Empatija i sistematičnost kod dece predškolskog uzrasta
Empathy and systemizing in preschool children
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Uvod: Teorija empatičnosti i sistematičnosti posmatra empatičnost i sistematičnost
kao dve nezavisne dimenzije, čijim se ukrštanjem može dobiti pet kognitivnih profila
ili „tipova mozga”. Cilj: Cilј ovog istraživanja je da se kod dece predškolskog uzrasta
sagleda odnos između sposobnosti empatisanja i sistematizovanja, kao i polne razlike u
navedenim sposobnostima i tipovima mozga koji se određuju na osnovu tih sposobnosti.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćen 71 ispitanik uzrasta od pet godina i šest meseci
do sedam godina. Empatičnost i sistematičnost procenjeni su korišćenjem dečjih verzija
skala za procenu koeficijenta empatičnosti i koeficijenta sistematičnosti (Children’s
versions of the Empathy Quotient – EQ-C and Systemizing Quotient – SQ-C, Auyeung
et al., 2009). Rezultati: Prema dobijenim rezultatima empatičnost i sistematičnost
bile su umereno povezane: ispitanici s višim koeficijentom empatičnosti imali su i
viši koeficijent sistematičnosti. Dečaci i devojčice nisu... se razlikovali u procenjenim
sposobnostima. Jedini izuzetak predstavlјa razlika u skoru dobijena oduzimanjem
koeficijenta sistematičnosti i empatičnosti. Kod devojčica je, u proseku, empatičnost bila
bolјe razvijena od sistematičnosti, dok je kod dečaka uočen obrnut obrazac. Nije bilo
polnih razlika u distribuciji kognitivnih profila (tzv. tipova mozga) dobijenih na osnovu
pomenute razlike između sistematičnosti i empatičnosti. Zaključak: Rezultati našeg
istraživanja mogu poslužiti kao osnova za poređenje nekim budućim istraživanjima koja
bi obuhvatila decu tipičnog i atipičnog razvoja.
Klјučne reči: empatisanje, sistematizovanje,
Introduction. The Empathizing-Systemizing theory sees empathy and systemizing as
two independent dimensions, which can be used for classification into five cognitive
profiles or „brain types”. Objective. The aim of this research was to determine the
relationship between empathy and systemizing in preschool children, and to determine
gender differences in these abilities and brain types. Method. The sample consisted of
71 children from 5/6 to 7 years of age. Children’s versions of the Empathy Quotient
– EQ-C and Systemizing Quotient SQ-C (Auyeung et al., 2009) were used to assess
empathy and systemizing. Results. According to our results, empathy and systemizing were moderately correlated: participants with higher empathy quotient also had a higher
systemizing quotient. There were no gender differences in the assessed abilities. The
only exception is the difference in the score calculated by subtracting systemizing and
empathy quotient. On average, girls had the empathy quotie...nt higher than the systemizing
quotient, while boys showed the opposite pattern. There were no gender differences in the
distribution of cognitive profiles („brain types”) based on the aforementioned difference
between systemizing and empathy. Conclusion. The results of this study may be used as
baseline for comparison in future studies that would examine typically and atypically
developing children.
Кључне речи:
empatisanje / sistematizovanje, deca / empathizing / systemizing, childrenИзвор:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2020, 19, 3, 195-195Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
DOI: 10.5937/specedreh19-29169
ISSN: 1452-7367; 2406-1328 (eISSN)
Scopus: 2-s2.0-85099136026
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Janković Nikolić, Marina PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3385 AB - Uvod: Teorija empatičnosti i sistematičnosti posmatra empatičnost i sistematičnost kao dve nezavisne dimenzije, čijim se ukrštanjem može dobiti pet kognitivnih profila ili „tipova mozga”. Cilj: Cilј ovog istraživanja je da se kod dece predškolskog uzrasta sagleda odnos između sposobnosti empatisanja i sistematizovanja, kao i polne razlike u navedenim sposobnostima i tipovima mozga koji se određuju na osnovu tih sposobnosti. Metode: Istraživanjem je obuhvaćen 71 ispitanik uzrasta od pet godina i šest meseci do sedam godina. Empatičnost i sistematičnost procenjeni su korišćenjem dečjih verzija skala za procenu koeficijenta empatičnosti i koeficijenta sistematičnosti (Children’s versions of the Empathy Quotient – EQ-C and Systemizing Quotient – SQ-C, Auyeung et al., 2009). Rezultati: Prema dobijenim rezultatima empatičnost i sistematičnost bile su umereno povezane: ispitanici s višim koeficijentom empatičnosti imali su i viši koeficijent sistematičnosti. Dečaci i devojčice nisu se razlikovali u procenjenim sposobnostima. Jedini izuzetak predstavlјa razlika u skoru dobijena oduzimanjem koeficijenta sistematičnosti i empatičnosti. Kod devojčica je, u proseku, empatičnost bila bolјe razvijena od sistematičnosti, dok je kod dečaka uočen obrnut obrazac. Nije bilo polnih razlika u distribuciji kognitivnih profila (tzv. tipova mozga) dobijenih na osnovu pomenute razlike između sistematičnosti i empatičnosti. Zaključak: Rezultati našeg istraživanja mogu poslužiti kao osnova za poređenje nekim budućim istraživanjima koja bi obuhvatila decu tipičnog i atipičnog razvoja. Klјučne reči: empatisanje, sistematizovanje, AB - Introduction. The Empathizing-Systemizing theory sees empathy and systemizing as two independent dimensions, which can be used for classification into five cognitive profiles or „brain types”. Objective. The aim of this research was to determine the relationship between empathy and systemizing in preschool children, and to determine gender differences in these abilities and brain types. Method. The sample consisted of 71 children from 5/6 to 7 years of age. Children’s versions of the Empathy Quotient – EQ-C and Systemizing Quotient SQ-C (Auyeung et al., 2009) were used to assess empathy and systemizing. Results. According to our results, empathy and systemizing were moderately correlated: participants with higher empathy quotient also had a higher systemizing quotient. There were no gender differences in the assessed abilities. The only exception is the difference in the score calculated by subtracting systemizing and empathy quotient. On average, girls had the empathy quotient higher than the systemizing quotient, while boys showed the opposite pattern. There were no gender differences in the distribution of cognitive profiles („brain types”) based on the aforementioned difference between systemizing and empathy. Conclusion. The results of this study may be used as baseline for comparison in future studies that would examine typically and atypically developing children. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Empatija i sistematičnost kod dece predškolskog uzrasta T1 - Empathy and systemizing in preschool children EP - 195 IS - 3 SP - 195 VL - 19 DO - 10.5937/specedreh19-29169 ER -
@article{ author = "Janković Nikolić, Marina", year = "2020", abstract = "Uvod: Teorija empatičnosti i sistematičnosti posmatra empatičnost i sistematičnost kao dve nezavisne dimenzije, čijim se ukrštanjem može dobiti pet kognitivnih profila ili „tipova mozga”. Cilj: Cilј ovog istraživanja je da se kod dece predškolskog uzrasta sagleda odnos između sposobnosti empatisanja i sistematizovanja, kao i polne razlike u navedenim sposobnostima i tipovima mozga koji se određuju na osnovu tih sposobnosti. Metode: Istraživanjem je obuhvaćen 71 ispitanik uzrasta od pet godina i šest meseci do sedam godina. Empatičnost i sistematičnost procenjeni su korišćenjem dečjih verzija skala za procenu koeficijenta empatičnosti i koeficijenta sistematičnosti (Children’s versions of the Empathy Quotient – EQ-C and Systemizing Quotient – SQ-C, Auyeung et al., 2009). Rezultati: Prema dobijenim rezultatima empatičnost i sistematičnost bile su umereno povezane: ispitanici s višim koeficijentom empatičnosti imali su i viši koeficijent sistematičnosti. Dečaci i devojčice nisu se razlikovali u procenjenim sposobnostima. Jedini izuzetak predstavlјa razlika u skoru dobijena oduzimanjem koeficijenta sistematičnosti i empatičnosti. Kod devojčica je, u proseku, empatičnost bila bolјe razvijena od sistematičnosti, dok je kod dečaka uočen obrnut obrazac. Nije bilo polnih razlika u distribuciji kognitivnih profila (tzv. tipova mozga) dobijenih na osnovu pomenute razlike između sistematičnosti i empatičnosti. Zaključak: Rezultati našeg istraživanja mogu poslužiti kao osnova za poređenje nekim budućim istraživanjima koja bi obuhvatila decu tipičnog i atipičnog razvoja. Klјučne reči: empatisanje, sistematizovanje,, Introduction. The Empathizing-Systemizing theory sees empathy and systemizing as two independent dimensions, which can be used for classification into five cognitive profiles or „brain types”. Objective. The aim of this research was to determine the relationship between empathy and systemizing in preschool children, and to determine gender differences in these abilities and brain types. Method. The sample consisted of 71 children from 5/6 to 7 years of age. Children’s versions of the Empathy Quotient – EQ-C and Systemizing Quotient SQ-C (Auyeung et al., 2009) were used to assess empathy and systemizing. Results. According to our results, empathy and systemizing were moderately correlated: participants with higher empathy quotient also had a higher systemizing quotient. There were no gender differences in the assessed abilities. The only exception is the difference in the score calculated by subtracting systemizing and empathy quotient. On average, girls had the empathy quotient higher than the systemizing quotient, while boys showed the opposite pattern. There were no gender differences in the distribution of cognitive profiles („brain types”) based on the aforementioned difference between systemizing and empathy. Conclusion. The results of this study may be used as baseline for comparison in future studies that would examine typically and atypically developing children.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Empatija i sistematičnost kod dece predškolskog uzrasta, Empathy and systemizing in preschool children", pages = "195-195", number = "3", volume = "19", doi = "10.5937/specedreh19-29169" }
Janković Nikolić, M.. (2020). Empatija i sistematičnost kod dece predškolskog uzrasta. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 19(3), 195-195. https://doi.org/10.5937/specedreh19-29169
Janković Nikolić M. Empatija i sistematičnost kod dece predškolskog uzrasta. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2020;19(3):195-195. doi:10.5937/specedreh19-29169 .
Janković Nikolić, Marina, "Empatija i sistematičnost kod dece predškolskog uzrasta" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 19, no. 3 (2020):195-195, https://doi.org/10.5937/specedreh19-29169 . .