Приказ основних података о документу

dc.creatorMiljković, Tamara
dc.date.accessioned2021-11-22T12:08:03Z
dc.date.available2021-11-22T12:08:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3841
dc.description.abstractУ развоју адаптивних способности, пре свега социјалних вештина, ниво и квалитет развоја говорно-језичких способности је од пресудног значаја. На могућност самосталног функционисања у друштвеној заједници и степен социјалне укључености значајно утиче ниво развоја прагматских способности и усвојености теорије ума. Код особа са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) прагматске способности и теорија ума нису развијени у складу са узрасним нормама, што значајно утиче на могућност њихове социјализације и осамостаљивања. Ово истраживање спроведено је са циљем да се утврди природа повезаности прагматских способности и теорије ума код ученика са лаком ИО (у даљем тексту ЛИО). Поред тога, испитана је повезаност прагматских способности и теорије ума са одређеним социодемографским варијаблама (узраст, пол). Узорак се састоји од 50 ученика са ЛИО који похађају школе за децу са сметњама у развоју, 24 мушког и 26 женског пола, и 50 ученика типичне популације (у даљем тексту ТП), 23 мушког и 27 женског пола. Узраст испитаника креће се од 11 година до 13 година и 11 месеци (АС=149,39; СД=9,639). Комуникациони профили испитаника (комуникационе способности и комуникациони поремећаји) процењени су применом друге верзије Комуникационе чеклисте за децу (Children’s Communication Checklist – Second Edition, CCC-2, Bishop, 2003). Прагматски развој процењен је применом Теста прагматског језика (Test of Pragmatic language, Phelps-Terasaki & Phelps-Gunn, 1992) и Прагматички профил свакодневних комуникацијских вештина (Pragmatic Profile of Everyday communicative skills in School-Age Children, Dewart & Summers, 1995). Теорија ума je процењена применом четири врсте задатака за процену разумевања погрешног веровања, при чему је испитана теорија ума првог, другог и трећег реда („Sally and Anne“, „Smarties“, faux pas приче за процену теорије ума трећег реда). Резултати овог истраживања указују на то да су код ученика са ЛИО прагматске способности и теорија ума лошије развијени у односу на ученике ТП, као и да постоји позитивна повезаност нивоа развоја прагматских способности и теорије ума код ученика са ЛИО. Надаље, ниво развијености одређених говорно-језичких способности и усвојеност теорије ума у корелацији је са узрастом испитаника, док, с друге стране, није утврђена повезаност нивоа развоја прагматских способности и теорије ума са полом испитаника.sr
dc.description.abstractIn the development of adaptive skills, primarily social skills, the level and quality of speech- language skills are crucial. The possibility of independent life within a community and the degree of social inclusion largely depend on the development of pragmatic skills and theory of mind adoption. In people with intellectual disability (hereinafter ID), the pragmatic skills and theory of mind are underdeveloped in terms of age-appropriate standardization, thus significantly affecting the possibility of their socialization and independence. The aim of this research was to establish the link between pragmatic skills and theory of mind in students with mild ID (hereinafter MID). Also, we looked into the link between pragmatic skills and theory of mind and certain social variables (age and gender). The sample consists of 50 students with MID attending school for children with disabilities, 24 male and 26 female, and 50 students from typical population (hereinafter TP), 23 male and 27 female. The age of the subjects ranges from 11 to 13 years and 11 months (M=149.39; SD=9.639). The communicative profiles of the subjects (communicative skills and communicative disorders) were established using the second version of the Children's Communication Checklist (CCC- 2; Bishop, 2003). The pragmatic development were assessed using the Test of Pragmatic Language (TOPL; Phelps-Terasaki & Phelps-Gunn, 1992), and the Pragmatic Profile of Everyday Communicative skills in School-Age children (Dewart & Summers, 1995). The theory of mind was assessed by applying four types of tasks for assessment of understanding false beliefs, where the first, second and third order theory of mind was tested ("Sally and Anne", "Smarties", Faux pas stories for the assessment of third order theory of mind. The results of this study suggest that students with MID have pragmatic abilities and theory of mind less developed compared to students from TP, and that there is a positive correlation between the level of development of pragmatic abilities and the theory of mind in students with MID. Furthermore, the level of development of certain speech-language abilities and of theory of mind is in correlation with the age of the respondents. While on the other hand, there is no correlation between the level of development of pragmatic abilities and theory of mind with the gender of the respondents.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectговорно-језички развојsr
dc.subjectлака интелектуална ометеностsr
dc.subjectпрагматске способностиsr
dc.subjectтеорија умаsr
dc.subjectspeech and language developmentsr
dc.subjectmild intellectual disabilitysr
dc.subjectpragmatic abilitiessr
dc.subjecttheory of mindsr
dc.titlePragmatski profili i teorija uma kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošćusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage59
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3841
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу