Приказ основних података о документу

dc.creatorĐurić-Zdravković, Aleksandra
dc.creatorBokun, Aleksandra
dc.creatorMilanović-Dobrota, Biljana
dc.creatorJapundža-Milisavljević, Mirjana
dc.date.accessioned2021-06-17T14:10:30Z
dc.date.available2021-06-17T14:10:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3324
dc.description.abstractNova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila 25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10. Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih, jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo, detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka, umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih. Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3 Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9 Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja, interesovanja i aktivnosti. ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.
dc.languagesr
dc.publisherDruštvo defektologa Srbije
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179025/RS//
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
dc.subjectICD-11, ICD-10
dc.subjectneurorazvojni poremećaji
dc.subjectporemećaji intelektualnog razvoja
dc.subjectporemećaji iz spektra autizma
dc.titlePromene u ICD-11: Neurorazvojni poremećajisr
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage117
dc.citation.other117
dc.description.otherDani defektologa Srbije
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/3115/bitstream_3115.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу