Uticaj okoline na socijalnu participaciju Dece sa cerebralnom paralizom
Influence of environment on social participation Of children with cerebral palsy
Apstrakt
Socijalna participacija predstavlja učešće osoba u svim aspektima života, odnosno ona je prediktor adekvatnog razvoja i od ključnog je zna- čaja za kvalitet života osoba sa invaliditetom. Nivo socijalne parti- cipacije osoba sa invaliditetom direktno zavisi od individualnih ka- rakteristika (onih koje se odnose na samu osobu), sredinskih determinan- ti (faktori socio – kulturnog okruženja) kao i njihovog uzajamnog odnosa. Da bi se obuhvatio proces socijalne participacije potrebno je sagledati uticaj sredinskih faktora na ostvarivanje socijalne participacije, kao i sve posledice koje proizilaze iz interakcije između ličnih i sredinskih faktora.
Cilj ovog istraživanja je bi da se proceni koliki je uticaj okoline na socijalnu participaciju dece sa cerebralnom paralizom. Uzorak istraži- vanja je formiran od 40 dece sa cerebralnom paralizom školskog uzrasta, oba pola. Istraživanje je realizovano u Centru za edukaciju dece sa specijal- nim potrebama „Shafallah“ Doha, Katar, u periodu od 200...6. do 2009. godine. Za potrebe ovog istraživanja korišćena je skalu ICF Checklist, klinički ob- lik za Internacionalnu klasifikaciju funkcionisanja, verzija 2.1.a (ICF Checklist World Health Organization, September 2003), i to deo skale koji se odnosi na faktore okoline.
Rezultati istraživanja pokazuju da okolina, stavovi i brojne barijere predstavljaju dodatni faktor ograničenja u funkcionisanju dece sa cere- bralnom paralizom, što dodatno utiče da budu stalno ili povremeno is- ključena iz socijalne sredine.
Social participation is the participation of people in all aspects of
life, respectively that it is an adequate predictor of the development and
it is crucial for the quality of life for people with disabilities. The social
participation of people with disabilities directly related to the individual
characteristics (those that relate to the person himself), environmental
determinants (factors of socio – cultural environment) and their mutual
relations. To cover the process of social participation is necessary to consider
influence of environmental factors on achieving social participation
and the consequences arising out of interaction between personal and
environmental factors.
The aim of this study was to assess the environmental impact on the
social participation of children with cerebral palsy. The study sample was
formed by 40 school children with cerebral palsy, both sexes. The research
was conducted at the Center for Education of Children with Special Needs
"Shafal...lah" Doha, Qatar, in the period since 2006. by 2009. year. For the
purpose of this research was used scale ICF Checklist, a clinical form of
the international classification of functioning, version 2.1.a ( ICF Checklist
World Health Organization, September 2003), and it’s part of the scale
which is related to environmental factors.
The results show that the environment, attitudes and many barriers
limiting factor in the functioning of children with cerebral palsy, which
further affects to be permanently or temporarily excluded from the social
environment.
Ključne reči:
socijalna participacija / cerebralna paraliza / sredinski faktori / social participation / cerebral palsy / environmental factorIzvor:
Beogradska defektološka škola, 2013, 19, 3, 497-Izdavač:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Kolekcije
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Bani Odeh, Deeb Mahmoud Ahmed PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3709 AB - Socijalna participacija predstavlja učešće osoba u svim aspektima života, odnosno ona je prediktor adekvatnog razvoja i od ključnog je zna- čaja za kvalitet života osoba sa invaliditetom. Nivo socijalne parti- cipacije osoba sa invaliditetom direktno zavisi od individualnih ka- rakteristika (onih koje se odnose na samu osobu), sredinskih determinan- ti (faktori socio – kulturnog okruženja) kao i njihovog uzajamnog odnosa. Da bi se obuhvatio proces socijalne participacije potrebno je sagledati uticaj sredinskih faktora na ostvarivanje socijalne participacije, kao i sve posledice koje proizilaze iz interakcije između ličnih i sredinskih faktora. Cilj ovog istraživanja je bi da se proceni koliki je uticaj okoline na socijalnu participaciju dece sa cerebralnom paralizom. Uzorak istraži- vanja je formiran od 40 dece sa cerebralnom paralizom školskog uzrasta, oba pola. Istraživanje je realizovano u Centru za edukaciju dece sa specijal- nim potrebama „Shafallah“ Doha, Katar, u periodu od 2006. do 2009. godine. Za potrebe ovog istraživanja korišćena je skalu ICF Checklist, klinički ob- lik za Internacionalnu klasifikaciju funkcionisanja, verzija 2.1.a (ICF Checklist World Health Organization, September 2003), i to deo skale koji se odnosi na faktore okoline. Rezultati istraživanja pokazuju da okolina, stavovi i brojne barijere predstavljaju dodatni faktor ograničenja u funkcionisanju dece sa cere- bralnom paralizom, što dodatno utiče da budu stalno ili povremeno is- ključena iz socijalne sredine. AB - Social participation is the participation of people in all aspects of life, respectively that it is an adequate predictor of the development and it is crucial for the quality of life for people with disabilities. The social participation of people with disabilities directly related to the individual characteristics (those that relate to the person himself), environmental determinants (factors of socio – cultural environment) and their mutual relations. To cover the process of social participation is necessary to consider influence of environmental factors on achieving social participation and the consequences arising out of interaction between personal and environmental factors. The aim of this study was to assess the environmental impact on the social participation of children with cerebral palsy. The study sample was formed by 40 school children with cerebral palsy, both sexes. The research was conducted at the Center for Education of Children with Special Needs "Shafallah" Doha, Qatar, in the period since 2006. by 2009. year. For the purpose of this research was used scale ICF Checklist, a clinical form of the international classification of functioning, version 2.1.a ( ICF Checklist World Health Organization, September 2003), and it’s part of the scale which is related to environmental factors. The results show that the environment, attitudes and many barriers limiting factor in the functioning of children with cerebral palsy, which further affects to be permanently or temporarily excluded from the social environment. PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Uticaj okoline na socijalnu participaciju Dece sa cerebralnom paralizom T1 - Influence of environment on social participation Of children with cerebral palsy IS - 3 SP - 497 VL - 19 VL - 504 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3709 ER -
@article{ author = "Bani Odeh, Deeb Mahmoud Ahmed", year = "2013", abstract = "Socijalna participacija predstavlja učešće osoba u svim aspektima života, odnosno ona je prediktor adekvatnog razvoja i od ključnog je zna- čaja za kvalitet života osoba sa invaliditetom. Nivo socijalne parti- cipacije osoba sa invaliditetom direktno zavisi od individualnih ka- rakteristika (onih koje se odnose na samu osobu), sredinskih determinan- ti (faktori socio – kulturnog okruženja) kao i njihovog uzajamnog odnosa. Da bi se obuhvatio proces socijalne participacije potrebno je sagledati uticaj sredinskih faktora na ostvarivanje socijalne participacije, kao i sve posledice koje proizilaze iz interakcije između ličnih i sredinskih faktora. Cilj ovog istraživanja je bi da se proceni koliki je uticaj okoline na socijalnu participaciju dece sa cerebralnom paralizom. Uzorak istraži- vanja je formiran od 40 dece sa cerebralnom paralizom školskog uzrasta, oba pola. Istraživanje je realizovano u Centru za edukaciju dece sa specijal- nim potrebama „Shafallah“ Doha, Katar, u periodu od 2006. do 2009. godine. Za potrebe ovog istraživanja korišćena je skalu ICF Checklist, klinički ob- lik za Internacionalnu klasifikaciju funkcionisanja, verzija 2.1.a (ICF Checklist World Health Organization, September 2003), i to deo skale koji se odnosi na faktore okoline. Rezultati istraživanja pokazuju da okolina, stavovi i brojne barijere predstavljaju dodatni faktor ograničenja u funkcionisanju dece sa cere- bralnom paralizom, što dodatno utiče da budu stalno ili povremeno is- ključena iz socijalne sredine., Social participation is the participation of people in all aspects of life, respectively that it is an adequate predictor of the development and it is crucial for the quality of life for people with disabilities. The social participation of people with disabilities directly related to the individual characteristics (those that relate to the person himself), environmental determinants (factors of socio – cultural environment) and their mutual relations. To cover the process of social participation is necessary to consider influence of environmental factors on achieving social participation and the consequences arising out of interaction between personal and environmental factors. The aim of this study was to assess the environmental impact on the social participation of children with cerebral palsy. The study sample was formed by 40 school children with cerebral palsy, both sexes. The research was conducted at the Center for Education of Children with Special Needs "Shafallah" Doha, Qatar, in the period since 2006. by 2009. year. For the purpose of this research was used scale ICF Checklist, a clinical form of the international classification of functioning, version 2.1.a ( ICF Checklist World Health Organization, September 2003), and it’s part of the scale which is related to environmental factors. The results show that the environment, attitudes and many barriers limiting factor in the functioning of children with cerebral palsy, which further affects to be permanently or temporarily excluded from the social environment.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Uticaj okoline na socijalnu participaciju Dece sa cerebralnom paralizom, Influence of environment on social participation Of children with cerebral palsy", number = "3", pages = "497", volume = "19, 504", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3709" }
Bani Odeh, D. M. A.. (2013). Uticaj okoline na socijalnu participaciju Dece sa cerebralnom paralizom. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 19(3), 497. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3709
Bani Odeh DMA. Uticaj okoline na socijalnu participaciju Dece sa cerebralnom paralizom. in Beogradska defektološka škola. 2013;19(3):497. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3709 .
Bani Odeh, Deeb Mahmoud Ahmed, "Uticaj okoline na socijalnu participaciju Dece sa cerebralnom paralizom" in Beogradska defektološka škola, 19, no. 3 (2013):497, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3709 .