Приказ основних података о документу

dc.creatorJanićijević, Dušanka
dc.date.accessioned2022-03-28T08:20:41Z
dc.date.available2022-03-28T08:20:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4274
dc.description.abstractРано детињство и читав предшколски период одавно су препознати као окоснице развоја бројних перцептивних, моторних и сазнајних феномена. Једно од значајнијих обележја овог раздобља јесте и развој језичке продукције због чега се бројне студије из ове области фокусирају управо на предшколски период. Обзиром да је предшколски период незахвалан за формална тестирања језичких компетенција деце једно од питања овог истраживања јесте и да ли је могуће изнаћи му алтернативу у дескриптивнијем и деци приступачнијем методу какав је анализа наративног дискурса. У овом раду описане су лексичко-семантичке, морфо-синтаксичке и наративне карактеристике језичке продукције четворогодишњака, петогодишњака и шестогодишњака на основу података прикупљених анализом наративног дискурса и формалних тестовима. Поређењем резултата добијених проценом спонтане продукције са резултатима добијеним на формалним тестовима проверена је поузданост анализе спонтане продукције као алтернативе формалном тестирању лингвистичких компетенција деце предшколског узраста. Испитивани предшколски узраст показао се значајним за развој свих кључних аспеката језичке продукције: лексике, синтаксе и прагматике. Четворогодишњаци су показали квалитативно другачије обрасце постигнућа у поређењу са старијом децом из узорка. Параметри спонтане продукције показали су јаку корелацију са резултатима формалних тестова. Ипак, у процени спонтаног наратива било је тешко издвојити параметре који мере само одређени домен језичке продукције. Због тога се анализа спонтаног наратива пре него алтернатива формалном тестирању може видети као допуна истог. Анализа спонтаног наратива може претходити формалном тестирању и послужити као тријажа језичких компетенција деце предшколског узраста.sr
dc.description.abstractEarly childhood and the entire preschool period are seen by many as the time of significant achievements in the area of perceptual, motor and cognitive development. Development of language production is also one important aspect of the preschool period and that is why many studies in this area of research focus on preschool children. Given that the pre- school period is ungrateful for formal testing of children's language competencies, one of the questions of this research is whether it is possible to find an alternative to the formal tests in a more descriptive and more accessible method such as narrative discourse analysis. This research describes the lexical-semantic, morpho-syntactic and narrative features of the language production of four-year-olds, five-year-olds and six-year-olds based on the data collected through narrative discourse analysis and formal tests. Comparison of the results obtained on the spontaneous production analysis with the results obtained on formal tests was used to test the reliability of the narrative discourse analysis as an alternative to the formal testing of the linguistic competences of preschool children. The pre-school age showed to be significant for the development of all key aspects of language production: vocabulary, syntax and pragmatics. Four- year-olds showed qualitatively different patterns of achievement compared to older children in the sample. Spontaneous production parameters showed a strong correlation with the results of formal tests. Nevertheless, in evaluating the spontaneous narrative, it was difficult to extract parameters that measure only a specific domain of language production. Therefore the narrative discourse analysis can be seen as an addition to formal testing rather than it’s alternative. The narrative discourse analysis can therefore precede formal testing and serve as a screening of language competences of preschool children.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleNeke karakterisike jezičke produkcije dece predškolskog uzrastasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage87
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4274
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу