да је за правилан развој личности детата битан правилан развој свести о сопственом телу и његовим деловима. Оштећење слуха је сензорно оштећење. Делимична измењеност аудитивних информација, или пак њихов потпуни изостанак остављају значајне последице на све сазнајне процесе. Због наведеног, сасвим је оправдано говорити о негативном утицају оштећења слуха на доживљај телесне целовитости и познавање делова властитог тела. Циљ истраживања био је да се утврди и разјасни на ком нивоу је усвојеност телесне целовитости и познавање шеме тела код глуве деце предшколског узраста, а затим и да се утврди, упореди и разјасни ниво усвојености телесне целовитости и познавање шеме тела код глуве деце предшколског узраста и код деце типичног развоја. Истраживањем je обухваћено N=32 испитаника узраста 3 до 7 година, оба пола (18 дечака и 14 девојчица), просечних интелектуалних способности. Узорак je подељен у две групе – експерименталну и контролну. Експерименталну групу (Е) чинило је 16 испитаника чије је оштећење слуха преко 90 dB, који немају додатних оштећења. Контролна група (K) обухватила је 16 испитаника типичног развоја. Истраживањем су обухваћена глува деца која су укључена у ре/хабилитациони третман на Одељењу за рехабилитацију слушања и говора, Института за ОРЛ и МФХ Клиничког центра Србије. Истраживање са децом из Контролне групе обављено је у редовном боравку у вртићу „Кућица“ на Врачару, у Београду. За потребе овог истраживања креиран је посебан инструмент за прикупљање података. Он се састоји из два дела. Први део чини упитник који садржи питања која се односе на личну и породичну анамнезу и податке о трудноћи мајке. Други део инструмента коришћен је за процену способности деце из обе испитиване групе. Овај део састоји се из три сегмента. Први сегмент односи се на способност манипулације сопственим телом. Други сегмент се односи на процену познавања делова тела на другима. Трећи сегмент испитује познавање делова тела на себи. За потребе испитивања трећег сегмента користили смо Скалу за процену познавања делова тела на себи, аутора Стевановић, Бојанин и Дајин (Ћордић, Бојанин, 2011). Прикупљени подаци обрађивани су помоћу статистичког пакета SPSS (v. 25 for Windows). Поред квантитативне анализе, прикупљени материјал анализирали смо и квалитативно. Резултате истраживања приказали смо табеларно, а најзначајније резултате смо и посебно дискутовали. Резултати истраживања говоре да између глуве деце и деце типичне популације постоје разлике у доживљају телесне целовитости, и то у корист деце типичне популације. Глува деца разликовала су се у манипулацији сопственим телом од деце типичног развоја. Деца типичног развоја била су успешнија у састављању модела од датог материјала, као и у познавању делова тела на себи, у односу на глуву децу. Резултати истраживања нису показали утицај узраста испитаника и трајања ре/хабилитационог третмана на усвојеност доживљаја телесне целовитости и познавање шеме тела од стране испитаника. На основу резултата истраживања може се закључити да је доживљај телесне целовитости субјективни доживљај, без ког индивидуа није у могућности да диференцира себе у односу на своје окружење и у односу на друге људе из окружења. Личност без развијеног доживљаја сопствене телесности и шеме тела нема могућност да се адекватно психо-физички развије и постане сврисходан члан друштва. Оштећење слуха може оставити последице на целокупан развој једне индивидуе, па самим тим и на развој доживљаја телесне целовитости. Ове последице значајно су веће уколико оштећење слуха није правовремено дијагностиковано и адекватно амплификовано. У околностима аудитивне депривације особа неће бити у могућности да развије доживљај телесне целовитости или стекне знања о деловима сопственог тела, а недостатак тих сазнања имаће за последицу неадекватан развој личности детета.sr
dc.description.abstractThe basis of our existence is the body. This is the form in which we exist in the world. Our perception of the world is based primarily on the experience of our own body. Experiencing your own body begins with movement. With the movement child gets to know himself, his body and others in relation to himself. The development of awareness of own body (and its parts), the development of the experience of bodily integrity, is indisputably linked to the development of consciousness and the development of personality. That means that proper development of awareness of his own body and its parts is essential for the proper development of the child's personality. Hearing impairment is sensory impairment. Partial alteration or complete absence of the auditory information can leave significant consequences for all cognitive processes. Because of the above, it is quite reasonable to speak about the negative impact of the hearing impairment on the experience of bodily integrity and knowledge of parts of that body. The aim of the study was to determine and clarify the level of adoption of body integrity and knowledge of the body scheme in pre-school children, and then to determine, compare and clarify the level of adoption of body integrity and knowledge of the body of deaf children in pre- school age and in children of typical development. This study included N=32 subjects aged 3 to 7, both genders (18 boys and 14 girls) with average intellectual ability. The sample was divided into two groups – experimental and control. The experimental group (E) included 16 subjects with hearing loss above 90dB, without additional impairment. Control group (K) included 16 subjects of typical development. This study included deaf children enrolled in re/habilitation treatment at the Department for Hear and Speech Rehabilitation, of the Institute for ORL and MFH of Clinical Center of Serbia. The study with children from the control group was done in kindergarten “Kućica“ in Vračar, Belgrade. For the purpose of this research we created a special instrument to collect data. It consist of two parts. The first part consists of a questionnaire containing questions relating to personal and family history and maternal pregnancy data. The second part of the instrument was used to evaluate the ability of children from both study groups. This part consists of three segments. The first segment was used to evaluate the ability to manipulate your own body. The second segment was used to evaluate the knowledge of body parts on others. The third segment examines the knowledge of body parts on itself. For the purpose of examining the third segment, we used the Self-Assessment Scale of the Body Parts by authors Stevanović, Bojanin, and Dajin (Ćordić, Bojanin, 2011). Collected data were processed using the SPSS statistical program (v. 25 for Windows). After quantitative analysis, we analyzed the collected matereal qualitatively. The results of the research werepresented in tabular form, and the most significant results were discussed separately. The results of the study show that there are differences in the experience of physical integrity between deaf children and children of the typical population, in favor of children of the typical population. Deaf children differed in their own body manipulation from children of typical development. Typical developmental children were more successful in assembling models, as well as knowing body parts on themselves, compared to deaf children. The results of the study did not show the impact of the age of the subjects and the duration of the re/habilitation treatment on the adoption of the experience of bodily integrity and the knowledge of the body scheme. Based on the results of the research we can conclude that the experience of bodily integrity is a subjective experience, without which the individual is not able to differentiate himself from his surroundings and from other people in the environment. A person without a developed experience of his own physicality and body scheme does not have the opportunity to develop psycho-physically adequately and become a relevant member of society. Hearing impairment can have consequences on the overall development of an individual, and therefore on the development of the experience of bodily integrity. These consequences are significantly greater if the hearing impairment is not timely diagnosed and adequately amplified. In circumstances of auditory deprivation, a person will not be able to develop an experience of bodily integrity or gain knowledge of parts of his or her own body, and a lack of that knowledge will result in inadequate development of the child's personality.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectоштећење слухаsr
dc.subjectдоживљај телесне целовитостиsr
dc.subjectшема телаsr
dc.subjecthearing impairmentsr
dc.subjectexperience of bodily integritysr
dc.subjectbody schemesr
dc.titlePoznavanje šeme tela kod gluve dece predškolskog uzrastasr
dc.titleBody scheme in pre-school deaf childrensr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage66
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4342
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu