Statistika u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji
Samo za registrovane korisnike
2020
Knjiga (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Statistika je nauka o podacima koja se bavi postupcima prikupljanja, organizovanja i
analiziranja podataka, te tumačenjem i prikazom rezultata tih analiza. Kao saznajno
sredstvo, statistika predstavlja važan aspekt savremenog naučnog metoda čiji su
fundamentalni aspekti zajednički za sve naučne oblasti. Metod i statistiku treba
razlikovati od predmeta istraživanja specifičnih naučnih disciplina. Statistikom se
koriste istraživači u prirodnim, tehničkim, medicinskim i društvenim naukama, pa
tako govorimo o biostatistici, statističkoj fizici, medicinskoj statistici, ekonomskoj
statistici, inženjerskoj statistici, statistici u meteorologiji, kvantitativnoj lingvistici,
statistici u sociologiji, statistici u sportu, statistici u psihologiji, statistici u specijalnoj
edukaciji i rehabilitaciji itd. Ipak, osnovne postavke ovih naizgled različitih statističkih
disciplina suštinski su istovetne. Statistika se bavi podacima bez obzira na to da li se
oni odnose na svojstva atoma i mol...ekula, društvenih pojava, tehnoloških procesa,
tržišnih pokazatelja, fizioloških parametara, vakcina, lekova i tretmana, motora i
mašina, obrazovnih programa, životinjskih migracija, meteoroloških pojava, sportskih
rezultata, učeničkog postignuća, govornog jezika, ili ponašanja i osobina ljudi. Osnovni
cilj statističke analize je da na osnovu mnoštva podataka dođe do pouzdanih zaključaka
o istraživanim fenomenima i njihovim međusobnim odnosima.
Upoznajući statistiku (budući) profesionalci u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije
upoznaju univerzalni jezik naučnog istraživanja što im olakšava sporazumevanje u
širokom interdisciplinarnom polju društvenih i biomedicinskih nauka. Statistika
profesionalcima pomaže u razumevanju i promišljanju rezultata empirijskih istraživanja,
primenjivanju naučnih saznanja u praksi, ali i testiranju pretpostavki generisanih u
kliničkom radu. Takvim delovanjem praktičari postaju i aktivni istraživači, što je radna
uloga koja može napraviti razliku između dobrog i vrsnog profesionalca. Ovaj udžbenik
pisan je sa namerom da pomogne čitaocu u tom nastojanju.
U tekstu su predstavljene konceptualne osnove statističkog metoda, a konkretni statistički
postupci su ilustrovani tipičnim problemima na koje nailaze istraživači u specijalnoj
edukaciji i rehabilitaciji. Prikaz postupaka je praćen primerima analize podataka koje je
moguće izvesti uz pomoć papira i olovke. Upustva za primenu statističkih postupaka u
računarskim programima SPSS i JASP mogu se pronaći u priručnima na koje se referiše
u samom tekstu, a koji predstavljaju korisnu dopunsku literaturu na akademskim kursevima
na kojima se koristi ovaj udžebnik. U pitanju su SPSS priručnik za preživljavanje
autorke Džuli Palant i JASP: Vodič za studente autora Marka Gos–Sampsona. Za potrebe
razrešavanja dilema vezanih za pravila izveštavanja o rezultatima statističkih analiza u
naučnim radovima, čitaocima se preporučuje da konsultuju sedmo izdanje Priručnika za
objavljivanje Američke Psihološke Asocijacije (takozvani APA 7), mada treba imati u vidu
da su osnovna pravila izveštavanja naznačena i u samom tekstu.Prateći sadržaji, poput pitanja i zadataka za proveru znanja, statističkih tablica i
sheme za izbor odgovarajućeg statističkog testa, imaju za cilj da pomognu čitaocu u
savladavanju gradiva i rešavanju praktičnih istraživačkih nedoumica. Metodološki i
statistički koncepti koji se obrađuju u tekstu izlistani su u indeksu pojmova na samom
kraju knjige.
Ključne reči:
Statistika / Specijalna edukacija i rehabilitacija / Statistički metodiIzvor:
2020, 1-211Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Institucija/grupa
rFASPERTY - BOOK AU - Teovanović, Predrag PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3808 AB - Statistika je nauka o podacima koja se bavi postupcima prikupljanja, organizovanja i analiziranja podataka, te tumačenjem i prikazom rezultata tih analiza. Kao saznajno sredstvo, statistika predstavlja važan aspekt savremenog naučnog metoda čiji su fundamentalni aspekti zajednički za sve naučne oblasti. Metod i statistiku treba razlikovati od predmeta istraživanja specifičnih naučnih disciplina. Statistikom se koriste istraživači u prirodnim, tehničkim, medicinskim i društvenim naukama, pa tako govorimo o biostatistici, statističkoj fizici, medicinskoj statistici, ekonomskoj statistici, inženjerskoj statistici, statistici u meteorologiji, kvantitativnoj lingvistici, statistici u sociologiji, statistici u sportu, statistici u psihologiji, statistici u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji itd. Ipak, osnovne postavke ovih naizgled različitih statističkih disciplina suštinski su istovetne. Statistika se bavi podacima bez obzira na to da li se oni odnose na svojstva atoma i molekula, društvenih pojava, tehnoloških procesa, tržišnih pokazatelja, fizioloških parametara, vakcina, lekova i tretmana, motora i mašina, obrazovnih programa, životinjskih migracija, meteoroloških pojava, sportskih rezultata, učeničkog postignuća, govornog jezika, ili ponašanja i osobina ljudi. Osnovni cilj statističke analize je da na osnovu mnoštva podataka dođe do pouzdanih zaključaka o istraživanim fenomenima i njihovim međusobnim odnosima. Upoznajući statistiku (budući) profesionalci u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije upoznaju univerzalni jezik naučnog istraživanja što im olakšava sporazumevanje u širokom interdisciplinarnom polju društvenih i biomedicinskih nauka. Statistika profesionalcima pomaže u razumevanju i promišljanju rezultata empirijskih istraživanja, primenjivanju naučnih saznanja u praksi, ali i testiranju pretpostavki generisanih u kliničkom radu. Takvim delovanjem praktičari postaju i aktivni istraživači, što je radna uloga koja može napraviti razliku između dobrog i vrsnog profesionalca. Ovaj udžbenik pisan je sa namerom da pomogne čitaocu u tom nastojanju. U tekstu su predstavljene konceptualne osnove statističkog metoda, a konkretni statistički postupci su ilustrovani tipičnim problemima na koje nailaze istraživači u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji. Prikaz postupaka je praćen primerima analize podataka koje je moguće izvesti uz pomoć papira i olovke. Upustva za primenu statističkih postupaka u računarskim programima SPSS i JASP mogu se pronaći u priručnima na koje se referiše u samom tekstu, a koji predstavljaju korisnu dopunsku literaturu na akademskim kursevima na kojima se koristi ovaj udžebnik. U pitanju su SPSS priručnik za preživljavanje autorke Džuli Palant i JASP: Vodič za studente autora Marka Gos–Sampsona. Za potrebe razrešavanja dilema vezanih za pravila izveštavanja o rezultatima statističkih analiza u naučnim radovima, čitaocima se preporučuje da konsultuju sedmo izdanje Priručnika za objavljivanje Američke Psihološke Asocijacije (takozvani APA 7), mada treba imati u vidu da su osnovna pravila izveštavanja naznačena i u samom tekstu.Prateći sadržaji, poput pitanja i zadataka za proveru znanja, statističkih tablica i sheme za izbor odgovarajućeg statističkog testa, imaju za cilj da pomognu čitaocu u savladavanju gradiva i rešavanju praktičnih istraživačkih nedoumica. Metodološki i statistički koncepti koji se obrađuju u tekstu izlistani su u indeksu pojmova na samom kraju knjige. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T1 - Statistika u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji EP - 211 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3808 ER -
@book{ author = "Teovanović, Predrag", year = "2020", abstract = "Statistika je nauka o podacima koja se bavi postupcima prikupljanja, organizovanja i analiziranja podataka, te tumačenjem i prikazom rezultata tih analiza. Kao saznajno sredstvo, statistika predstavlja važan aspekt savremenog naučnog metoda čiji su fundamentalni aspekti zajednički za sve naučne oblasti. Metod i statistiku treba razlikovati od predmeta istraživanja specifičnih naučnih disciplina. Statistikom se koriste istraživači u prirodnim, tehničkim, medicinskim i društvenim naukama, pa tako govorimo o biostatistici, statističkoj fizici, medicinskoj statistici, ekonomskoj statistici, inženjerskoj statistici, statistici u meteorologiji, kvantitativnoj lingvistici, statistici u sociologiji, statistici u sportu, statistici u psihologiji, statistici u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji itd. Ipak, osnovne postavke ovih naizgled različitih statističkih disciplina suštinski su istovetne. Statistika se bavi podacima bez obzira na to da li se oni odnose na svojstva atoma i molekula, društvenih pojava, tehnoloških procesa, tržišnih pokazatelja, fizioloških parametara, vakcina, lekova i tretmana, motora i mašina, obrazovnih programa, životinjskih migracija, meteoroloških pojava, sportskih rezultata, učeničkog postignuća, govornog jezika, ili ponašanja i osobina ljudi. Osnovni cilj statističke analize je da na osnovu mnoštva podataka dođe do pouzdanih zaključaka o istraživanim fenomenima i njihovim međusobnim odnosima. Upoznajući statistiku (budući) profesionalci u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije upoznaju univerzalni jezik naučnog istraživanja što im olakšava sporazumevanje u širokom interdisciplinarnom polju društvenih i biomedicinskih nauka. Statistika profesionalcima pomaže u razumevanju i promišljanju rezultata empirijskih istraživanja, primenjivanju naučnih saznanja u praksi, ali i testiranju pretpostavki generisanih u kliničkom radu. Takvim delovanjem praktičari postaju i aktivni istraživači, što je radna uloga koja može napraviti razliku između dobrog i vrsnog profesionalca. Ovaj udžbenik pisan je sa namerom da pomogne čitaocu u tom nastojanju. U tekstu su predstavljene konceptualne osnove statističkog metoda, a konkretni statistički postupci su ilustrovani tipičnim problemima na koje nailaze istraživači u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji. Prikaz postupaka je praćen primerima analize podataka koje je moguće izvesti uz pomoć papira i olovke. Upustva za primenu statističkih postupaka u računarskim programima SPSS i JASP mogu se pronaći u priručnima na koje se referiše u samom tekstu, a koji predstavljaju korisnu dopunsku literaturu na akademskim kursevima na kojima se koristi ovaj udžebnik. U pitanju su SPSS priručnik za preživljavanje autorke Džuli Palant i JASP: Vodič za studente autora Marka Gos–Sampsona. Za potrebe razrešavanja dilema vezanih za pravila izveštavanja o rezultatima statističkih analiza u naučnim radovima, čitaocima se preporučuje da konsultuju sedmo izdanje Priručnika za objavljivanje Američke Psihološke Asocijacije (takozvani APA 7), mada treba imati u vidu da su osnovna pravila izveštavanja naznačena i u samom tekstu.Prateći sadržaji, poput pitanja i zadataka za proveru znanja, statističkih tablica i sheme za izbor odgovarajućeg statističkog testa, imaju za cilj da pomognu čitaocu u savladavanju gradiva i rešavanju praktičnih istraživačkih nedoumica. Metodološki i statistički koncepti koji se obrađuju u tekstu izlistani su u indeksu pojmova na samom kraju knjige.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", title = "Statistika u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji", pages = "211-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3808" }
Teovanović, P.. (2020). Statistika u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 1-211. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3808
Teovanović P. Statistika u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji. 2020;:1-211. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3808 .
Teovanović, Predrag, "Statistika u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji" (2020):1-211, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3808 .