Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

dc.creatorDrljan, Valerija
dc.date.accessioned2021-12-14T12:31:29Z
dc.date.available2021-12-14T12:31:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4007
dc.description.abstractПроблеми у социјалном домену заузимају централно место у дефинисању интелектуалне ометености (ИО). Процена социјалних вештина деце и младих је од изузетне важности за идентификовање и класификацију социјалних дефицита и проблема у понашању, као и за планирање ефикасне интервенције. Практичари и истраживачи користе рејтинг скале као једну од основних метода при процени и категоризацији понашања деце и адолесцената, као и идентификацији циљног понашања и планирања интервенције. Циљ рада je да се прегледом доступне литературе укаже на могућности коришћења рејтинг скала при процени социјалних вештина деце и младих са ИО. За претрагу доступне литературе коришћене су електронске базе података Google Schoolar, SCIndeks као и други електронски претраживачи. У раду је приказано девет инструмената који су примењивани у популацији особа са ИО дизајнираних за процену социјалних вештина и бихевиоралних проблема, укљућујући и свеобухватне скале намењене процени адаптивног функционисања са нагласком на домене социјалних вештина. Сваки од поменутих инструмената има извесне предности и ограничења у поступку процене, будући да се примењују у различитим окружењима (школа, кућа, заједница), подаци се добијају од различитих процењивача, имају различиту структуру и број ајтема, различит начин оцењивања и намењене су процени социјалних вештина деце и младих различитог узраста. Бројне предности примене рејтинг скала у процесу прикупљања података, као што су економичност, лака администрација (скалу попуњавају родитељи/старатељи, наставници или особе које добро познају дете), добре психометријске карактеристике (висока унутрашња козистентност, добра конвергентна и дивергентна валидност) и могућност коришћења добијених података у различите сврхе, чине ретинг скале корисним инструментима при процени социјалних вештина деце и младих са ИО.sr
dc.description.abstractProblems in social domain is central to the definition of intellectual disability (ID). Assessing the social skills of children and young people is extremely important for identifying and classifying social deficits and behavioral problems, as well as for planning an effective intervention. The aim of this paper is to review the available literature to indicate the possibilities of using rating scales in assessing the social sjukks of children and youth with ID. Electronic databases Google Schoolar, SCIndeks and other electronic search engines were used to search for avilable literature. The paper presents nine instruments applied in the population of persons with ID designed to assess social skills and behavioral problems, including comprehensive scales designe to assess adaptive functioning with en emphasis on the domains of social skills. Each of the mentioned instruments has certain advantages and limitations in the assessment process, since they are applies in different enviroments (school, house, community), data are obtained from different assessors, have different structure and number of items, different assessment methods and are intended for social assessment skills of children and young people of different ages. Numeros advantages of using rating scales in the data collection process, such as economy, easy administration (the scale if filled in by parents/guardians, teacher or people who know the child well), good psychometric characteristics (high internal consistency, good convergent and divergent validity) and usability obtained data for various purposes, make the rating scale a useful tool in assessing the social skills of children and youth with ID.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectадаптивно понашањеsr
dc.subjectинтелектуална ометеностsr
dc.subjectсоцијалне вештинеsr
dc.subjectсоцијална компетенцијаsr
dc.subjectрејтинг скалеsr
dc.subjectadaptive behaviorsr
dc.subjectintellectual disabilitysr
dc.subjectsocial skillssr
dc.subjectsocial competencesr
dc.subjectrating scalesr
dc.titleRejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošćusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage32
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4007
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu