Приказ основних података о документу

Maladaptivne reakcije na buling kod adolescenata sa intelektualnom ometenošću

dc.creatorŽunić-Pavlović, Vesna
dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.date.accessioned2021-06-09T13:33:21Z
dc.date.available2021-06-09T13:33:21Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn0354-8759
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/360
dc.description.abstractBullying refers to the use of physical, psychological, or direct verbal means either individually or in a group, to cause physical or psychological distress to others (Reynolds, 2003). Responses to bullying can vary from mild anxiety and discomfort to extreme distress. The objective of this article is to determine severity level of anxiety and distress related to school violence in students with sub average intellectual functioning. The sample consisted of 118 participants with mild intellectual disability, of both sexes, aged from 12 to 20. All of them attended so called special schools in Belgrade, Kragujevac and Sombor. Students' anxiety about schools as unsafe or threatening environments was determined by the School Violence Anxiety Scale. Dimensions of students' psychological distress specific to being bullied was determined using the Bully-Victimization Distress Scale, which provides Internalizing distress score, Externalizing distress score as well as composite score. It was revealed that slightly more than 25% of the participants experienced elevated level of anxiety related to school violence. Internalizing problems occurred more frequently than externalizing ones. However, clinically significant levels of both, internalizing and externalizing maladaptive responses, were found in 13 (11%) participants. Having in mind that victimization could have long-lasting negative impacts on psychological wellbeing, it necessary to provide adequate preventive programs directed to highly vulnerable population of adolescents with intellectual disability.en
dc.description.abstractBulingom se označava upotreba fizičkih, psiholoških ili direktnih verbalnih akcija, od strane pojedinca ili grupe, kako bi se drugome nanela fizička ili psihička bol (Reynolds, 2003). Reakcije na buling mogu da variraju, od blage anksioznosti i nelagodnosti do ekstremnog distresa. Cilj ovog rada je da utvrdi nivo anksioznosti i stresa povezanih sa nasiljem u školi kod ispitanika ispodprosečnog intelektualnog funkcionisanja. Uzorak se sastoji od 118 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, oba pola, uzrasta između 12 i 20 godina, koji pohađaju tzv. specijalne škole u Beogradu, Kragujevcu i Somboru. Anksioznost povezana sa doživljajem škole kao nesigurnog i pretećeg okruženja ispitana je Skalom anksioznosti povezane sa nasiljem u školi. Dimenzije psihološkog distresa proisteklog iz bulinga ispitane su primenom Skale distresa povezanog sa vršnjačkim nasiljem i viktimizacijom, čijom se primenom mogu dobiti skorovi internalizacije, eksternalizacije i kompozitni skor. Ustanovljeno je da nešto više od 25% ispitanika ima povišen nivo anksioznosti uslovljene nasiljem u školi. Internalizacija psiholoških poteškoća mnogo je češća od eksternalizacije. Klinički signifikantan nivo oba oblika maladaptivnog reagovanja utvrđen je kod 13(11%) ispitanika. Imajući u vidu da viktimizacija može da ima dugotrajne negativne efekte na psihičko blagostanje pojedinca, potrebno je da se kreiraju adekvatni preventivni programi koji bi bili usmereni ka izrazito vulnerabilnoj populaciji adolescenata sa intelektualnom ometenošću.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.rightsopenAccess
dc.sourceBeogradska defektološka škola
dc.subjectvictimizationen
dc.subjectbullyingen
dc.subjectanxietyen
dc.subjectconsequencesen
dc.subjectviktimizacijasr
dc.subjectbulingsr
dc.subjectanksioznostsr
dc.subjectposledicesr
dc.titleMaladaptive responses to bullying in adolescents with intellectual disabilityen
dc.titleMaladaptivne reakcije na buling kod adolescenata sa intelektualnom ometenošćusr
dc.typearticle
dc.rights.licenseARR
dc.citation.epage360
dc.citation.issue2
dc.citation.other(2): 349-360
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage349
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/403/357.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_360
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу