Fonološka svesnost i verbalno pamćenje kod dece predškolskog uzrasta
Само за регистроване кориснике
2019
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Циљ истраживања је да се утврди фонолошкa свесност и вербално памћење код деце предшколског узраста. Истраживањем је обухваћено 60-оро деце, оба пола (50,00% дечака и 50,00% девојчица), узраста од шест година. За процену фонолошких способности примењен је ФОНТ тест, који обухвата осам типова задатака. Резултати показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. Као једноставније задатке, на основу резултата истраживања, можемо издвојити спајање слогова, идентификовање почетног фонема и слоговну сегментацију, док су се задаци елиминације почетног фонема и фонемска супституција (почетни фонем) показали као сложенији тип задатака. Утврђене су полне разлике, у корист девојчица, на задацима идентификова почетног фонема,
препознавања риме, фонемске сегментације, идентификовања завршног фонема, елиминације (почетног) фонема, фонемске супституције (почетног) фонема. Дечаци су показали боље резултате на задацима спајања слогова и слоговне сегментације.
За процену непосред...ног вербалног памћења примењен је Тест за испитивање вербалног памћења – непосредног и одложеног, који се састоји од 65 вербалних подстицаја, распоређених у осам група, према тежини задатка. Резултати показују да су шестогодишња деца обухваћена овим истраживањем остварила високо постигнуће у задацима непосредног вербалног памћења у прве четири групе задатака (99.3% тачних одговора) и нешто ниже резултате на задацима из пете групе (82% тачних одговора).
Најмањи успех деца су остварила на задацима из шесте (9.3%) и седме (2.5%) групе задатака.
The aim of the research is to determine phonological awareness and verbal memory in pre-school children. The research included 60 children, both gender (50.00% boys and 50.00% girls), aged six years. The Phonological awareness test (FONT) (Subotic,2011), covering eight types of tasks, was used to assess phonological awareness. The results show that there are simpler and more complex types of tasks for children. As simpler tasks, based on the research results, we can distinguish syllables blending, initial phoneme detection and syllables segmenting, while initial phoneme deletion tasks and initial phoneme substituting have proven to be a more complex task type. Gender differences were identified, for the benefit of girls, on the tasks of initial phoneme detection, rhyme recognition task, phoneme segmenting, final phoneme detection, initial phoneme deletion, initial phoneme substituting. The boys performed better on syllables blending and syllables segmenting tasks. The Verbal Memory Tes...t - Immediate and Delayed, was used to assess immediate verbal memory, consisting of 65 verbal stimuli, divided into eight groups, according to the difficulty of the task. The results show that six-year-old children included in this research achieved high achievement in immediate verbal memory tasks in the first four task groups (99.3% correct answers) and slightly lower scores on fifth group tasks (82% correct answers). The smallest success children achieved on tasks from the sixth (9.3%) and seventh (2.5%) task groups.
Кључне речи:
фонолошка свесност / вербално памћење / предшколски узраст / phonological awareness / verbal memory / preschool ageИзвор:
2019, 3-45Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Pešterac, Branka PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4307 AB - Циљ истраживања је да се утврди фонолошкa свесност и вербално памћење код деце предшколског узраста. Истраживањем је обухваћено 60-оро деце, оба пола (50,00% дечака и 50,00% девојчица), узраста од шест година. За процену фонолошких способности примењен је ФОНТ тест, који обухвата осам типова задатака. Резултати показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. Као једноставније задатке, на основу резултата истраживања, можемо издвојити спајање слогова, идентификовање почетног фонема и слоговну сегментацију, док су се задаци елиминације почетног фонема и фонемска супституција (почетни фонем) показали као сложенији тип задатака. Утврђене су полне разлике, у корист девојчица, на задацима идентификова почетног фонема, препознавања риме, фонемске сегментације, идентификовања завршног фонема, елиминације (почетног) фонема, фонемске супституције (почетног) фонема. Дечаци су показали боље резултате на задацима спајања слогова и слоговне сегментације. За процену непосредног вербалног памћења примењен је Тест за испитивање вербалног памћења – непосредног и одложеног, који се састоји од 65 вербалних подстицаја, распоређених у осам група, према тежини задатка. Резултати показују да су шестогодишња деца обухваћена овим истраживањем остварила високо постигнуће у задацима непосредног вербалног памћења у прве четири групе задатака (99.3% тачних одговора) и нешто ниже резултате на задацима из пете групе (82% тачних одговора). Најмањи успех деца су остварила на задацима из шесте (9.3%) и седме (2.5%) групе задатака. AB - The aim of the research is to determine phonological awareness and verbal memory in pre-school children. The research included 60 children, both gender (50.00% boys and 50.00% girls), aged six years. The Phonological awareness test (FONT) (Subotic,2011), covering eight types of tasks, was used to assess phonological awareness. The results show that there are simpler and more complex types of tasks for children. As simpler tasks, based on the research results, we can distinguish syllables blending, initial phoneme detection and syllables segmenting, while initial phoneme deletion tasks and initial phoneme substituting have proven to be a more complex task type. Gender differences were identified, for the benefit of girls, on the tasks of initial phoneme detection, rhyme recognition task, phoneme segmenting, final phoneme detection, initial phoneme deletion, initial phoneme substituting. The boys performed better on syllables blending and syllables segmenting tasks. The Verbal Memory Test - Immediate and Delayed, was used to assess immediate verbal memory, consisting of 65 verbal stimuli, divided into eight groups, according to the difficulty of the task. The results show that six-year-old children included in this research achieved high achievement in immediate verbal memory tasks in the first four task groups (99.3% correct answers) and slightly lower scores on fifth group tasks (82% correct answers). The smallest success children achieved on tasks from the sixth (9.3%) and seventh (2.5%) task groups. T1 - Fonološka svesnost i verbalno pamćenje kod dece predškolskog uzrasta EP - 45 SP - 3 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4307 ER -
@mastersthesis{ author = "Pešterac, Branka", year = "2019", abstract = "Циљ истраживања је да се утврди фонолошкa свесност и вербално памћење код деце предшколског узраста. Истраживањем је обухваћено 60-оро деце, оба пола (50,00% дечака и 50,00% девојчица), узраста од шест година. За процену фонолошких способности примењен је ФОНТ тест, који обухвата осам типова задатака. Резултати показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. Као једноставније задатке, на основу резултата истраживања, можемо издвојити спајање слогова, идентификовање почетног фонема и слоговну сегментацију, док су се задаци елиминације почетног фонема и фонемска супституција (почетни фонем) показали као сложенији тип задатака. Утврђене су полне разлике, у корист девојчица, на задацима идентификова почетног фонема, препознавања риме, фонемске сегментације, идентификовања завршног фонема, елиминације (почетног) фонема, фонемске супституције (почетног) фонема. Дечаци су показали боље резултате на задацима спајања слогова и слоговне сегментације. За процену непосредног вербалног памћења примењен је Тест за испитивање вербалног памћења – непосредног и одложеног, који се састоји од 65 вербалних подстицаја, распоређених у осам група, према тежини задатка. Резултати показују да су шестогодишња деца обухваћена овим истраживањем остварила високо постигнуће у задацима непосредног вербалног памћења у прве четири групе задатака (99.3% тачних одговора) и нешто ниже резултате на задацима из пете групе (82% тачних одговора). Најмањи успех деца су остварила на задацима из шесте (9.3%) и седме (2.5%) групе задатака., The aim of the research is to determine phonological awareness and verbal memory in pre-school children. The research included 60 children, both gender (50.00% boys and 50.00% girls), aged six years. The Phonological awareness test (FONT) (Subotic,2011), covering eight types of tasks, was used to assess phonological awareness. The results show that there are simpler and more complex types of tasks for children. As simpler tasks, based on the research results, we can distinguish syllables blending, initial phoneme detection and syllables segmenting, while initial phoneme deletion tasks and initial phoneme substituting have proven to be a more complex task type. Gender differences were identified, for the benefit of girls, on the tasks of initial phoneme detection, rhyme recognition task, phoneme segmenting, final phoneme detection, initial phoneme deletion, initial phoneme substituting. The boys performed better on syllables blending and syllables segmenting tasks. The Verbal Memory Test - Immediate and Delayed, was used to assess immediate verbal memory, consisting of 65 verbal stimuli, divided into eight groups, according to the difficulty of the task. The results show that six-year-old children included in this research achieved high achievement in immediate verbal memory tasks in the first four task groups (99.3% correct answers) and slightly lower scores on fifth group tasks (82% correct answers). The smallest success children achieved on tasks from the sixth (9.3%) and seventh (2.5%) task groups.", title = "Fonološka svesnost i verbalno pamćenje kod dece predškolskog uzrasta", pages = "45-3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4307" }
Pešterac, B.. (2019). Fonološka svesnost i verbalno pamćenje kod dece predškolskog uzrasta. , 3-45. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4307
Pešterac B. Fonološka svesnost i verbalno pamćenje kod dece predškolskog uzrasta. 2019;:3-45. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4307 .
Pešterac, Branka, "Fonološka svesnost i verbalno pamćenje kod dece predškolskog uzrasta" (2019):3-45, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4307 .