Приказ основних података о документу

Fostering self-determination of children with visual impairment in early childhood

dc.creatorStrižak, Nevena
dc.creatorGrbović, Aleksandra
dc.date.accessioned2021-11-18T09:57:26Z
dc.date.available2021-11-18T09:57:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6203-150-1
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3825
dc.description.abstractKroz postavke i pristupe socijalnog modela ometenosti, otvorilo se pitanje zbog čega osobe sa ometenošću imaju malo ili nimalo kontrole nad svojim životom i njegovim svakodnevnim, uobičajenim aspektima. Pokrenuto je kre- iranje mera kojima bi se jačalo samozastupanje, inicijativa, samopoštovanje, asertivnost i podstakao razvoj osoba sa ometenošću u pravcu nezavisnih, ili makar nezavisnijih, građana. Konstrukt samoodređenja koji se u ovim nasto- janjima istakao kao značajan odnosi se na veštine pravljenja izbora, odlučiva- nja, postavljanja i ostvarivanja ciljeva, samozastupanja i samousmeravanja. Svojim sadržajem prepleten je sa brojnim gorućim pitanjima vezanim za po- ložaj osoba sa ometenošću u društvu, i privukao je veliku pažnju u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji. Samoodređenje je isticano kao tema od značaja za tranziciju učenika u adolescenciju, i iz adolescencije u odraslo doba, zbog čega je uobičajeno i deo kurikuluma namenjenog ovom uzrastu. No, vremenom je uočeno da je mesto samoodređenju u ranom obrazovanju i ranoj intervenciji, jer ono ima korene u veštinama koje se stiču u periodu ranog razvoja. Kada su deca sa oštećenjem vida u pitanju, uspostavljanje osnova samoodređenja u što ranijem uzrastu predstavlja i mehanizam prevencije zavisnosti mladih osoba sa oštećenjem vida od odraslih, ali i niske samoefikasnosti, naučene bespomoćnosti i spoljašnjeg lokusa kontrole. Cilj ovog preglednog rada je prikaz konstrukta samoodređenja i načina njego- vog podsticanja kod dece sa oštećenjem vida ranog uzrasta.sr
dc.description.abstractThrough the perspectives of social disability model, the question of little or hardly any control that people with disabilities have over their own lives has become visible and important. Funds were directed in designing and implementing different project and initiatives, aiming to improve their self-advocacy, engagement, self-respect, assertiveness, and independence. Self-determination emerged as an important construct, consisting of making choices and decisions free from external influence and setting and achieving goals independently. Self- determination is intertwined with numerous issues related to the position of person with disabilities in communities and in society in general, and it drew a lot of attention in special education and rehabilitation. For some time now, self-determination has been highlighted as an important part of the curriculum for adolescents and young adults. However, over time it has been observed that the right time for promoting self-determination is early education and early intervention, since it has its roots in the skills acquired in that period. When it comes to children with visual impairment, establishing the basis of self-determination at an early age is an important mechanism for preventing dependence, low self-efficacy, learned helplessness and external locus of control. The aim of this review paper is to present the construct of selfdetermination and the ways it can be fostered in children with visual impairment at an early age.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Facultysr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.sr
dc.subjectsamoodređenjesr
dc.subjectoštećenje vidasr
dc.subjectrano obrazovanjesr
dc.subjectsocijalni modelsr
dc.subjectself-determinationsr
dc.subjectvisual impairmentsr
dc.subjectearly educationsr
dc.subjectsocial disability modelsr
dc.titlePodsticanje razvoja samoodređenja dece sa oštećenjem vida na ranom i predškolskom uzrastusr
dc.titleFostering self-determination of children with visual impairment in early childhoodsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-SAsr
dc.citation.epage413
dc.citation.spage407
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/4469/bitstream_4469.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3825
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу