Decline in Socialization at Transition from Class to Subject Teaching in Inclusion
Pad u socijalizaciji na prelazu iz razredne u predmetnu nastavu u inkluziji
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
The goal of this research was to explore the potential socialization
drop that might occur during students’ transition from class teaching
(i.e. having mainly one teacher) to subject teaching (i.e. having many teachers).
We had two competing assumptions: 1) that the socialization drop
will affect both typically developed (TD) and so called special educational
needs (SEN) students, and 2) that the drop will affect SEN students
more. Using a transversal approach and sociometric method, we tested
these assumptions on a sample of 685 (55 SEN) elementary school children
from the Republic of Srpska, grades four through nine. The results clearly
supported the second assumption. While sociometric social preference for
TD children did not change through the grades, SEN children social preference
dropped significantly in the transitional sixth grade, never again
to recover to the fourth grade level, when there was no difference between
SEN and TD children. This effect was only sligh...tly affected by the peer
discipline issues nominations. Thus, when trying to design potential socialization
support and intervention programs in inclusion, we should be
aware of the expected transitional socialization drop.
Cilj rada bilo je ispitivanje mogućeg umanjenja u socijalizaciji na
prelazu iz razredne (nastava sa uglavnom jednim učiteljem) u predmetnu
nastavu (nastava sa više nastavnika). Postojale su dvije konkurentne
hipoteze: 1) umanjenje socijalizacije dogodiće se i učenicima neometenog
razvoja (NR) i djeci sa posebnim obrazovnim potrebama (DPP) i 2)
umanjenje će više pogoditi DPP. Na osnovu transverzalnog pristupa i
sociometrijskog metoda, testirali smo ovu pretpostavku na uzorku od 685
(55 DPP) učenika iz osnovnih škola u Republici Srpskoj, od četvrtog do
devetog razreda. Rezultati su jasno potvrdili drugu pretpostavku. Dok se
sociometrijska socijalna preferencija djece NR nije mijenjala kroz razrede,
socijalna preferencija DPP se značajno umanjila tokom tranzitnog šestog
razreda i nikada više nije dostigla nivo iz četvrtog razreda, kada nije
bilo razlike između NR i DPP. Ovaj efekat je bio samo blago zahvaćen
vršnjačkim nominacijama u vezi sa disciplinskim problemima. Stoga,
...prilikom pokušaja osmišljavanja bilo kakvih intervencionih i programa
podrške socijalizaciji u inkluziji, potrebno je u obzir uzeti i ovo tranziciono
umanjenje socijalizacije.
Keywords:
inclusion / socialization / sociometry / elementary school / inkluzija / socializacija / sociometrija / osnovna školaSource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2014, 13, 3, 293-309Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Subotić, Siniša AU - Anđić, Branko PY - 2014 UR - https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/ UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3403 AB - The goal of this research was to explore the potential socialization drop that might occur during students’ transition from class teaching (i.e. having mainly one teacher) to subject teaching (i.e. having many teachers). We had two competing assumptions: 1) that the socialization drop will affect both typically developed (TD) and so called special educational needs (SEN) students, and 2) that the drop will affect SEN students more. Using a transversal approach and sociometric method, we tested these assumptions on a sample of 685 (55 SEN) elementary school children from the Republic of Srpska, grades four through nine. The results clearly supported the second assumption. While sociometric social preference for TD children did not change through the grades, SEN children social preference dropped significantly in the transitional sixth grade, never again to recover to the fourth grade level, when there was no difference between SEN and TD children. This effect was only slightly affected by the peer discipline issues nominations. Thus, when trying to design potential socialization support and intervention programs in inclusion, we should be aware of the expected transitional socialization drop. AB - Cilj rada bilo je ispitivanje mogućeg umanjenja u socijalizaciji na prelazu iz razredne (nastava sa uglavnom jednim učiteljem) u predmetnu nastavu (nastava sa više nastavnika). Postojale su dvije konkurentne hipoteze: 1) umanjenje socijalizacije dogodiće se i učenicima neometenog razvoja (NR) i djeci sa posebnim obrazovnim potrebama (DPP) i 2) umanjenje će više pogoditi DPP. Na osnovu transverzalnog pristupa i sociometrijskog metoda, testirali smo ovu pretpostavku na uzorku od 685 (55 DPP) učenika iz osnovnih škola u Republici Srpskoj, od četvrtog do devetog razreda. Rezultati su jasno potvrdili drugu pretpostavku. Dok se sociometrijska socijalna preferencija djece NR nije mijenjala kroz razrede, socijalna preferencija DPP se značajno umanjila tokom tranzitnog šestog razreda i nikada više nije dostigla nivo iz četvrtog razreda, kada nije bilo razlike između NR i DPP. Ovaj efekat je bio samo blago zahvaćen vršnjačkim nominacijama u vezi sa disciplinskim problemima. Stoga, prilikom pokušaja osmišljavanja bilo kakvih intervencionih i programa podrške socijalizaciji u inkluziji, potrebno je u obzir uzeti i ovo tranziciono umanjenje socijalizacije. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Decline in Socialization at Transition from Class to Subject Teaching in Inclusion T1 - Pad u socijalizaciji na prelazu iz razredne u predmetnu nastavu u inkluziji EP - 309 IS - 3 SP - 293 VL - 13 DO - 10.5937/specedreh13-6617 ER -
@article{ author = "Subotić, Siniša and Anđić, Branko", year = "2014", abstract = "The goal of this research was to explore the potential socialization drop that might occur during students’ transition from class teaching (i.e. having mainly one teacher) to subject teaching (i.e. having many teachers). We had two competing assumptions: 1) that the socialization drop will affect both typically developed (TD) and so called special educational needs (SEN) students, and 2) that the drop will affect SEN students more. Using a transversal approach and sociometric method, we tested these assumptions on a sample of 685 (55 SEN) elementary school children from the Republic of Srpska, grades four through nine. The results clearly supported the second assumption. While sociometric social preference for TD children did not change through the grades, SEN children social preference dropped significantly in the transitional sixth grade, never again to recover to the fourth grade level, when there was no difference between SEN and TD children. This effect was only slightly affected by the peer discipline issues nominations. Thus, when trying to design potential socialization support and intervention programs in inclusion, we should be aware of the expected transitional socialization drop., Cilj rada bilo je ispitivanje mogućeg umanjenja u socijalizaciji na prelazu iz razredne (nastava sa uglavnom jednim učiteljem) u predmetnu nastavu (nastava sa više nastavnika). Postojale su dvije konkurentne hipoteze: 1) umanjenje socijalizacije dogodiće se i učenicima neometenog razvoja (NR) i djeci sa posebnim obrazovnim potrebama (DPP) i 2) umanjenje će više pogoditi DPP. Na osnovu transverzalnog pristupa i sociometrijskog metoda, testirali smo ovu pretpostavku na uzorku od 685 (55 DPP) učenika iz osnovnih škola u Republici Srpskoj, od četvrtog do devetog razreda. Rezultati su jasno potvrdili drugu pretpostavku. Dok se sociometrijska socijalna preferencija djece NR nije mijenjala kroz razrede, socijalna preferencija DPP se značajno umanjila tokom tranzitnog šestog razreda i nikada više nije dostigla nivo iz četvrtog razreda, kada nije bilo razlike između NR i DPP. Ovaj efekat je bio samo blago zahvaćen vršnjačkim nominacijama u vezi sa disciplinskim problemima. Stoga, prilikom pokušaja osmišljavanja bilo kakvih intervencionih i programa podrške socijalizaciji u inkluziji, potrebno je u obzir uzeti i ovo tranziciono umanjenje socijalizacije.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Decline in Socialization at Transition from Class to Subject Teaching in Inclusion, Pad u socijalizaciji na prelazu iz razredne u predmetnu nastavu u inkluziji", pages = "309-293", number = "3", volume = "13", doi = "10.5937/specedreh13-6617" }
Subotić, S.,& Anđić, B.. (2014). Decline in Socialization at Transition from Class to Subject Teaching in Inclusion. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 13(3), 293-309. https://doi.org/10.5937/specedreh13-6617
Subotić S, Anđić B. Decline in Socialization at Transition from Class to Subject Teaching in Inclusion. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2014;13(3):293-309. doi:10.5937/specedreh13-6617 .
Subotić, Siniša, Anđić, Branko, "Decline in Socialization at Transition from Class to Subject Teaching in Inclusion" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 13, no. 3 (2014):293-309, https://doi.org/10.5937/specedreh13-6617 . .