Polne razlike u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Savremeni pristupi u socijalnoj pedagogiji, psihologiji, kriminologiji i sociologiji,
sve više poklanjaju pažnju etiološkim razlikama u nekim ponašanjima ili odnosima,
između dečaka i devojčica tj. razlikama po polu.
U mnogim istraživanjima potvrđena je povezanost između pola učenika i
školskog postignuća, a rezultati pokazuju da devojčice ispoljavaju veći stepen
angažovanosti u školi, da su u proseku imale bolje ocene i ostvaruju bolje akademsko
postignuće u odnosu na dečake, a osim razlike u kognitivnim sposobnostima, objašnjenja
se nalaze i u boljoj adaptaciji devojčica na školske aktivnosti, zastupljenim stilovima
učenja, boljom koncentracijom i razvijenijim organizacionim veštinama. Sa druge strane,
neki autori smatraju da polne razlike u školskom uspehu leže u faktorima ličnosti i
motivacije, pre nego u kognitivnim sposobnostima učenika.
U Republici Srbiji je u toku 2019. godine sprovedeno istraživanje sa ciljem
utvrđivanja polnih razlika u uticaju školskog neuspeha n...a sukobe sa zakonom. Uzorak
istraživanja obuhvatio je 665 ispitanika (336 muškog i 329 ženskog pola), uzrasta od 14
do 22 godine, podeljena u dva poduzorka. Prvi poduzorak činilo je 217 mladih u skukobu
sa zakonom, a drugi poduzorak činilo je 448 srednjoškolaca.
U istraživanju su korišćene 24 varijable, a rezultati primene diskriminativne
analize pokazali su da četiri varijable nemaju uticaja ni kod dečaka, ni kod devojčica, tri
varijable su iste, a čak 17 imaju različit uticaj. To je izuzetno važan rezultat, jer pokazuje
da je etiologija sukoba sa zakonom, bar ona koja potiče iz školskog neuspeha, različita
kada je pol ispitanika u pitanju. Dakle, postoje očigledne etiološke razlike u faktorima
prestupništva mladih koje potiču iz školskog neuspeha, pa verovatno i školskog
okruženja uopšte, koje su temeljene na razlikama u polu. Te razlike se moraju poštovati
u kreiranju ukupne prosvetne politike, a naročito u onom delu prosvetne funkcije
zadužene za proces vaspitanja mladih. Dalje, na tim razlikama moraju se kreirati i
sprovoditi preventivne intervencije. Bez njihovog prilagođavanja polnim razlikama u
etiologiji prestupništva, njihova efektivnost biće dovedena u pitanje.
Кључне речи:
polne razlike / školski neuspeh / sukobi sa zakonomИзвор:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022., 2022, 128-128Издавач:
- Drustvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Maljković, Marija AU - Ilić, Zoran PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4151 AB - Savremeni pristupi u socijalnoj pedagogiji, psihologiji, kriminologiji i sociologiji, sve više poklanjaju pažnju etiološkim razlikama u nekim ponašanjima ili odnosima, između dečaka i devojčica tj. razlikama po polu. U mnogim istraživanjima potvrđena je povezanost između pola učenika i školskog postignuća, a rezultati pokazuju da devojčice ispoljavaju veći stepen angažovanosti u školi, da su u proseku imale bolje ocene i ostvaruju bolje akademsko postignuće u odnosu na dečake, a osim razlike u kognitivnim sposobnostima, objašnjenja se nalaze i u boljoj adaptaciji devojčica na školske aktivnosti, zastupljenim stilovima učenja, boljom koncentracijom i razvijenijim organizacionim veštinama. Sa druge strane, neki autori smatraju da polne razlike u školskom uspehu leže u faktorima ličnosti i motivacije, pre nego u kognitivnim sposobnostima učenika. U Republici Srbiji je u toku 2019. godine sprovedeno istraživanje sa ciljem utvrđivanja polnih razlika u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom. Uzorak istraživanja obuhvatio je 665 ispitanika (336 muškog i 329 ženskog pola), uzrasta od 14 do 22 godine, podeljena u dva poduzorka. Prvi poduzorak činilo je 217 mladih u skukobu sa zakonom, a drugi poduzorak činilo je 448 srednjoškolaca. U istraživanju su korišćene 24 varijable, a rezultati primene diskriminativne analize pokazali su da četiri varijable nemaju uticaja ni kod dečaka, ni kod devojčica, tri varijable su iste, a čak 17 imaju različit uticaj. To je izuzetno važan rezultat, jer pokazuje da je etiologija sukoba sa zakonom, bar ona koja potiče iz školskog neuspeha, različita kada je pol ispitanika u pitanju. Dakle, postoje očigledne etiološke razlike u faktorima prestupništva mladih koje potiču iz školskog neuspeha, pa verovatno i školskog okruženja uopšte, koje su temeljene na razlikama u polu. Te razlike se moraju poštovati u kreiranju ukupne prosvetne politike, a naročito u onom delu prosvetne funkcije zadužene za proces vaspitanja mladih. Dalje, na tim razlikama moraju se kreirati i sprovoditi preventivne intervencije. Bez njihovog prilagođavanja polnim razlikama u etiologiji prestupništva, njihova efektivnost biće dovedena u pitanje. PB - Drustvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. T1 - Polne razlike u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom EP - 128 SP - 128 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4151 ER -
@conference{ author = "Maljković, Marija and Ilić, Zoran", year = "2022", abstract = "Savremeni pristupi u socijalnoj pedagogiji, psihologiji, kriminologiji i sociologiji, sve više poklanjaju pažnju etiološkim razlikama u nekim ponašanjima ili odnosima, između dečaka i devojčica tj. razlikama po polu. U mnogim istraživanjima potvrđena je povezanost između pola učenika i školskog postignuća, a rezultati pokazuju da devojčice ispoljavaju veći stepen angažovanosti u školi, da su u proseku imale bolje ocene i ostvaruju bolje akademsko postignuće u odnosu na dečake, a osim razlike u kognitivnim sposobnostima, objašnjenja se nalaze i u boljoj adaptaciji devojčica na školske aktivnosti, zastupljenim stilovima učenja, boljom koncentracijom i razvijenijim organizacionim veštinama. Sa druge strane, neki autori smatraju da polne razlike u školskom uspehu leže u faktorima ličnosti i motivacije, pre nego u kognitivnim sposobnostima učenika. U Republici Srbiji je u toku 2019. godine sprovedeno istraživanje sa ciljem utvrđivanja polnih razlika u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom. Uzorak istraživanja obuhvatio je 665 ispitanika (336 muškog i 329 ženskog pola), uzrasta od 14 do 22 godine, podeljena u dva poduzorka. Prvi poduzorak činilo je 217 mladih u skukobu sa zakonom, a drugi poduzorak činilo je 448 srednjoškolaca. U istraživanju su korišćene 24 varijable, a rezultati primene diskriminativne analize pokazali su da četiri varijable nemaju uticaja ni kod dečaka, ni kod devojčica, tri varijable su iste, a čak 17 imaju različit uticaj. To je izuzetno važan rezultat, jer pokazuje da je etiologija sukoba sa zakonom, bar ona koja potiče iz školskog neuspeha, različita kada je pol ispitanika u pitanju. Dakle, postoje očigledne etiološke razlike u faktorima prestupništva mladih koje potiču iz školskog neuspeha, pa verovatno i školskog okruženja uopšte, koje su temeljene na razlikama u polu. Te razlike se moraju poštovati u kreiranju ukupne prosvetne politike, a naročito u onom delu prosvetne funkcije zadužene za proces vaspitanja mladih. Dalje, na tim razlikama moraju se kreirati i sprovoditi preventivne intervencije. Bez njihovog prilagođavanja polnim razlikama u etiologiji prestupništva, njihova efektivnost biće dovedena u pitanje.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.", title = "Polne razlike u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom", pages = "128-128", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4151" }
Maljković, M.,& Ilić, Z.. (2022). Polne razlike u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. Drustvo defektologa Srbije., 128-128. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4151
Maljković M, Ilić Z. Polne razlike u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:128-128. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4151 .
Maljković, Marija, Ilić, Zoran, "Polne razlike u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):128-128, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4151 .