Značaj rane intervencije u tretmanu teškoća u intelektualnom razvoju
Importance of early intervention in treating Difficulties in intellctual development
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Rana intervencija obuhvata širok spektar aktivnosti usmerenih na podsticanje razvoja deteta u prvim godinama života i preveniranje ili ublažavanje
teškoća u razvoju. Uporedo sa nalazima razvojnih i neurobioloških studija
o značaju ranog učenja i iskustva za kasnije intelektualno funkcionisanje
deteta, raste interesovanje istraživača i praktičara za rani tretman kao potencijalni put delovanja na smetnje i teškoće u kognitivnom funkcionisanju, pre njihovog manifestovanja u punom obliku. Važnu potporu procesu
kreiranja, strukturisanja i implementacije programa rane intervencije daju
nalazi studija u kojima su uočeni pozitivni ishodi u domenu intelektualnog
razvoja kao rezultat sprovođenja ranog tretmana kod dece sa teškoćama
u intelektualnom funkcionisanju. Dok se postojanje kratkoročnih efekata
uglavnom više ne dovodi u pitanje, dugoročna efikasnost ovih programa i
dalje je predmet naučne rasprave i predstavlja oblast koju je potrebno dalje
temeljno istražiti. U cilju unapređen...ja praktičnog delovanja u ovoj oblasti,
potrebno je proširiti već postojeća saznanja o značajnim komponentama i
karakteristikama primene efikasne rane intervencije, kao i mehanizmima
održavanja postignutog napretka tokom vremena. Uspešne programe rane
intervencije generalno karakterišu veći intenzitet, raniji početak, duže trajanje, širok spektar dostupnih usluga i angažovanje roditelja kao saradnika
i aktivnog učesnika u stimulisanju razvoja svog deteta. Kako se odrastanje
deteta odvija u socijalnom kontekstu koji podrazumeva uticaj više faktora na brojnost i kvalitet prilika za učenje i razvoj kognitivnih sposobnosti,
prilikom planiranja i realizacije rane intervencije potrebno je imati u vidu karakteristike i potrebe samog deteta i njegove porodice, u cilju optimizovanja intelektualnog razvoja i kasnijeg funkcionisanja deteta.
Early intervention includes a wide range of activities aimed at fostering the
development of the child in the first years of life and preventing or reducing
the developmental delay. Along with the findings of developmental and
neurobiological studies on the importance of early learning and experience
to later intellectual functioning, there is growing interest of researchers and
practitioners for early treatment as a potential route of influencing the obstacles
and difficulties in cognitive functioning, before their full manifestation. An
important support to the process of creating, structuring and implementation
of early intervention programs is provided by studies that have observed
positive outcomes in the domain of intellectual development as a result of the
implementation of early treatment in children with difficulties in intellectual
functioning. While the existence of short-term effects generally is no longer
called into question, the long-term effectiveness of the...se programs is still subject
to scientific debate and an area which should be further explored thoroughly.
In order to promote practical action in this field, it is necessary to expand
the existing knowledge of the significant components and characteristics
of implementation of effective early intervention, as well as mechanisms
to maintain the achieved progress over time. Successful early intervention
programs are generally characterized by higher intensity, earlier onset, longer
duration, a wide range of services and engaging parents as contributors and active
participants in stimulating development of their children. As the growing up of
the child takes place in a social context that involves many factors that influence
the number and quality of opportunities for learning and development of
cognitive abilities, it is necessary to bear in mind the characteristics and needs
of the child and his family when planning and implementing early intervention,
in order to optimize intellectual development and the subsequent functioning
of the child.
Ključne reči:
efikasnost ranog tretmana / rana intervencija / teškoće u intelektualnom razvoju / difficulties in intellectual development / early intervention / efficiency of early tretmentIzvor:
Beogradska defektološka škola, 2016, 22, 2, 61-Izdavač:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Kolekcije
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Cvijetić, Marija PY - 2016 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3634 AB - Rana intervencija obuhvata širok spektar aktivnosti usmerenih na podsticanje razvoja deteta u prvim godinama života i preveniranje ili ublažavanje teškoća u razvoju. Uporedo sa nalazima razvojnih i neurobioloških studija o značaju ranog učenja i iskustva za kasnije intelektualno funkcionisanje deteta, raste interesovanje istraživača i praktičara za rani tretman kao potencijalni put delovanja na smetnje i teškoće u kognitivnom funkcionisanju, pre njihovog manifestovanja u punom obliku. Važnu potporu procesu kreiranja, strukturisanja i implementacije programa rane intervencije daju nalazi studija u kojima su uočeni pozitivni ishodi u domenu intelektualnog razvoja kao rezultat sprovođenja ranog tretmana kod dece sa teškoćama u intelektualnom funkcionisanju. Dok se postojanje kratkoročnih efekata uglavnom više ne dovodi u pitanje, dugoročna efikasnost ovih programa i dalje je predmet naučne rasprave i predstavlja oblast koju je potrebno dalje temeljno istražiti. U cilju unapređenja praktičnog delovanja u ovoj oblasti, potrebno je proširiti već postojeća saznanja o značajnim komponentama i karakteristikama primene efikasne rane intervencije, kao i mehanizmima održavanja postignutog napretka tokom vremena. Uspešne programe rane intervencije generalno karakterišu veći intenzitet, raniji početak, duže trajanje, širok spektar dostupnih usluga i angažovanje roditelja kao saradnika i aktivnog učesnika u stimulisanju razvoja svog deteta. Kako se odrastanje deteta odvija u socijalnom kontekstu koji podrazumeva uticaj više faktora na brojnost i kvalitet prilika za učenje i razvoj kognitivnih sposobnosti, prilikom planiranja i realizacije rane intervencije potrebno je imati u vidu karakteristike i potrebe samog deteta i njegove porodice, u cilju optimizovanja intelektualnog razvoja i kasnijeg funkcionisanja deteta. AB - Early intervention includes a wide range of activities aimed at fostering the development of the child in the first years of life and preventing or reducing the developmental delay. Along with the findings of developmental and neurobiological studies on the importance of early learning and experience to later intellectual functioning, there is growing interest of researchers and practitioners for early treatment as a potential route of influencing the obstacles and difficulties in cognitive functioning, before their full manifestation. An important support to the process of creating, structuring and implementation of early intervention programs is provided by studies that have observed positive outcomes in the domain of intellectual development as a result of the implementation of early treatment in children with difficulties in intellectual functioning. While the existence of short-term effects generally is no longer called into question, the long-term effectiveness of these programs is still subject to scientific debate and an area which should be further explored thoroughly. In order to promote practical action in this field, it is necessary to expand the existing knowledge of the significant components and characteristics of implementation of effective early intervention, as well as mechanisms to maintain the achieved progress over time. Successful early intervention programs are generally characterized by higher intensity, earlier onset, longer duration, a wide range of services and engaging parents as contributors and active participants in stimulating development of their children. As the growing up of the child takes place in a social context that involves many factors that influence the number and quality of opportunities for learning and development of cognitive abilities, it is necessary to bear in mind the characteristics and needs of the child and his family when planning and implementing early intervention, in order to optimize intellectual development and the subsequent functioning of the child. PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Značaj rane intervencije u tretmanu teškoća u intelektualnom razvoju T1 - Importance of early intervention in treating Difficulties in intellctual development IS - 2 SP - 61 VL - 22 VL - 78 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3634 ER -
@article{ author = "Cvijetić, Marija", year = "2016", abstract = "Rana intervencija obuhvata širok spektar aktivnosti usmerenih na podsticanje razvoja deteta u prvim godinama života i preveniranje ili ublažavanje teškoća u razvoju. Uporedo sa nalazima razvojnih i neurobioloških studija o značaju ranog učenja i iskustva za kasnije intelektualno funkcionisanje deteta, raste interesovanje istraživača i praktičara za rani tretman kao potencijalni put delovanja na smetnje i teškoće u kognitivnom funkcionisanju, pre njihovog manifestovanja u punom obliku. Važnu potporu procesu kreiranja, strukturisanja i implementacije programa rane intervencije daju nalazi studija u kojima su uočeni pozitivni ishodi u domenu intelektualnog razvoja kao rezultat sprovođenja ranog tretmana kod dece sa teškoćama u intelektualnom funkcionisanju. Dok se postojanje kratkoročnih efekata uglavnom više ne dovodi u pitanje, dugoročna efikasnost ovih programa i dalje je predmet naučne rasprave i predstavlja oblast koju je potrebno dalje temeljno istražiti. U cilju unapređenja praktičnog delovanja u ovoj oblasti, potrebno je proširiti već postojeća saznanja o značajnim komponentama i karakteristikama primene efikasne rane intervencije, kao i mehanizmima održavanja postignutog napretka tokom vremena. Uspešne programe rane intervencije generalno karakterišu veći intenzitet, raniji početak, duže trajanje, širok spektar dostupnih usluga i angažovanje roditelja kao saradnika i aktivnog učesnika u stimulisanju razvoja svog deteta. Kako se odrastanje deteta odvija u socijalnom kontekstu koji podrazumeva uticaj više faktora na brojnost i kvalitet prilika za učenje i razvoj kognitivnih sposobnosti, prilikom planiranja i realizacije rane intervencije potrebno je imati u vidu karakteristike i potrebe samog deteta i njegove porodice, u cilju optimizovanja intelektualnog razvoja i kasnijeg funkcionisanja deteta., Early intervention includes a wide range of activities aimed at fostering the development of the child in the first years of life and preventing or reducing the developmental delay. Along with the findings of developmental and neurobiological studies on the importance of early learning and experience to later intellectual functioning, there is growing interest of researchers and practitioners for early treatment as a potential route of influencing the obstacles and difficulties in cognitive functioning, before their full manifestation. An important support to the process of creating, structuring and implementation of early intervention programs is provided by studies that have observed positive outcomes in the domain of intellectual development as a result of the implementation of early treatment in children with difficulties in intellectual functioning. While the existence of short-term effects generally is no longer called into question, the long-term effectiveness of these programs is still subject to scientific debate and an area which should be further explored thoroughly. In order to promote practical action in this field, it is necessary to expand the existing knowledge of the significant components and characteristics of implementation of effective early intervention, as well as mechanisms to maintain the achieved progress over time. Successful early intervention programs are generally characterized by higher intensity, earlier onset, longer duration, a wide range of services and engaging parents as contributors and active participants in stimulating development of their children. As the growing up of the child takes place in a social context that involves many factors that influence the number and quality of opportunities for learning and development of cognitive abilities, it is necessary to bear in mind the characteristics and needs of the child and his family when planning and implementing early intervention, in order to optimize intellectual development and the subsequent functioning of the child.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Značaj rane intervencije u tretmanu teškoća u intelektualnom razvoju, Importance of early intervention in treating Difficulties in intellctual development", number = "2", pages = "61", volume = "22, 78", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3634" }
Cvijetić, M.. (2016). Značaj rane intervencije u tretmanu teškoća u intelektualnom razvoju. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 22(2), 61. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3634
Cvijetić M. Značaj rane intervencije u tretmanu teškoća u intelektualnom razvoju. in Beogradska defektološka škola. 2016;22(2):61. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3634 .
Cvijetić, Marija, "Značaj rane intervencije u tretmanu teškoća u intelektualnom razvoju" in Beogradska defektološka škola, 22, no. 2 (2016):61, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3634 .