Modeli pružanja podrške deci sasmetnjama u razvoju
Апстракт
Promene u obrazovanju učenika sa smetnjama u razvoju i zaokret u pravcu inklu-
zivnog obrazovanja nametnule su i promene koje se tiču modela pružanja podrš-
ke ovim učenicima. Ove promene se odražavaju i kroz pomeranje dominantne
paradigme od medicinskog, ka socijalnom modelu ometenosti. Najšire, može se
govoriti o direktnom i indirektnom pružanju podrške. Specijalna edukacija
više nije sinonim za izdvajnje deteta iz redovnog razreda, već se posmatra kao
program koji se može sprovoditi u različitim obrazovnim okruženjima. Iz vi-
zure kontinuuma obazovnih smeštaja, najčešće se govori o podršci koja se pru-
ža unutar redovnog odeljenja (konsultativni i kolaborativni modeli), potom
o modelima pružanja podrške u resursnim sobama, specijalnim odeljenjima,
specijalnim školama, kućama, bolnicama, institucijama i drugim okruženjima.
Promene modela pružanja podrške učenicima sa smetnjama u razvoju dovele su
i do promena u poziciji specijalnih edukatora, pored tradicionalnih uloga
u... specijalnim školama i specijalnim odeljenjima, oni se angažuju i u redov-
nim školama, bilo kao deo stalno zaposlenog osoblja, bilo kao patronažni
specijalni edukatori koji pružaju podršku učenicima sa smetnjama u razvoju
u nekoliko škola na određenoj teritoriji. U ovom kontekstu treba posmatrati
i tendenciju transformacije specijalnih škola u resursne centre koji preu-
zimaju nove uloge i aktivnosti. Pored pomenutih, javljaju se i težnje ka razvoju
inovativnh modela podrške poput transenviromentalnog programiranja koje
ima za cilj da kroz koordinirane napore redovnog nastavnika i specijalnog
edukatora obezbedi reintegraciju učenika i postepeni prelazak iz ekskluzi-
vnog u inkluzivno obrazovanje.
Кључне речи:
modeli podrške / deca sa smetnjama u razvoju / specijalna edukacija / inkluzijaИзвор:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016, 2016, 23-23Издавач:
- Drustvo defektologa Srbije
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Branislav, Brojčin PY - 2016 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4223 AB - Promene u obrazovanju učenika sa smetnjama u razvoju i zaokret u pravcu inklu- zivnog obrazovanja nametnule su i promene koje se tiču modela pružanja podrš- ke ovim učenicima. Ove promene se odražavaju i kroz pomeranje dominantne paradigme od medicinskog, ka socijalnom modelu ometenosti. Najšire, može se govoriti o direktnom i indirektnom pružanju podrške. Specijalna edukacija više nije sinonim za izdvajnje deteta iz redovnog razreda, već se posmatra kao program koji se može sprovoditi u različitim obrazovnim okruženjima. Iz vi- zure kontinuuma obazovnih smeštaja, najčešće se govori o podršci koja se pru- ža unutar redovnog odeljenja (konsultativni i kolaborativni modeli), potom o modelima pružanja podrške u resursnim sobama, specijalnim odeljenjima, specijalnim školama, kućama, bolnicama, institucijama i drugim okruženjima. Promene modela pružanja podrške učenicima sa smetnjama u razvoju dovele su i do promena u poziciji specijalnih edukatora, pored tradicionalnih uloga u specijalnim školama i specijalnim odeljenjima, oni se angažuju i u redov- nim školama, bilo kao deo stalno zaposlenog osoblja, bilo kao patronažni specijalni edukatori koji pružaju podršku učenicima sa smetnjama u razvoju u nekoliko škola na određenoj teritoriji. U ovom kontekstu treba posmatrati i tendenciju transformacije specijalnih škola u resursne centre koji preu- zimaju nove uloge i aktivnosti. Pored pomenutih, javljaju se i težnje ka razvoju inovativnh modela podrške poput transenviromentalnog programiranja koje ima za cilj da kroz koordinirane napore redovnog nastavnika i specijalnog edukatora obezbedi reintegraciju učenika i postepeni prelazak iz ekskluzi- vnog u inkluzivno obrazovanje. PB - Drustvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 T1 - Modeli pružanja podrške deci sasmetnjama u razvoju EP - 23 SP - 23 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4223 ER -
@conference{ author = "Branislav, Brojčin", year = "2016", abstract = "Promene u obrazovanju učenika sa smetnjama u razvoju i zaokret u pravcu inklu- zivnog obrazovanja nametnule su i promene koje se tiču modela pružanja podrš- ke ovim učenicima. Ove promene se odražavaju i kroz pomeranje dominantne paradigme od medicinskog, ka socijalnom modelu ometenosti. Najšire, može se govoriti o direktnom i indirektnom pružanju podrške. Specijalna edukacija više nije sinonim za izdvajnje deteta iz redovnog razreda, već se posmatra kao program koji se može sprovoditi u različitim obrazovnim okruženjima. Iz vi- zure kontinuuma obazovnih smeštaja, najčešće se govori o podršci koja se pru- ža unutar redovnog odeljenja (konsultativni i kolaborativni modeli), potom o modelima pružanja podrške u resursnim sobama, specijalnim odeljenjima, specijalnim školama, kućama, bolnicama, institucijama i drugim okruženjima. Promene modela pružanja podrške učenicima sa smetnjama u razvoju dovele su i do promena u poziciji specijalnih edukatora, pored tradicionalnih uloga u specijalnim školama i specijalnim odeljenjima, oni se angažuju i u redov- nim školama, bilo kao deo stalno zaposlenog osoblja, bilo kao patronažni specijalni edukatori koji pružaju podršku učenicima sa smetnjama u razvoju u nekoliko škola na određenoj teritoriji. U ovom kontekstu treba posmatrati i tendenciju transformacije specijalnih škola u resursne centre koji preu- zimaju nove uloge i aktivnosti. Pored pomenutih, javljaju se i težnje ka razvoju inovativnh modela podrške poput transenviromentalnog programiranja koje ima za cilj da kroz koordinirane napore redovnog nastavnika i specijalnog edukatora obezbedi reintegraciju učenika i postepeni prelazak iz ekskluzi- vnog u inkluzivno obrazovanje.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016", title = "Modeli pružanja podrške deci sasmetnjama u razvoju", pages = "23-23", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4223" }
Branislav, B.. (2016). Modeli pružanja podrške deci sasmetnjama u razvoju. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 Drustvo defektologa Srbije., 23-23. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4223
Branislav B. Modeli pružanja podrške deci sasmetnjama u razvoju. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016. 2016;:23-23. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4223 .
Branislav, Brojčin, "Modeli pružanja podrške deci sasmetnjama u razvoju" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 (2016):23-23, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4223 .