Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije
Importance of phonological awareness of the serbian language In early english reading in children with developmental Coordination disorder
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i
koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane
intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog
oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog
uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i
čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog
jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim
poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i
41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak
je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja
koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije.
Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srps...kog
jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT
testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči
na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije
pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji,
i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih
elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči
na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći
broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i
postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema
izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju
sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem
koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na
engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati
korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom
ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku.
Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by
difficulties in the planning and coordination of complex movements during
action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological
or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age
children, the relationship between weak phonological awareness in the
native language and reading in a foreign language in this group of children
has not been investigated before.
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological
awareness of the Serbian language and initial reading in English in
children with developmental coordination disorder and children without
coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental
coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from
9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age.
The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess
developmental coo...rdination disorder. Phonological awareness was
assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language.
The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below-
average achievements in phonological awareness and reading single words
in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness
in the Serbian language and reading single words in English, in children
without coordination difficulties, shows a larger number of correlations
between elements of phonological awareness of the native language and
better word reading in a foreign language. In contrast, in children with
developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands
out as the most important element of phonology, achieving a strong
correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental
coordination disorder show a phonological delay in their native language,
but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis
indicate the importance of phonological development in the native
language for early reading in a new language.
Кључне речи:
razvojni poremećaj koordinacije / fonološka svesnost / čitanje na stranom jeziku / srpski / engleski / developmental coordination disorder / phonological awareness / reading in a foreign language / Serbian language / English languageИзвор:
Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine, 2021, 57-58Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Janjić, Jovana AU - Nikolić, Snežana AU - Ilić Stošović, Danijela PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3612 AB - Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena. Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće. Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT testom (The Burt Word Reading Test). Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku. Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku. AB - Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age children, the relationship between weak phonological awareness in the native language and reading in a foreign language in this group of children has not been investigated before. Aim: The aim was to determine the correlation between phonological awareness of the Serbian language and initial reading in English in children with developmental coordination disorder and children without coordination difficulty. Method: The sample consisted of 30 children with developmental coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess developmental coordination disorder. Phonological awareness was assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. The BURT Test was used for the assessment of word reading in English. Results: Children with developmental coordination disorder showed below- average achievements in phonological awareness and reading single words in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness in the Serbian language and reading single words in English, in children without coordination difficulties, shows a larger number of correlations between elements of phonological awareness of the native language and better word reading in a foreign language. In contrast, in children with developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands out as the most important element of phonology, achieving a strong correlation with success of single word reading in English. Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental coordination disorder show a phonological delay in their native language, but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis indicate the importance of phonological development in the native language for early reading in a new language. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine T1 - Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije T1 - Importance of phonological awareness of the serbian language In early english reading in children with developmental Coordination disorder EP - 58 SP - 57 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 ER -
@conference{ author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić Stošović, Danijela", year = "2021", abstract = "Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena. Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće. Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT testom (The Burt Word Reading Test). Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku. Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku., Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age children, the relationship between weak phonological awareness in the native language and reading in a foreign language in this group of children has not been investigated before. Aim: The aim was to determine the correlation between phonological awareness of the Serbian language and initial reading in English in children with developmental coordination disorder and children without coordination difficulty. Method: The sample consisted of 30 children with developmental coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess developmental coordination disorder. Phonological awareness was assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. The BURT Test was used for the assessment of word reading in English. Results: Children with developmental coordination disorder showed below- average achievements in phonological awareness and reading single words in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness in the Serbian language and reading single words in English, in children without coordination difficulties, shows a larger number of correlations between elements of phonological awareness of the native language and better word reading in a foreign language. In contrast, in children with developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands out as the most important element of phonology, achieving a strong correlation with success of single word reading in English. Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental coordination disorder show a phonological delay in their native language, but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis indicate the importance of phonological development in the native language for early reading in a new language.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine", title = "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije, Importance of phonological awareness of the serbian language In early english reading in children with developmental Coordination disorder", pages = "58-57", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612" }
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić Stošović, D.. (2021). Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 57-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612
Janjić J, Nikolić S, Ilić Stošović D. Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:57-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić Stošović, Danijela, "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):57-58, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 .