Приказ основних података о документу

Importance of phonological awareness of the Serbian language in early English reading in children with developmental coordination disorder

dc.creatorJanjić, Jovana
dc.creatorNikolić, Snežana
dc.creatorIlić-Stošović, Danijela
dc.date.accessioned2021-11-05T09:08:12Z
dc.date.available2021-11-05T09:08:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6203-150-1
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3765
dc.description.abstractUvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i ko- ordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane inte- lektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog uzrasta, povezanost sla- bijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku I čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena. Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće. Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT testom (The Burt Word Reading Test). Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči na engle- skom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, i ispodprosečna posti- gnuća. Korelacionom analizom pojedinačnih elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći broj korelacija između elemenata fono- loške svesnosti maternjeg jezika i postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku. Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem ko- ordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na engle- skom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom ovladavanju vešti- nom čitanja na novom jeziku.sr
dc.description.abstractIntroduction: Developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age children, the relationship between weak phonological awareness in the native language and reading in a foreign language in this group of children has not been investigated before. Aim: The aim was to determine the correlation between phonological awareness of the Serbian language and initial reading in English in children with developmental coordination disorder and children without coordination difficulty. Method: The sample consisted of 30 children with developmental coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess developmental coordination disorder. Phonological awareness was assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. The BURT Test was used for the assessment of word reading in English. Results: Children with developmental coordination disorder showed below average achievements in phonological awareness and reading single words in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness in the Serbian language and reading single words in English, in children without coordination difficulties, shows a larger number of correlations between elements of phonological awareness of the native language and better word reading in a foreign language. In contrast, in children with developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands out as the most important element of phonology, achieving a strong correlation with success of single word reading in English. Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental coordination disorder show a phonological delay in their native language, but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis indicate the importance of phonological development in the native language for early reading in a new language.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitationsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik radova 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godinesr
dc.subjectrazvojni poremećaj koordinacijesr
dc.subjectfonološka svesnostsr
dc.subjectčitanje na stranom jezikusr
dc.subjectsrpskisr
dc.subjectengleskisr
dc.subjectdevelopmental coordination disordersr
dc.subjectphonological awarenesssr
dc.subjectreading in a foreign languagesr
dc.subjectSerbian languagesr
dc.subjectEnglish languagesr
dc.titleZnačajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacijesr
dc.titleImportance of phonological awareness of the Serbian language in early English reading in children with developmental coordination disordersr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-SAsr
dc.citation.epage136
dc.citation.spage127
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/4274/bitstream_4274.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3765
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу