Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

dc.creatorŠevo, Želmira
dc.date.accessioned2021-11-30T07:27:02Z
dc.date.available2021-11-30T07:27:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3868
dc.description.abstractТумачење емоционалних израза лица значајно је за идентификацију, као и за разумевање потреба и намера других људи. Нетачност у тумачењу невербалних знакова током комуникације може да доведе до непримереног понашања односно тешкоћа у социјалном функционисању. С обзиром на то да особе са интелектуалном ометеношћу (ИО) карактеришу успорен и ограничен когнитивни развој и дефицити у области адаптивног понашања, у овој популацији у поређењу са општом популацијом ризик од поремећаја понашања је повећан. Примарни циљ истраживања је утврђивање повезаности маладаптивног понашања и вештине препознавања емоција на основу израза лица код ученика са умереном ИО. Секундарни циљ истраживања је утврђивање односа демографских карактеристика (пола и узраста) и вештина препознавања емоција на основу израза лица. Терцијерни циљ је утврђивање односа демографских карактеристика (пола и узраста) и нивоа маладаптивног понашања код испитаника. Истраживањем је обухваћено 70 испитаника, оба пола, календарског узраста од 9 до 21 године. Узорак су чинили ученици са умереном ИО, са територије Кикинде и Зрењанина. За процену маладаптивних облика понашања употребљен је други део ААМР скале (Adaptive Behaviour Scale-School, Second Edition, ABS-S:2, Lambert, Nihira, & Leland, 1993), којег чине субскале Социјално понашање, Прилагодљивост, Поузданост, Стереотипно и хиперактивно понашање, Присилно понашање, Социјално ангажовање и Узнемирујуће интерперсонално понашање. Ниво испољавања импулсивног понашања утврђен је применом Упитника о активностима (The Activity Questionnaire, TAQ, Burbidge & Oliver, 2008). KDEF – Каролинском базом фотографија емоционалних израза лица (Karolinska Directed Emotional Faces, KDEF, Lundqvist, Flykt & Öhman, 1998) утврђена је успешност испитаника у препознавању емоција на основу израза лица. Испитивањем односа маладативног понашања и препознавања емоција код испитаника са умереном ИО, утврђена је статистички значајна негативна корелација резултата добијених употребом KDEF и субскала ABS-S:2 Присилно понашање (r= -0,441; p=0,000 ) и Социјално ангажовање (r= -0,418; p=0,000). На основу укупног резултата, код испитаника није утврђена повезаност између пола и узраста са успехом у препознавању емоција на основу израза лица, ни са испољавањем маладаптивних облика понашања. У оквиру васпитно образовног система, код деце и адолесцената са ИО неопходно је подстицати вештине диференцирања и именовања емоција, као и развој способности препознавања емоција на основу израза лица, како би се смањио ризик од испољавања маладаптивних облика понашања.sr
dc.description.abstractThe interpretation of emotional facial expressions is significant not only for the identification, but for the comprehension of other people’s necessities and intentions as well. Inaccuracy in the interpretation of the nonverbal signs during the communication might lead to inappropriate behavior, i.e. difficulties in the social functioning. Given the fact that people with moderate intellectual disability are characterized by the delayed and limited cognitive development and certain deficits in the field of adaptive behavior, in this population the risk of behavioral disorder is increased compared to common population. The primary goal of the research is to determine the connection between maladaptive behavior and emotion recognition skills based on facial expressions in students with moderate intellectual disabilities. The secondary goal of the research is to determine the relationship between demographic characteristics (gender and age) and the skills of recognizing emotions based on facial expressions. The tertiary goal is to determine the relationship between demographic characteristics (gander and age) and the level of maladaptive behavior in respondents. This research includes 70 respondents, both male and female, between 9 and 21 years old. The sample consisted of the students with the moderate intellectual disability, from the territory of Kikinda and Zrenjanin. For the evaluation of the maladaptive behavior, the other part of the AAMR scale was used (Adaptive Behaviour Scale-School, Second Edition, ABS-S:2, Lambert, Nihira, & Leland, 1993), made of subscales Social functioning, Adaptability, Liability, Stereotypical and hyperactive behavior, Coercive behavior, Social engagement and the Disturbing interpersonal behavior. The level of the impulsive behavior is determined by the application of the Activity questionnaire (The Activity Questionnaire, TAQ, Burbidge & Oliver, 2008). The success of the respondents in the recognition of emotions based on facial expressions was determined by the KDEF – Karolinska Directed Emotional Faces (Karolinska Directed Emotional Faces, KDEF, Lundqvist, Flykt & Öhman, 1998). Statistically significant negative correlation of the results obtained by the usage of KDEF and the subscales ABS-S:2 Coercive behavior (r= -0,441; p=0,000 ) and Social functioning (r= -0,418; p=0,000) was determined by examining malicious forms of behavior and the recognition of the emotions of the respondents with the moderate intellectual disability. Based on the total score, the connection between the gender and age and the success in emotional recognition based on facial expressions and the success in the manifestation of the malicious forms of behavior wasn’t determined. Within the educational system, when it comes to children and teenagers with the intellectual disability it is necessary to encourage skills in the field of differentiating and naming emotions, along with the development of emotional recognition based on facial expressions, all to decrease the risk of manifestation of the malicious forms of behavior.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectпрепознавање емоцијаsr
dc.subjectпоремећај у понашањуsr
dc.subjectумерена интелектуална ометеностsr
dc.subjectemotional recognitionsr
dc.subjectbehavioral disordersr
dc.subjectmoderate intellectual disabilitysr
dc.titleMaladaptivno ponašanje i prepoznavanje emocija kod učenika sa umerenom intelektualnom ometenošćusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage71
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3868
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu