Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću
Само за регистроване кориснике
2018
Књига (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Donošenje odluka od defektologa i/ili roditelja u ime osobe s
intelektualnom ometenošću, bez njenog aktivnog učešća u tom procesu,
predstavlja ograničavanje ljudskih prava i sloboda te osobe. Bez obzira
na tip i nivo ometenosti, svaka osoba ima pravo da, u skladu sa svojim
mogućnostima, utiče na donošenje odluka koje su značajne za njen život.
Čak i osobe s teškom i dubokom intelektualnom ometenošću mogu da vrše
jednostavne izbore u okviru svojih svakodnevnih aktivnosti.
Prihvatanje socijalnog modela ometenosti postavlja pred defektologe,
roditelje i zajednicu nekoliko važnih zadataka. Potrebno je pružiti podršku
osobama s intelektualnom ometenošću u identifikovanju sopstvenih
osećanja, želja i interesovanja, kao i u razvijanju kapaciteta samoodređenja
i samoregulacije, što bi im omogućilo uspešniju realizaciju samostalno
odabranih ciljeva. Jednako je važno obezbediti prilike da osobe s
intelektualnom ometenošću preuzmu odgovornost i budu nezavisnije i
efikasnije u donoše...nju odluka.
Smatramo da stručnjaci u našoj zemlji još uvek nisu u dovoljnoj meri
prepoznali značaj samoodređenja, samoregulacije i samozastupanja osoba
s intelektualnom ometenošću. Motivisani tom činjenicom pisali smo ovu
monografiju, u nadi da ćemo doprineti afirmaciji važnosti ovih veština
za kvalitet života osoba s intelektualnom ometenošću i aktuelizaciji
novog polja defektološke prakse kod nas. Nastojali smo da primereno i
sveobuhvatno predstavimo savremene teorijske pristupe i rezultate brojnih
istraživanja u ovoj oblasti i na taj način kreiramo autentičan sadržaj kakav, u
konceptualnom smislu, do sada nije publikovan u našoj sredini. Rukopis je
namenjen studentima, defektolozima i roditeljima koji veruju u snagu osoba
s intelektualnom ometenošću i koji su spremni da ih podrže u ostvarivanju
njihovih prava. Mišljenja smo da bez poštovanja prava na slobodno
izražavanje, ideja socijalne integracije osoba s intelektualnom ometenošću
gubi svoj osnovni smisao.
Извор:
2018, 1-230Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Институција/група
rFASPERTY - BOOK AU - Dučić, Bojan AU - Kaljača, Svetlana PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3822 AB - Donošenje odluka od defektologa i/ili roditelja u ime osobe s intelektualnom ometenošću, bez njenog aktivnog učešća u tom procesu, predstavlja ograničavanje ljudskih prava i sloboda te osobe. Bez obzira na tip i nivo ometenosti, svaka osoba ima pravo da, u skladu sa svojim mogućnostima, utiče na donošenje odluka koje su značajne za njen život. Čak i osobe s teškom i dubokom intelektualnom ometenošću mogu da vrše jednostavne izbore u okviru svojih svakodnevnih aktivnosti. Prihvatanje socijalnog modela ometenosti postavlja pred defektologe, roditelje i zajednicu nekoliko važnih zadataka. Potrebno je pružiti podršku osobama s intelektualnom ometenošću u identifikovanju sopstvenih osećanja, želja i interesovanja, kao i u razvijanju kapaciteta samoodređenja i samoregulacije, što bi im omogućilo uspešniju realizaciju samostalno odabranih ciljeva. Jednako je važno obezbediti prilike da osobe s intelektualnom ometenošću preuzmu odgovornost i budu nezavisnije i efikasnije u donošenju odluka. Smatramo da stručnjaci u našoj zemlji još uvek nisu u dovoljnoj meri prepoznali značaj samoodređenja, samoregulacije i samozastupanja osoba s intelektualnom ometenošću. Motivisani tom činjenicom pisali smo ovu monografiju, u nadi da ćemo doprineti afirmaciji važnosti ovih veština za kvalitet života osoba s intelektualnom ometenošću i aktuelizaciji novog polja defektološke prakse kod nas. Nastojali smo da primereno i sveobuhvatno predstavimo savremene teorijske pristupe i rezultate brojnih istraživanja u ovoj oblasti i na taj način kreiramo autentičan sadržaj kakav, u konceptualnom smislu, do sada nije publikovan u našoj sredini. Rukopis je namenjen studentima, defektolozima i roditeljima koji veruju u snagu osoba s intelektualnom ometenošću i koji su spremni da ih podrže u ostvarivanju njihovih prava. Mišljenja smo da bez poštovanja prava na slobodno izražavanje, ideja socijalne integracije osoba s intelektualnom ometenošću gubi svoj osnovni smisao. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T1 - Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću EP - 230 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822 ER -
@book{ author = "Dučić, Bojan and Kaljača, Svetlana", year = "2018", abstract = "Donošenje odluka od defektologa i/ili roditelja u ime osobe s intelektualnom ometenošću, bez njenog aktivnog učešća u tom procesu, predstavlja ograničavanje ljudskih prava i sloboda te osobe. Bez obzira na tip i nivo ometenosti, svaka osoba ima pravo da, u skladu sa svojim mogućnostima, utiče na donošenje odluka koje su značajne za njen život. Čak i osobe s teškom i dubokom intelektualnom ometenošću mogu da vrše jednostavne izbore u okviru svojih svakodnevnih aktivnosti. Prihvatanje socijalnog modela ometenosti postavlja pred defektologe, roditelje i zajednicu nekoliko važnih zadataka. Potrebno je pružiti podršku osobama s intelektualnom ometenošću u identifikovanju sopstvenih osećanja, želja i interesovanja, kao i u razvijanju kapaciteta samoodređenja i samoregulacije, što bi im omogućilo uspešniju realizaciju samostalno odabranih ciljeva. Jednako je važno obezbediti prilike da osobe s intelektualnom ometenošću preuzmu odgovornost i budu nezavisnije i efikasnije u donošenju odluka. Smatramo da stručnjaci u našoj zemlji još uvek nisu u dovoljnoj meri prepoznali značaj samoodređenja, samoregulacije i samozastupanja osoba s intelektualnom ometenošću. Motivisani tom činjenicom pisali smo ovu monografiju, u nadi da ćemo doprineti afirmaciji važnosti ovih veština za kvalitet života osoba s intelektualnom ometenošću i aktuelizaciji novog polja defektološke prakse kod nas. Nastojali smo da primereno i sveobuhvatno predstavimo savremene teorijske pristupe i rezultate brojnih istraživanja u ovoj oblasti i na taj način kreiramo autentičan sadržaj kakav, u konceptualnom smislu, do sada nije publikovan u našoj sredini. Rukopis je namenjen studentima, defektolozima i roditeljima koji veruju u snagu osoba s intelektualnom ometenošću i koji su spremni da ih podrže u ostvarivanju njihovih prava. Mišljenja smo da bez poštovanja prava na slobodno izražavanje, ideja socijalne integracije osoba s intelektualnom ometenošću gubi svoj osnovni smisao.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", title = "Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću", pages = "230-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822" }
Dučić, B.,& Kaljača, S.. (2018). Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 1-230. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822
Dučić B, Kaljača S. Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću. 2018;:1-230. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822 .
Dučić, Bojan, Kaljača, Svetlana, "Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću" (2018):1-230, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822 .