Приказ основних података о документу

Level of support needs and externalizing behavior problems in children with intellectual disability

dc.creatorGajić, Ivana
dc.date.accessioned2022-03-07T13:58:25Z
dc.date.available2022-03-07T13:58:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4202
dc.description.abstractДосадашња сазнања указују на то да су особе са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) подложније ризику настанка проблема у понашању. Преваленција екстернализованих проблема у понашању код особа са ИО значајно је већа у поређењу са особама типичне популације (у даљем тексту ТП). Најчешће навођени фактори ризика појаве екстернализованих проблема у понашању код деце са ИО су пол, узраст, степен ИО и неки интерперсонални фактори попут породичних и вршњачких односа. Присуство ових проблема значајно утиче на свакодневно функционисање и квалитет живота особе са ИО и њене породице. Пружањем адекватне подршке проблеми у понашању могу се умањити и може се значајно унапредити квалитет живота особе. Циљ истраживања које је приказано у овом раду је да се утврди однос између екстернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком код деце са ИО. Додатни циљ је испитивање повезаности одређених социодемографских карактеристика испитаника (пол, узраст) и степена испољавања екстернализованих проблема у понашању. У истраживању је учествовало 40 деце са ИО, 20 женског и 20 мушког пола, узраста од 7 до 14 година, која похађају школе за децу са сметњама у развоју на подручју Београда, Шапца и Сремске Митровице. Присутност проблема у понашању процењена је применом Ахенбаховог система за емпиријску процену, верзије за наставнике (Achenbach System of Empirically – Based Аssessment, Teacher’s Form – ASEBA-TRF; Achenbach, 2000), који је намењен детектовању социо- емоционалних и бихевиоралних проблема код деце узраста од шест до 18 година. Потреба за подршком процењена је уз помоћ Скале за процену интензитета подршке (The Supports Intensity Scale for Children, SIS-C; Thompson et al., 2012) која је намењена за детектовање специфичних потреба за подршком код деце са ИО узраста од пет до 16 година. Тежина ИО одређена је проценом концептуалних, социјалних и практичних адаптивних вештина према критеријумима DSM-5 класификације (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, APA, 2013). Резултати овог истраживања указују на то да деца са ИО испољавају низак ниво екстернализованих проблема у понашању. Најзаступљенији облик проблема у понашању је агресивно понашање које захтева и највећи ниво подршке. Надаље, највиши степен потребе за подршком испољава се у домену когнитивних школских активности. Резултати указују на то да су екстернализовани проблеми у понашању учесталији код испитаника мушког пола, док испољавање овог облика проблема у понашању не зависи од узраста и тежине ИО испитаника.sr
dc.description.abstractPrevious findings indicate that people with intellectual disabilities (hereinafter referred to as ID) are at greater risk of developing behavioral problems. The prevalence of externalizing behavioral problems in people with ID is significantly higher compared to typical population (hereinafter TP). The most commonly listed risk factors for the appearance of externalizing behavior in children with ID are gender, age, degree of ID and some interpersonal factors such as family and peer relationships. The presence of these problems significantly affects daily functioning and general quality of life of a person with ID and her family. By providing adequate support behavioral problems can be reduced and quality of a person's life can significantly improve. The aim of the research presented in this paper is to determine the relationship between externalizing behavioral problems and the degree of needed support in children with intellectual disability. An additional objective is to determine the relationship between certain socio-demographic characteristics of the respondents (sex, age) and the degree of manifestation of externalizing behavioral problems. The research involved 40 children with ID, 20 female and 20 male respondents, ages 7 to 14, attending schools for children with disabilities in the area of Belgrade, Šabac and Sremska Mitrovica. The presence of behavioral problems was assessed using the Achenbach System of Empirical Assessment, Teacher's Report Form (ASEBA-TRF; Achenbach, 2000), designed to detect socio- emotional and behavioral problems in children aged from six to 18 years. The needed support was assessed using the Supports Intensity Scale for Children (SIS-C; Thompson et al., 2012), which is designed to detect specific support needs of children with ID aged five to 16 years. The degree of ID is determined by the assessment of conceptual, social and practical adaptive skills according to the DSM- 5 classification (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, APA, 2013). The results of this study indicate that children with ID exhibit a low level of externalizing behavioral problems. The most common form of behavioral problems is aggressive behavior which requires the highest level of support. Furthermore, the highest level of needed support is expressed in the field of cognitive school activities. The results indicate that externalizing behavioral problems are more common in male respondents, while the manifestation of this form of behavior does not depend on the age and severity of the ID of the respondents.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectинтелектуална ометеностsr
dc.subjectекстернализовани проблеми у понашањуsr
dc.subjectпотребе за подршкомsr
dc.subjectintellectual disabilitysr
dc.subjectexternalizing behavioral problemssr
dc.subjectlevel of supportsr
dc.titleNivo potrebe za podrškom i eksternalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošćusr
dc.titleLevel of support needs and externalizing behavior problems in children with intellectual disabilitysr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage46
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4202
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу