dc.description.abstract | Tekst, koji je pred čitaocima, namenjen je, pre svega, studentima Fakulteta za specijalnu
edukaciju i rehabilitaciju, smera za somato- pediju, ali i studentima ostalih fakulteta koji
pripremaju nastav- nike i druge stručnjake za vaspitno-obrazovni rad, a koji će se, tokom svog
rada, susretati sa učenicima sa motoričkim poremećajima. On je, takođe, namenjen i svim
stručnjacima, koji se već bave vaspitno-obra- zovnim radom, a koji žele da svoje znanje
sistematizuju i osveže novim saznanjima iz oblasti teorije vaspitanja i obrazovanja osoba sa moto-
ričkim poremećajima.
Ovaj tekst nastao je višegodišnjim izučavanjem teorije i prakse vaspitanja i obrazovanja osoba
sa motoričkim poremećajima, kod nas i u svetu. Kako je literatura iz ove oblasti retka ili starijeg
datuma, te je nema u prodaji, a i dosta rasuta u časopisima i monografskim studijama, javila se
potreba da se saznanja, ideje i savremeni pristup, u ovoj mate- riji, oblikuju u vidu udžbenika i
učine dostupnim studentima.
Ni jedna knjiga, pa ni udžbenik, ne može da obuhvati sve probleme nauke na koju se odnosi, niti može
unapred da odgovori na sva pitanja i probleme sa kojima se stručnjak susreće u svom radu. Udžbenik je,
shod- no pomenutom, ali i shodno novim pristupima u obrazovanju studena- ta, zamišljen,
više kao vodič kroz materiju, kao podstrekač na dalja traganja i izučavanja, te su se
širina i dubina objašnjavanja pojmova i suštinskih ideja, ovim rukovodile. Zadaci, koji su
formulisani na kraju svakog poglavlja, osmišljeni su tako da, podstaknu studente da
samostalnim radom šrošire i prodube osnovno tumačenje pojmova i suštinskih ideja. U tu
svrhu, dat je odabran spisak literature za pro- dubljenije proučavanje pojedinih pitanja obuhvaćenih
ovim udžbenikom. Odabrana literatura treba da bude shvaćena samo kao početna, jer ona mora stalno
biti dopunjavana novim radovima. Na kraju svakog poglavlja nalaze se i pitanja, kojima studenti
mogu proveriti naučeno. Pitanja su zamišnjena tako da provere znanje, kao osnovni
vaspitno-obrazovni zadatak (ova pitanja su bez zvezdice ispred), kao i razumevanje, sintezu, analizu,
primenu, kao više vaspitno-obrazovne zadatke (pitanja su sa zvezdicom ispred).
Nastojala sam da, izborom sadržaja, načinom njegove interpreta- cije, argumentacijom i stilom
izlaganja, učinim ovu knjigu prihvatlji- vijom za što širi krug čitalaca. U njoj sam ukazala gde se,
danas, nalazi teorija vaspitanja i obrazovanja osoba sa motoričkim poremećajima kod nas, šta je
aktuelno u ovoj oblasti, kao i šta treba usavršiti.
I na kraju, udžbenik je pisan kao izraz ogromne ljubavi prema radu sa decom sa motoričkim
poremećajima i kao zahvalnost za sve što sam od njih, tokom svog rada, naučila. | sr |